Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoort dit zo?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoort dit zo?

    Eigenaars van een manege/pensionstal hebben me gevraagd om foto's te komen maken op een wedstrijd die zij organiseren in augustus. Dit is een 3 daagse concours,nogal grootschalig. Nu willen ze dat ik OFWEL een proef sponsor voor een bedrag dat begint bij 125 euro OFWEL 1 euro per verkochte foto afgeef. Is dit normaal? ik word zelf niet vergoed om daar te komen. Ze zouden ook graag een CD willen met sfeerfoto's,die ze het jaar daarop kunnen gebruiken om te publiceren op internet en folders. Mag ik daar geld voor vragen en zijn ze verplicht mijn naam te vermelden?

  • #2
    Re: Hoort dit zo?

    Ze vragen je om foto's te maken voor hun folders en website en of je 3 dagen wilt komen schieten en er ook nog voor betalen?????


    Nee dat lijkt me niet normaal, tenzij je aan de verkoop van foto's heel veel kan verdienen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Hoort dit zo?

      Zelf ben ik ook op vele paardenwedstrijden ( eventing ) geweest .
      In ruil voor mijn beelden kreeg ik gratis inkom , eet- en drankbonnetjes .
      Maar betalen voor foto's te mogen maken , dat nooit !!!

      Comment


      • #4
        Re: Hoort dit zo?

        Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
        Zelf ben ik ook op vele paardenwedstrijden ( eventing ) geweest .
        In ruil voor mijn beelden kreeg ik gratis inkom , eet- en drankbonnetjes .
        Maar betalen voor foto's te mogen maken , dat nooit !!!
        Ik kan er inkomen dat je het gratis doet...het is uiteindelijk een hobby.

        Doch ... iemand vragen om foto's te komen nemen en dan vervolgens ook de fotograaf nog laten betalen . Ik lach me een kriek.
        Gewoon wandelen sturen die gasten.

        JanMetDePet
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: Hoort dit zo?

          dus dit is gewoon niet normaal? ook al verdien ik dan geld aan de foto's die de ruiters bij mij kopen?

          Comment


          • #6
            Re: Hoort dit zo?

            Oorspronkelijk geplaatst door Zinn Bekijk bericht
            Eigenaars van een manege/pensionstal hebben me gevraagd om foto's te komen maken op een wedstrijd die zij organiseren in augustus. Dit is een 3 daagse concours,nogal grootschalig. Nu willen ze dat ik OFWEL een proef sponsor voor een bedrag dat begint bij 125 euro OFWEL 1 euro per verkochte foto afgeef. Is dit normaal? ik word zelf niet vergoed om daar te komen. Ze zouden ook graag een CD willen met sfeerfoto's,die ze het jaar daarop kunnen gebruiken om te publiceren op internet en folders. Mag ik daar geld voor vragen en zijn ze verplicht mijn naam te vermelden?


            Zeggen dat je voor de proef gaat van €125.
            Daarna serieus vertellen dat je voor de cd €150 rekent, en voor publicatiekosten met naamsvermelding de prijslijst van sabam of sofam ( weet even niet meer welke ) aanhoud.


            €25 verschil is het eten en drinken.

            Mitz ze willen dat je betaald, en niet dat ze gevraagd hebben om mee te sponsoren.

            Ik zou er alvast voor bedanken.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #7
              Re: Hoort dit zo?

              Pfff...
              Ga je daar foto's trekken om geld te verdienen of voor je plezier?
              Heb je er een idee van hoeveel foto's je zal verkopen?
              Ga je 125 foto's kwijtraken?
              Vergeet niet dat, als je een euro voor hen meer rekent, je waarschijnlijk ook minder foto's verkoopt.

              Ik zou eerlijk gezegd de zaken omdraaien: jij bepaalt hoeveel je wilt krijgen - zij betalen jou, jij geeft een CD en ze organiseren hun verkoop zelf.

              (Ik ga er van uit dat je een factuur kan schrijven)

              Comment


              • #8
                Re: Hoort dit zo?

                In de eerste plaats ga ik nog om bij te leren, als hobby. Mijn doel is wel dit soort dingen als bijverdienste te kunnen gaan doen. Ik kan dus ook geen factuur schrijven, helaas, ik studeer nog, ik heb dus ook nog niets iets in deze aard gedaan. Ik zou deze kans dus niet zomaar willen laten schieten, maar wat moet ik hier nu mee aanvangen?? Vorig jaar hebben ze naar eigen zeggen zo'n 300 foto's verkocht, gemaakt door een amateurfotograaf, de foto's zouden ronduit slecht geweest zijn. En ze hebben al werk van mij gezien.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoort dit zo?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zinn Bekijk bericht
                  In de eerste plaats ga ik nog om bij te leren, als hobby. Mijn doel is wel dit soort dingen als bijverdienste te kunnen gaan doen. Ik kan dus ook geen factuur schrijven, helaas, ik studeer nog, ik heb dus ook nog niets iets in deze aard gedaan. Ik zou deze kans dus niet zomaar willen laten schieten, maar wat moet ik hier nu mee aanvangen??
                  Je kan het wel doen dmv "eenmalige (artistieke) prestatie". Zoek maar eens op.
                  En wat de manier van werken betreft: ik heb er geen idee van hoeveel foto's je zou kwijtraken, en wie die mensen zijn.
                  Maar het lijkt mij toch logisch dat, als zij jou vragen, en ze willen er ook aan verdienen, dat zij jou dan gewoon betalen en de verkoop zelf organiseren.
                  Dan ben je ook van die miserie af, en draag jij niet alle risico's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoort dit zo?

                    ok, bedankt, daar ga ik eens achter zoeken

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoort dit zo?

                      Of je kan hen iets van fotomateriaal voor jou laten kopen bvb. Of een bon van een fotowinkel.
                      Als je die verkoop toch zelf zou organiseren, denk dan heel goed na hoe je dat gaat doen, hoeveel tijd daarin gaat kruipen etc.
                      Ik zou er niet aan beginnen in jouw geval.
                      Wat je in elk geval niet mag doen is die 125€ sponsoren.

                      Trouwens: ze zeggen dat er vorig jaar 300 foto's verkocht zijn - en ze vragen ofwel 125€ ofwel 1€ per foto? Hmm.. Beetje vreemd toch?
                      Het kan een foute indruk zijn, maar als ik het allemaal lees zou ik toch voorzichtig zijn met die mensen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoort dit zo?

                        ik denk dat je eens duidelijk met de organisator moet praten

                        op vele paarden wedstrijden staat er een prof fotograaf die daar ook ter plekke de foto's maakt, afdrukt & verkoopt

                        als je het zo bekijkt is het wél normaal dat de organisatie geld vraagt

                        maar zo'n werk is dus niet voor een hobby-fotograaf die eens wilt komen spelen/leren.

                        kun je vergelijken met een hotdogverkoper op een evenement..die betaalt ook zijn deel aan de organisator en in ruil kan hij daar winst maken.
                        organisator is blij want die heeft een inkomst met beperkte last en spitst zich voor de rest op zijn evenement.
                        de hotdogman is blij want die kan verkopen

                        waarom neemt zon organisatie een fotograaf onder de arm?
                        juist ja.. om die persoon alles ivm de foto's te laten afhandelen.

                        nuja zoals steeds: goede afspraken, goede vrienden

                        edit: hier is ondertussen wat bij gekomen:
                        zinn, probeer anders een jobstudentregeling uit te werken.
                        omdat je die mensen kent moet dat lukken!
                        het is handig, goedkoop en jij bent verzekerd.

                        zorg dat je daar ter plekke 200 foto's kan verkopen
                        dat lijkt veel maar is een MAKKIE

                        enige berekening: zij moeten meer geld uit de foto's halen dan ze jou betalen.
                        voor 50 euro per dag kun je het al aannemen. dat is 150 euro verdient op 3 dagen

                        hoe je dat in de puntjes regelt moet je natuurlijk zelf uitzoeken.. daar betalen ze je dan ook voor!
                        Last edited by parakiet; 29 mei 2008, 23:48. Reden: posts bijgekomen
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoort dit zo?

                          -----
                          Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:22.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoort dit zo?

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                            ik denk dat je eens duidelijk met de organisator moet praten

                            op vele paarden wedstrijden staat er een prof fotograaf die daar ook ter plekke de foto's maakt, afdrukt & verkoopt

                            als je het zo bekijkt is het wél normaal dat de organisatie geld vraagt

                            maar zo'n werk is dus niet voor een hobby-fotograaf die eens wilt komen spelen/leren.

                            kun je vergelijken met een hotdogverkoper op een evenement..die betaalt ook zijn deel aan de organisator en in ruil kan hij daar winst maken.
                            organisator is blij want die heeft een inkomst met beperkte last en spitst zich voor de rest op zijn evenement.
                            de hotdogman is blij want die kan verkopen

                            waarom neemt zon organisatie een fotograaf onder de arm?
                            juist ja.. om die persoon alles ivm de foto's te laten afhandelen.

                            nuja zoals steeds: goede afspraken, goede vrienden
                            dat willen ze dus ook, dat ik ze maak en ter plekke verkoop en afdruk. Maar ik ben geen prof.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoort dit zo?

                              bedoel je met een studentenregeling ook dat zij me gewoon mijn uren betalen,ik de foto's aflever en zij zelf de verkoop regelen?

                              Comment

                              Working...
                              X