Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's schieten in een donkere zaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's schieten in een donkere zaal

    Hey, ik ga vanavond foto's trekken in een feestzaal.
    Heel weinig belichting slechts enkele blacklight's als enige lichtbron.

    Hoe ga ik het best te werk? ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van sluiterinstellingen enzo, en bij deze zou ik dat graag eens allemaal testen.

    Hoe moet ik mijn ongeveer cam instellen? bv. M-modus, shutter 1/50 + diafragma F2.0, ISO 100 => shutter te snel of te traag?

    Ik ga werken met een externe flash, die ik voor de eerste keer is volop ga testen (Mecablitz 36C2). Kan ik de flash best laten bouncen of kan ik rechtstreeks flitsen al het onderwerp op een meter of 5 afstand staat?

    alle tips zijn welkom, ik zou graag op voorhand al weten hoe ik mijn cam ongeveer moet instellen, vermits ik de tijd niet heb om alle verschillende mogelijkheden (snelle sluiting, trage sluiting, ..) uit te proberen.

    alvast bedankt
    Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

  • #2
    Wel erg spijtig dat je van tevoren niet wat experimenten gedaan hebt.
    Ik weet niet wat die flits doet op een G3 heeft die TTL of ETTL ? Wat is het richtgetal? Hoog? dan heb je over, eerder beperkt dan zou ik rechtstreeks flitsen en niet bouncen. Ik zou wel kiezen voor een hoge gevoeligheid probeer op 400 ISO, stel de sluiter in op 100 zodat je zeker bent van geen bewegingsonscherpte te krijgen door een te lage sluitersnelheid. Als er TTL geflitst wordt kan je op T mode werken en normaal zou je diafragma dan aangepast worden aan de omstandigheden. Kiezen voor F2 wil zeggen dat je zeer weinig dieptescherpte gaat hebben daarom zou ik dat vermijden wil je zuiver manueel gaan kies dan tenminste voor F4 zo krij je toch enige dieptescherpte. Probeer op tijd aan te komen en eventueel toch enkele testshots te doen voor de voorstelling. Hoe zit het met de autofocus? Wordt die ondersteund door de flits ? Want met héél weinig licht is het ook zeer lastig scherpstellen.

    In ieder geval wens ik je véél succes met de opdracht.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      nu die externe flits zou ik alleen gebruiken om mensen van dichtbij (binnen de vijf meter) te fotograferen en volgens mij mag je wel tot 1/200 sec gaan met een flits zonder probleem en je f-waarde mag wel boven de 2.0 gaan.
      Om eens een totaal beel te krijgen zou ik toch een paar foto's nemen zonder flash, dit dan met bv iso 200, f 2.0, en shutterspeed zal je zelf eens moeten bekijken (foto mag wat onderbelicht zijn photoshop of iets dergelijks kan hem wel nog oplichten) en statief gebruiken.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        geen TTL, diafragma stel ik manueel op de flitser in (gelijkzetten met het gekozen diafragma op het toestel)

        richtgetal = 36, wat is dat richtgetal eigenlijk?

        dus beter ISO en diafragma wat hoger zetten dan mijn eerste voorstel..
        dan ga ik gaan voor ISO200 met F5.6 want op deze flitser heb ik bij ISO400 heb ik enkel de keuze tussen F4 en F8, F8 lijkt me nogal een kleine opening voor zo'n donkere plek, niet? ik vrees zelfs inderdaad dat ik met de F5.6 al waarschijnlijk niet kan scherpstellen, maar bij ISO200 F2.8 zal ik wss overbelichten bij een afstand van 5 meter. Overbelicht en weinig scherptediepte, dan liever onderbelicht en een goeie scherptediepte en dan achteraf nog wat bijwerken in PS.

        Statief lijkt me niet handig om op te stellen in zo'n kleine drukbevolkte zaal, ik vrees dat mijn G3 dan wel enkele keren tegen de grond zal gaan door iemand die een poot van m'n statief omloopt. Dus ik zal het maar houden op 1/50 en misschien eens proberen om 1/100.
        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

        Comment


        • #5
          Yannick,

          Het richtgetal van een flitser zegt iets over de kracht van de flitser. Het is het produkt van het diafragma en de voorwerpafstand geldend bij een bepaalde ISO waarde. In de praktijk gebruik je het als volgt: Richtgetal gedeeld door voorwerpafstand geeft het in te stellen diafragma of Richtgetal gedeeld door het ingestelde diafragma geeft de maximale afstand tot waar je kunt flitsen.
          Let wel op dat het richtgetal meestal wordt gegeven voor ISO 100.

          In jouw geval stel je op de camera het diafragma in dat door de flitser wordt aangegeven. De flitser zorgt dan voor een goede belichting binnen de grenzen van de afstand. Houd er rekening mee dat in een donkere ruimte de flits iets te sterk zal uitvallen.

          Bij een voldoende snelle sluitertijd is een statief niet nodig daar de belichting volledig door de flits wordt bepaald. Ik zou wel een sluitertijd kiezen die sneller is dan 1/125 om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk uit te sluiten.

          Bouncen van de flits is in principe mogelijk, houd in gedachte dat de kleur van het vlak waartegen wordt gebounced (plafond) bepalend is voor de kleur van het flitslicht. Is het plafond donker dan zou ik zeker niet bouncen.

          Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik zou zeker de eerste opnames controleren om te zien of de belichting geslaagd is, beter dan thuis ontdekken.
          Groeten, Eric

          Nikon Coolpix 8800
          Fuji S602 Zoom

          Comment


          • #6
            bedankt voor de uitleg en tips

            gisteren na enkele foto's bleken mijn batterijen van mijn flits al leeg te zijn :-(

            volgende week, beter hoop ik, met nieuwe batterijen
            Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

            Comment

            Working...
            X