Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik ga op reis en ik neem mee... ? help!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik ga op reis en ik neem mee... ? help!

    Hallo iedereen,

    Sinds januari ben ik de trotse bezitster van ene canon powershot a40.
    Daarvoor deed mijn trouwe compact olympus dienst, maar dat werd erg kostelijk doordat ik zo graag foto's neem.
    Deze zomer ga ik op reis naar Noorwegen en Zweden, en nu zit ik dus met het dilemma: wat neem ik mee? Mijn echte (goeie) compact camera of mijn digitaaltje?
    Voordeel digitaal: meer foto's mogelijk
    Nadeel: batterijen? (btw iemand ene idee of zweden andere stekkers heeft?)
    Voordeel compact: scherper, mooier, uit te vergroten (heb maar 2mp)
    Nadeel: duurrrrrr als ik veel foto's wil nemen
    Wat doen jullie?

    Alvast bedankt voor de ideetjes,
    groetjes,
    Marie-Line
    Pentax SFX 50mm f/1.4 • Canon 350d ¤ Sigma 18»50mm f/2.8 ¤ Sigma 70»300mm APO DG f/4-5.6 • Canon Powershot A40

  • #2
    neem ze beiden mee
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Ik zou voor digitaal gaan. Geen twijfel aan!

      Koop je een snellader en herlaadbare batterijen, dan heb je nooit problemen. Er is ginds 220V met gewone stekkers zoals bij ons. Kijk maar:




      En om effe je andere "nadelen" te weerleggen...

      Vergrotingen: Mits een beetje interpolatie in PS is 2Mp perfect genoeg voor vergrotingen tot A4-formaat. Heb je echt groter dan dat nodig?

      Scherper/mooier: ik denk het niet. Met je digitale camera neem je zoveel méér fotos. De kans dat daar "uitschieters" inzitten verhoogt daardoor enorm. Bovendien kan je foutjes rechtzetten in PS; zit de witbalans verkeerd? Te weinig contrast? Te weinig kleur? PS is de oplossing. Hinderlijke elementen op je foto; werk ze weg in PS. Enz... Je moet natuurlijk wel met PS leren werken... En je moet er ook voor zorgen dat je genoeg opslagcapaciteit hebt: neem steeds meerdere foto's van éénzelfde subject/situatie, en schiet steeds in het best mogelijk formaat (hoe meer data, hoe beter de bewerkingsresultaten in PS). Nu hoor ik je zeggen: "dan moet ik meer geheugenkaartjes kopen!". Doe dat niet, koop je een portable harddisk (zie ook de X-drive posts hier op deze fora). Hierop kan je je volle kaartjes ten alle tijde copiëren, en het is ook handig als backup-tool.

      Verder "hoef" je niet echt te printen; een digitaal album op PC of op TV geeft mooiere resultaten dan op papier (er zijn nu al DVD's die rechtstreeks JPEGs kunnen lezen, dus omzetten naar Photo-CD -en dus verlies aan detail- is niet meer aan de orde). Bovendien moet je bij een conventioneel album telkenmale dezelfde uitleg geven aan de persoon die hem op de schoot heeft. Eenmaal je foto's tonen op TV aan een gezelschap in je living is minder vermoeiend. En een digitaal album neemt een pak minder plaats in!

      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        hoi maze

        ik zou zeggen: analoog meenemen. Zeker als het gaat om streken als Noorwegen en Zweden. Het natuurschoon is iets enorms en als je dan je foto wil laten uitvergroten ben je veel meer met een analoge opname. En de kostprijs: 5 filmpjes kosten ongeveer 80 €. Een reis naar Noorwegen misschien wel het 10-voud, dus vind ik het niet zo een goed idee om te bezuinigen op 'herinneringen. Daarnaast kan je wel je digicam meenemen voor snapshots waarvan je weet 'och, wel leuk, maar niet speciaal'.
        Moest ik dus kiezen, zéééééker analoog. (En zoals frederik al zei, waarom niet beide??)
        mvg,
        Bert
        D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

        Comment


        • #5
          aangezien het toch beiden compacts zijn, neem je ze toch gewoon beiden mee?
          moest je nu moeten kiezen tussen een SLR en DSLR (en bijhorend gewicht ), maar een compact weegt misschien hoop en al een halve kilo? (batterijen en geheugen inbegrepen)
          mvg,
          Dieter

          Comment


          • #6
            Hey, Ik zat tot voor kort ook met dat dilemma. Ik had een vrij complete uitrusting Canon Eos 5 met bijhorende lenzen etc... Heb vorig jaar een Powershot S30 gekocht, en de vele, vele voordelen van dig.fot. leren kennen / apprecieren. Ik trok toen alles dubbel (anal. en digit.) Dit werd op den duur lastig, en had van alles 2 keer hetzelfde. Met de huidige stand van zaken zou ik geen analoog meer gebruiken, als je niet groter gaat dan 20x30. Ik heb mij nu een Eos 10D aangeschaft. Was van plan mijn Eos 5 ook nog mee te nemen op de komende reis (3 weken Griekenland = ca 1'000 foto's = HEEL VEEL geld analoog), om jouw bovenvermelde reden, en om toch nog de 'echte' groothoek opnamen te kunnen maken. Nu ik weet wat de 10D allemaal (en digicams in het algemeen) kan, ga ik mijn Eos 5 lekker thuis laten. Het wordt nu enkel nog digitaal dus. Je kan veel meer foto's nemen, en eens thuis een heel beperkte selectie maken van de knapste shots. Gezien het om twee compacts gaat, zou ik toch beide meenemen. Maar probeer je zelf te dwingen niet alles dubbel te nemen, en vooral digitaal te werken. Je kunt er achteraf nog wat aan tunen. Groeten.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              ja hallo, een 10D kan je toch moeilijk vergelijken met een A40

              Daar moet je wel naar kijken he. Bijna geen manuele instellingen, geen RAW, dus nabewerken is al zeer beperkt. En de lage resolutie die ervoor zorgt dat je ook niet meer kan dan afdruk op 10*15.

              Je moet niet kijken naar welke camera jij hebt he, maar naar de zijne. En dan denk ik dat analoog nog steeds de beter oplossing is. En nu zwijg ik.

              mvg,
              Bert
              D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Drosera

                Daar moet je wel naar kijken he. Bijna geen manuele instellingen, geen RAW, dus nabewerken is al zeer beperkt. En de lage resolutie die ervoor zorgt dat je ook niet meer kan dan afdruk op 10*15.
                een A40 heeft toch redelijk wat manuele instellingen dacht ik? diafragma- en sluitertijdvoorkeuze bv?
                ik heb ook maar een 2 MP, maar mits een beetje interpolatie maak je daar nog goeie 20*30 afdrukken van hoor
                mvg,
                Dieter

                Comment


                • #9
                  ...bovendien voegt Dama er op het einde aan toe dat in het geval het beide compacts zijn, dat hij beide cam's zou meenemen...
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Oei, las net mijn vorige reply, was dus niet zo 'hard' bedoeld als het misschien overkomt hé

                    Maar was nog maar net wakker, en blijkbaar zat ik nog in de fase 'ga ik nu een ochtendhumeur ontwikkelen of niet'

                    maar blijf erbij: natuurfotografie (vooral landschappen enz, en gezien locatie grote kans daartoe) ----> analoog of hoge res. digitaal
                    mvg,
                    Bert
                    D90 - Tokina 12-24/F4 - ...

                    Comment


                    • #11
                      No harm feelings, Drosera
                      Ik ken de A40 niet zo goed, maar ik heb van mijn laatste Tunesiëreis (mei 2003) 180 foto's op 13x18 laten afdrukken bij Kruidvat, die ik genomen had met mijn S30, aan 1600x1200 (is dit niet 2MP ?), hoogste compressie ("laagste" kwaliteit"), en zonder nabewerking. Zonder loepe valt niets aan de scherpte op te merken. Heb er zelfs een paar op 20x30 laten afdrukken, en vanop normale kijkafstand (een 20x30 hoeft niet perse zo dicht als een 10x15 bekeken te worden), zijn deze ook nog heel aanvaardbaar !! Als je natuurlijk deze foto's op je scherm bekijkt aan 400%, dan merk je wel verschil. Maar dit is niet de bedoeling denk ik. Mvg.
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment

                      Working...
                      X