Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'beoordeel mijn foto' en ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'beoordeel mijn foto' en ...

    Hallo,

    Ik zou als ik ook maar een heel klein beetje in de melk te brokkelen had en dat heb ik in het geheel niet, 'beoordeel mijn foto' en 'Fotoarchief en demo's', tot een forum samenvoegen.

    In beide forums vindt nu min of meer hetzelfde plaats. Een ieder die een foto post, wil gewoon horen/lezen of anderen hem wel of niet goed vinden.

    In de afgelopen weken vond ik het forum 'beoordeel mijn foto' het meest reponsief, 'fotoarchief en demo's' steeds een beetje, wel nee heel veel passief.

    Als je toch de behoefte aan een 'beoordeel mijn foto' hebt in de betekenis, die jullie daar zelf aan geven, hernoem dat forum dan in 'hulp gevraagd', meer direct een forum om een foto in te posten van, wel ik heb dit geprobeerd, maar wat doe ik fout en hoe zou ik dat technisch gezien kunnen oplossen.

    Om te provoseren hernoem je het andre forum dan in de trant van :'he ik vind, dat ik al heel ver ben en jullie ?'.

    Wel dat laatste is natuurlijk niet nodig, maar willen we niet allemaal een beetje instemming of misschien zelfs afkeuring voor onze visie lezen.

    Foto's nemen / trekken is iets heel persoonlijks, leggen we de nadruk op de techniek, de uitvoering van de techniek, de scherpte, de kleurbalans, de compositie, well er zijn zoveel aspecten en dat maakt het in mijn idee ook allemaal zo interessant, met slechts een optie zouden we al lang droog staan.

    Gewoon een idee en wat doen we daar nou mee?

    Als gecertificeerde Belg van orgine anno 1620, denk ik me een beetje te mogen roeren, of zou dat mijn meer noordelijke bloed zijn.

    Alle gekheid op een stokje, een meer duidelijke definitie van wat waar en waarom, lijkt mij verhelderend,

    jacques.






  • #2
    zie forumregels

    Beordeel mijn foto is zowat de variant op de photo.net kritieken...

    Comment


    • #3
      "Beoordeel mijn foto" en "Fotoarchief en demo's" liggen inderdaad vrij dicht bij elkaar. Het grootste probleem (nou ja probeempje eigenlijk ) dient volgens mij eerder gezocht in het feit dat verschillende bijdragen in een verkeerd forum worden gepost. Persoonlijk vind ik o.a. dat de meeste aankooptips die alleen te maken hebben met de prijs, eerder thuishoren in de "Koopjeshoek ..." terwijl onder "Algemeen" soms dingen staan die beter elders zouden passen ... en omgekeerd. Perfectie is niet van deze wereld, maar sinds 1620 zijn we er toch al flink op vooruit gegaan. In 2020 zullen er programma's en filters bestaan die alles mooi indelen en sorteren. Nog even geduld dus.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        photo.net kritieken ?

        En moeten we daarom soms blij zijn ?

        Never heard of Photo.net critiques, Oh it's american, but well get out of it.

        How are you sir ? Did you slept well sir ? did you like your coffee ? etcetera.

        Well I don't think american forums and behaviour is doing any good.

        Gewoon eens even op een rijtje zetten wat je wel en wat je niet wil. Niet verschuilen achter eens gepubliceerde regeltjes.

        Dat is een beetje een soort van noord nederlands gedrag, de regeltjes zijn er en dus is er geen verandering meer mogelijk. Of is dat ook zuid laag land gedrag ?

        Ik mis gewoonweg, een beetje meer recht toe recht aan, actie , reactie, actie en reactie.

        Een fototje nemen is een, een fototje beschouwen is twee en er iets van leren is drie.

        Open your minds and do a bit of rethinking, ja echt fijn nederlands, wel ontwaakt, verlos je van je camera (hardware) en begin eens een beetje over fotografie na te denken.

        Niet zo hard bedoelt als het hier misschien staat, maar in zekere zin wel gemeend.

        Ik wil wat leren van, wil wat leren aan, wil wat vinden van , dat de geest een beetje aanmoedigt om in actie te komen en wil zeker geen herhaling van 'dat zijn de regeltjes'

        Dat laatste maakt alles dood, maakt nieuwe ideeen als geraamtes, he zet het in een ander forum.

        Word eens wakker !!!!

        jacques





        Edited by - jacques on 05 April 2002 22:01:12

        Comment


        • #5
          Ik kan me wel in sommige dingen hier vinden.

          Voor mij persoonlijk moet er maar 1 en slechts 1 regeltje zijn voor het forum 'Beoordeel mijn foto' en dat is 'Maximum 1 foto per week en per persoon'. Nu verdrink ik soms in de hoeveelheid fotos die er op staan.
          Voor de rest mag er voor mij alles maar dan ook alles met die foto gebeuren... kritiek, manipulatie, desnoods een gedichtje erover schrijven.


          Comment


          • #6
            jakke heeft gelijk, vind ik.
            Beperking op aantal/persoon echter vind ik niet nodig ( tenzij omwille van diskspace etc ...)


            "Some people say I cannot play the piano, but no one can say I didn't enjoy it."
            embee ::: nikon stuff

            Comment


            • #7
              jaques,

              er was een lange tijd zonder "regeltjes" en het is duidelijk geworden dat het zo niet langer kan.

              Ik mis gewoonweg, een beetje meer recht toe recht aan, actie , reactie, actie en reactie.

              Een fototje nemen is een, een fototje beschouwen is twee en er iets van leren is drie.
              met die zinnetjes vat je het mooi samen, als iedereen zich hierbij zou aansluiten. Beoordeel mijn foto is een droog forum, enkel gericht op discussie betreffende stijl, compositie, techniek,...

              Niet de stijl van: hier is een eekhoorntje, wat vind je ervan? Da's demo's.

              Als je zegt:

              een prachtige mogen zag ik deze roodstaart in het bos. Het beestje was erg snel maar deze foto heb ik toch. Maar is de compositie goed, belichting? Ik vond achteraf gezien de achtergrond nogal storend.

              antwoord:

              je kan soms geluk hebben met dergelijke foto's, maar vaak is het een kwestie van geduld hebben, statief gebruiken en het hele zoekerbeeld bekijken om te zien of er niets storends is.
              Ik denk dat je overigens beter scherpstelt op het oog dan op de staart.

              Algemeen genomen een mooi snapshot, maar zeker geen national geographic plaat.

              Dat zou prachtige en leerrijke discussies opleveren. In dat forum mag (MOET) het wat stouter en meer rechtuit.

              Comment


              • #8
                Hallo Jacques,

                Iedereen heeft natuurlijk een beetje gelijk, maar Jimmy's standpunt is het standpunt waarvan uitgegaan werd bij het in het leven roepen van het "Beoordeel mijn foto" forum.
                Er werd destijds expleciet gevraagd naar een forum waarin mensen foto's konden posten omdaarna een "serieuze" kritiek te krijgen (positief of negatief
                En dat met als uitgangspunt dat er wat van geleerd wordt ...

                En dat uitgangspunt proberen we nu terug "in ere te herstellen".
                Dat dat forum een beetje "misbruikt" werd, tja, daar kunnen we zelf ook niet altijd aan doen. Het probleem ligt dus - zoals Jazzer het zegt - in het posten in het verkeerde forum en we kunnen als moderators natuurlijk ook niet 24/24u "op de loer liggen" ... (maar we doen ons best

                Het uitgangspunt van het forum "Beoordeel mijn foto" komt dus perfect overeen met het jouwe ... en het onze ...

                Jaja


                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat verwarring (ook bij mij) ontstaat uit de titel van de Forum-items.
                  Persoonlijk vind ik de term 'Beoordeel mijn foto' ook meer slaan op wat Jimmy 'Fotoarchief en demo's' noemt.
                  Wat hij verstaat onder 'Beoordeel ...' zou een titel moeten hebben als 'Wat vindt ge ...?'

                  Dus ik zou zeggen : verander de titels.

                  Comment


                  • #10
                    Laat er zeker een hoekje blijven waar er over fotografie en beeld kan gesproken en gediscussieerd worden ipv over de camera, de techniek enz. (Ik heb hier mee de aanzet toe gegeven).
                    Ik vind nu dikwijls foto´s terug onder de rubriek ´beoordeel mijn foto´ die nog de basis van de techniek niet hebben van makers die echt op zoek zijn naar feedback hoe ze technisch betere foto´s kunnen maken.
                    Liefst van al zou ik in de rubriek ´Beoordeel mijn foto´ foto´s willen zien van makers die willen weten hoe het BEELD overkomt op vlak van inhoud en esthetiek. Verder moet alles kunnen zolang er maar respect blijft voor alle makers en voor alle stijlen en voor de wetten in dit land.

                    http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                    Comment


                    • #11
                      Liefst van al zou ik in de rubriek ´Beoordeel mijn foto´ foto´s willen zien van makers die willen weten hoe het BEELD overkomt op vlak van inhoud en esthetiek. Verder moet alles kunnen zolang er maar respect blijft voor alle makers en voor alle stijlen en voor de wetten in dit land.
                      vind ik dus ook....

                      en volgens 'n quote van jaja...
                      "Een foto moet voor zichzelf spreken" is dan weer een bekende Chinees spreekwoord uit de 8ste eeuw ...
                      als 'n foto weinig aanspreekt, merk je dat wel aan 't kommentaar...

                      Comment


                      • #12
                        Hallo aan jullie allemaal,

                        Deze ochtend had ik echt een beetje een 'slecht' een beetje een 'zwart' gevoel, over mijn reactie, ik heb er echt lang over na gedacht, heb ik het niet allemaal een beetje te zwartwit neergezet. Ik weet, dat ik als beta en niet alleen wat de opleiding betreft, maar gewoon een beta in hart en nieren, maar niet zo'n dode pier, ik kan bij een goed stuk miziek of andere meer op emoties gerichte ervaringen tranen in mijn ogen krijgen, soms een beetje te rechtlijnig uitdruk.

                        En ik weet ook, besef ook volledig, dat ik slechts te gast ben en dat mijn gastheren zich werkelijk 'uitsloven' om mij en vele andere gasten een fijn forum te bieden, wel ik had daarom toch een beetje het geveoel 'heb ik mijn gastheren niet te veel geschoffeerd'? Niet dat dat de bedoeling was, maar een gedachte opschrijven als je niet echt een schrijver bent, brengt de emoties vaker niet dan wel goed over.


                        Ik ben dan ook heel erg blij, ja ik heb werkelijk een heel goed gevoel, met/over de reacties, die mijn misschien toch wel een beetje scherp geformuleerde post te weeg hebben gebracht.

                        Daarom wil ik als eerste de anderen op dit forum voor hun begrip, ik bedoel lezen wat er staat en niet gelijk in de touwen gaan, bedanken.

                        Persoonlijk vind ik Jakke's idee van maximaal 1 foto per persoon per week wel een goed uitgangspunt. Ja ik weet, dat iedereen er veel meer zou willen tonen, ik ook en wie niet, maar we moeten ons gewoon realiseren, dat onze in 1/60s genomen foto aan de respondenten een veelvoud aan tijd vraagt.

                        En Jimmy, ik ben het echt volkomen met je eens wat betreft 'he heb je mijn eekhoorn al gezien ?' Jouw ideeen over 'beoordeel mijn foto' in combinatie met Jakke's idee van max 1 per week per persoon en die ene eekhoorn kunnen we dan ook overleven.

                        Jaja, ik waardeer zeker ook jouw reactie en je hebt volkomen gelijk, dat Jimmy goede actie heeft ondernomen. En ik hoop dan ook, dat Jimmy's laatste opmerking "in dat forum mag (MOET) het wat stouter en meer rechtuit", een zekere weerslag mag vinden.

                        I-go-for-IT, ja na de uitleg van Jaja typt jouw Igoforit een beetje gemakkelijker en wil ook even uitspreken, dat ik het heel fijn heb gevonden je in levende lijve ontmoet te hebbe. Jij straalt echt een heel fijn 'foto-gevoel' uit, een gevoel van he moet je zien, ik had het geluk dit te mogen maken, een heel fijn dankbaar gevoel voor wat je kan en mag in dit leven en zeker niet een gevoel van 'he hier ben ik en ga nu maar opzij'. Je commentaar is in dezelfde lijn, ik hoop, denk, dat je een goed pad in je leven hebt gevonden en dat je andren daar alleen maar van wilt laten meegenieten.

                        Ja en hoe nu verder ?

                        Wel ik denk, dat het BD team daar best wel goede gedachten over heeft en een soort 'hoekjes' zal weten te creeren voor 'he heb je mijn eekhoorn al gezien', voor mijn idee over een portret, voor mijn 'nieuwe compositie'.

                        En ja er zullen regeltjes moeten zijn en er zullen regeltjes worden overtreden, daar alleen in beta-land alles echt vast ligt en in de rest van het leven niet.

                        jacques,

                        met heel veel waardering voor hoe een ieder mijn 'scherpe' opmerkingen heeft opgepakt.










                        Edited by - jacques on 06 April 2002 19:25:18

                        Comment


                        • #13
                          Hallo aan jullie allemaal,

                          Deze ochtend had ik echt een beetje een 'slecht' een beetje een 'zwart' gevoel, over mijn reactie, ik heb er echt lang over na gedacht, heb ik het niet allemaal een beetje te zwartwit neergezet. Ik weet, dat ik als beta en niet alleen wat de opleiding betreft, maar gewoon een beta in hart en nieren, maar niet zo'n dode pier, ik kan bij een goed stuk miziek of andere meer op emoties gerichte ervaringen tranen in mijn ogen krijgen, soms een beetje te rechtlijnig uitdruk.

                          En ik weet ook, besef ook volledig, dat ik slechts te gast ben en dat mijn gastheren zich werkelijk 'uitsloven' om mij en vele andere gasten een fijn forum te bieden, wel ik had daarom toch een beetje het geveoel 'heb ik mijn gastheren niet te veel geschoffeerd'? Niet dat dat de bedoeling was, maar een gedachte opschriven als je niet echt een schrijver bent, brengt de emoties vaker niet dan wel goed over.


                          Ik ben dan ook heel erg blij, ja ik heb werkelijk een heel goed gevoel, met/over de reacties, die mij misschien toch wel een beetje scherp geformuleerde post te weeg hebben gebracht.

                          Daarom wil ik als eerste de anderen op dit forum voor hun begrip, ik bedoel lezen wat er staat en niet gelijk in de touwen gaan, bedanken.

                          Persoonlijk vind ik Jakke's idee van maximaal 1 foto per persoon per week wel een goed uitgangspunt. Ja ik weet, dat iedereen er veel meer zou willen tonen, ik ook en wie niet, maar we moeten ons gewoon realiseren, dat onze in 1/60s genomen foto aan de respondenten een veelvoud aan tijd vraagt.

                          En Jimmy, ik ben het echt volkomen met je eens wat betreft 'he heb je mijn eekhoorn al gezien ?' Jouw ideeen over 'beoordeel mijn foto' in combinatie met Jakke's idee van max 1 per week per persoon en die ene eekhoorn kunnen we dan ook overleven.

                          Jaja, ik waardeer zeker ook jouw reactie en je hebt volkomen gelijk, dat Jimmy goede actie heeft ondernomen. En ik hoop dan ook, dat Jimmy's laatste opmerking "in dat forum mag (MOET) het wat stouter en meer rechtuit", een zekere weerslag mag vinden.

                          I-go-for-IT, ja na de uitleg van Jaja typt jouw Igoforit een beetje gemakkelijker en wil ook even uitspreken, dat ik het heel fijn heb gevonden je in levende lijve ontmoet te hebbe. Jij straalt echt een heel fijn 'foto-gevoel' uit, een gevoel van he moet je zien, ik had het geluk dit te mogen maken, een heel fijn dankbaar gevoel voor wat je kan en mag in dit leven en zeker niet een gevoel van 'he hier ben ik en ga nu maar opzij'. Je commentaar is in dezelfde lijn, ik hoop, denk, dat je een goed pad in je leven hebt gevonden en dat je andren daar alleen maar van wilt laten meegenieten.

                          Ja en hoe nu verder ?

                          Wel ik denk, dat het BD team daar best wel goede gedachten over heeft en een soort 'hoekjes' zal weten te creeren voor 'he heb je mijn eekhoorn al gezien', voor mijn idee over een portret, voor mijn 'nieuwe compositie'.

                          En ja er zullen regeltjes moeten zijn en er zullen regeltjes worden overtreden, daar alleen in beta-land alles echt vast ligt en in de rest van het leven niet.

                          jacques,

                          met heel veel waardering voor hoe een ieder mijn 'scherpe' opmerkingen heeft opgepakt.








                          Comment


                          • #14
                            Jacques,
                            Je woorden waren inderdaad direct maar ik hoop dat mensen zich niet persoonlijk aangevallen voelen.
                            We laten ons allemaal wel eens meevoeren in wat we aan ´t typen zijn zodat het emotionele de overhand kan krijgen (zeker wanneer we moe zijn) wat meestal niet verstandig is in geschreven communicatie.
                            Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen en sta er zelfs mee achter.
                            De moderatoren hebben overigens een vrijwel onmogelijke taak: forums modereren die in wezen haast niet te modereren zijn.
                            Jos (dit leest makkelijker dan igoforit - de laatste "it" kan trouwens op 2 manieren worden geinterpreteerd).

                            http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                            Comment


                            • #15
                              Jos ik heb tijdens de BD-dag niet veel met je gepraat, maar wat ik heb ervaren en nu ook in je post, ik vind je een hele fijne en op een goede manier gedreven fotograaf.

                              Ik heb genoten van hoe je je opnames aan een ieder liet zien, niet van he hier ben ik, nee meer van kijk eens dat kan je er ook van maken of weet je misschien een betere manier.

                              En wel je was niet de enige, ik heb alleen maar fijne foto-enthousiasten gezien, gewoon fijne mensen, waarmee je een fijne dag kan doorbrengen, een dag die in je geheugen als een fijne dag blijft bestaan,

                              jacques


                              Comment

                              Working...
                              X