PDA

Volledige versie bekijken : waar vind je boeken ivm fotografie ?

PhilippeVDP
18 juni 2003, 12:10
Ik kan een hele simpele vraag stellen en ik krijg er meestal niet echt een bevredigend antwoord op.

Waar vind ik boeken die meer informatie geven over :
- nemen van portrait foto's
- naaktfotografie
- hoe werken met studio-flitslampen

Het is dus niet de bedoeling van een boekje te vinden die uitlegt wat diafragma is, wat de sluitertijd is, wat ev-correctie is enz want dat weet ik nu al wel. Eerder hoe je de opstelling van flitslampen moet doen, welke effecten je kan bereiken met barndoors, snoots, honinggraten, paraplu's(wat het verschil tussen gouden, witte en zilveren is), softboxen, ...
Waar je moet aan denken bij naakt of portrait fotografie. In de fnac of een gewone boekenwinkel vind ik dit niet of is het altijd heeeeeel summier uitgelegd.

groeten

Jochen
18 juni 2003, 12:20
Begin met de bib. Die van ons (Ninove) bezit een pak fotografieboeken...
-Meer algemene boeken
-In-depth (focus op n soort techniek of n soort fotografie)
-Fotoboeken van bekende fotografen. Een goede bron voor inspiratie.

Maar als het om inspiratie gaat; blijf niet bij de afdeling "fotografie" staan, maar ga ook eens snuffelen in andere afdelingen. Daarmee bedoel ik...
-Als het gaat om belichtingstechnieken of poses; zoek eens naar mode-boeken bvb. Kan zr inspirerend zijn.
-Als het gaat om landschapsfotografie of wildlife-fotografie; pluk de grote, mooie fotoboeken uit de afdeling "reizen".
...enz...

En als je het in de bib niet vind, vraag dan raad bij je foto-speciaalzaak. Deze mensen hebben ze misschien in de winkel, maar indien niet, dan weten ze meestal wel waar ze te vinden zijn (ze hebben tenslotte de studies gedaan hee).

Op een van de grootste fotospeciaalzaken van Duitsland (Brenner Fotoversand) kan je hun dikke catalogus gratis laten leveren in je brievenbus. Deze catalogus bevat ook een pak boeken. Hier zijn ze wel in het Duits, maar ik bedoel maar: als ze in D te vinden zijn, dan moet dat ook kunnen in een winkel in B of NL.

PhilippeVDP
18 juni 2003, 12:45
dan zal ik de bib van leuven eens gaan uitproberen ;-)

Ivm met poses had ik er onlangs enkele uit de (niet lachen) flair gehaald. Tja, je moet ergens in lezen als je in de wachtkamer zit van de huisarts.

alvast bedankt voor de tips

Grooveman
18 juni 2003, 12:54
Ja hier in de bib van Leuven hebben ze vele fotoboeken van verschillende fotografen, world press photo,... . Maar ook veel boeken over de techniek van fotografie.
Ik heb hier nu een boek over Kleur,vorm en compositie en een compleet handboek fotografie. Heb er nog niet te veel in kunnen lezen omwille van de examens, maar volgende week begin ik er aan.

tom314
18 juni 2003, 13:45
amazon.com -> alles. enkel nog uitzoeken wat.

henkvw
18 juni 2003, 15:46
Originally posted by PhilippeVDP
Ivm met poses had ik er onlangs enkele uit de (niet lachen) flair gehaald. Tja, je moet ergens in lezen als je in de wachtkamer zit van de huisarts.

Foto's uit tijdschriften zijn ook niet altijd een goed voorbeeld. Kijk maar naar de recente Humo-cover met Ilse Van Hoecke. Die foto had een zuivere beginnersfout ! (Laat het aan jullie over om het zelf te zien... is niet zo moeilijk).

Henk

deg
18 juni 2003, 17:25
Foto's uit tijdschriften zijn ook niet altijd een goed voorbeeld. Kijk maar naar de recente Humo-cover met Ilse Van Hoecke. Die foto had een zuivere beginnersfout ! (Laat het aan jullie over om het zelf te zien... is niet zo moeilijk).

Henk

Haren niet gekamd?
Ik zie het niet, misschien kan je het wat meer toelichten

Hier de cover
http://www.humo.be/DezeWeek/cover.asp?DW_Id=126

henkvw
18 juni 2003, 17:28
Originally posted by deg
Ik zie het niet, misschien kan je het wat meer toelichten

Hier de cover
http://www.humo.be/DezeWeek/cover.asp?DW_Id=126

Op die foto kun je het onmogelijk zien. Je moet echt wel het tijdschrift zelf nemen.

Henk

deg
18 juni 2003, 17:31
Philippe je kan deze links ook eens proberen?
http://www.agfanet.com/en/cafe/photocourse/classiccourse/cont_index.php3

http://www.photo.net/learn/

Je weet maar nooit ;)

Lazy Charles
19 juni 2003, 06:29
Probeer FOTO ART in Brugge eens, zij hebben een zeer uitgebreide collectie

url http://WWW.FOTOART.BE

ravasjol
19 juni 2003, 06:49

verkeerd scherpgesteld misschien, niet gefocused op de ogen ?

henkvw
19 juni 2003, 08:12
Originally posted by the hustler
verkeerd scherpgesteld misschien, niet gefocused op de ogen ?

Goed gezien. Ik dacht eerst : amai, die foto is wazig, maar dan viel het me op dat het haar boven op haar hoofd en rond haar oren wl mooi scherp is...

Henk

Jochen
19 juni 2003, 08:35
Originally posted by henkvw

Henk

Hey! Had ik ook gezien! :D

Ik dacht: "waarschijnlijk genomen met een 10D"...

Juuuust kidding guys! Trek jullie lange tenen in! :D ;)

PhilippeVDP
19 juni 2003, 13:49
gisteren naar de bib geweest ... jeetje die photoboeken zijn zwaar ;-) heb direct het maximaal aantal boeken meegenomen ...nu kan ik al een beetje lezen over poses, composities enz enz ...over studioflitslampen niets gevonden spijtig genoeg maar ik blijf zoeken...

in die winkel in brugge http://www.fotoart.be/ zou ik zeker vinden wat ik zoek ...maar het rijden naar brugge houdt me niet echt tegen eerder mijn wegvinden in die stad (en parkeren).

denfille
19 juni 2003, 17:08
een interessant boek is '50 Portrait lighting techniques for pictures that sell' van John Hart
je krijgt per techniek een aantal foto's, uitleg en een schema over de lampopstelling

Lazy Charles
19 juni 2003, 18:01
gisteren naar de bib geweest ... jeetje die photoboeken zijn zwaar ;-) heb direct het maximaal aantal boeken meegenomen ...nu kan ik al een beetje lezen over poses, composities enz enz ...over studioflitslampen niets gevonden spijtig genoeg maar ik blijf zoeken...

in die winkel in brugge http://www.fotoart.be/ zou ik zeker vinden wat ik zoek ...maar het rijden naar brugge houdt me niet echt tegen eerder mijn wegvinden in die stad (en parkeren).
Ik weet niet van waar je naar Brugge moet maar de winkel ligt binnen loopafstand van de ring rond brugge. Hebben ze geen plannetje op de website, anders moet je hen maar eens mailen, ze zullen dan wel een routebeschrijving bezorgen.

PhilippeVDP
24 juni 2003, 09:53
Originally posted by Lazy Charles
Probeer FOTO ART in Brugge eens, zij hebben een zeer uitgebreide collectie

url http://WWW.FOTOART.BE

was zaterdag voor de city parade eerst eens doorgereden naar deze winkel ..en mijn eerste indruk toen ik buiten stond was van "wat een klein winkeltje" ... en mijn eind-indruk toen ik er (100euro lichter en met een heleboel boeken in de hand) terug buitenkwam was van ... dat was zeker de moeite om zo ver te rijden.

Thanks voor de tip ! nu heb ik wat ik al lang aan 't zoeken was... boeken met op de rechterpagina een foto en op de linkerpagina een tekening van hoe de lampen stonden opgesteld (zij en boven aanzicht) met een korte uitleg hoe het gedaan is...

groeten

PhilippeVDP
24 juni 2003, 09:55
Originally posted by denfille
een interessant boek is '50 Portrait lighting techniques for pictures that sell' van John Hart
je krijgt per techniek een aantal foto's, uitleg en een schema over de lampopstelling

Ik heb hem in mijn handen gehad ..en alhoewel niet slecht vond ik hem een beetje aan de "verouderde" kant.. maar is misschien eerder omdat het nogal formele foto's waren en ik meer richting artistieke portrait foto's wil (gaan) nemen..maar door die boek te tonen aan de verkoopster heb ik me wel kunnen duidelijk maken wat ik hoopte te vinden in de winkel

denfille
24 juni 2003, 11:32
'50 Portrait lighting techniques for pictures that sell' is inderdaad wat verouderd wat de poses en de manier van belichten betreft,
het geeft evenwel een basisidee van wat je met licht en lichtopstelling kan bekomen

PS ga eens regelmatig in een tweedehandsboekenwinkel langs (ik vond dit boek in De Sleghte te Leuven voor 400 frank, regelmatig liggen er nog boeken over fotografie)

PhilippeVDP
24 juni 2003, 12:46
Originally posted by denfille
'50 Portrait lighting techniques for pictures that sell' is inderdaad wat verouderd wat de poses en de manier van belichten betreft,
het geeft evenwel een basisidee van wat je met licht en lichtopstelling kan bekomen

PS ga eens regelmatig in een tweedehandsboekenwinkel langs (ik vond dit boek in De Sleghte te Leuven voor 400 frank, regelmatig liggen er nog boeken over fotografie)

in de sleghte ? Hmmm ik ga daar elke 2 weken eens rondsnuffelen maar dat had ik er nog niet gevonden ... En voor 10 euro zou ik het ook wel dadelijk gekocht hebben ...