Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wedstrijd digitale fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wedstrijd digitale fotografie

    We gaan starten met wedstrijden digitale fotografie in inze fotoclub.
    Ik had graag van jullie vernomen hoe je dit praktisch organiseert.
    We beschikken over een snelle pc (Vista omgeving) en een kwaliteitsvolle beamer.

    De leden zouden hun foto's op stick of cd aanleveren. Bedoeling is aan het begin van de avond deze bestanden op de pc te laden. De jury (soms intern, soms extern) bekijkt de foto's, beoordeelt ze en moet ongeveer de helft van de beelden weerhouden. Deze moeten dan gerangschikt worden van de laatste naar de eerste en bij de bespreking moeten ze deze in die opklimmende volgorde op het scherm schijnen.

    Graag tips en hints hoe je dit organiseert en automatiseert
    André Langenus (EFIAP)

  • #2
    Re: Wedstrijd digitale fotografie

    Afgedrukte foto's op een beetje formaat zijn vele male mooier dan de beelden van een beamer. Ook het naast elkaar leggen van foto's gaat een stuk makkelijker met foto's.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Wedstrijd digitale fotografie

      Mijn bescheiden mening ! Een foute beslissing, het digitale in de fotografie mag voor mij slechts een tussenstap zijn in de workflow van opname tot afdruk, door het digitale als eindpunt te nemen en je te focussen op beelden met een beamerresolutie gaat er veel verloren van de oorspronkelijke of uiteindelijke kwaliteit die er in de opname al of niet aanwezig is.

      Ook wekt dit de gemakzucht aan van de leden, en die is normaal al meer dan voldoende aanwezig, Persoonlijk zou ik me dus richten op digitale afdrukken van voldoende grootte zegge minmaal 20 x 30 cm en die als standaard aanvaarden voor een beoordeling.

      Just my 2 cents

      MVG, Jeff
      Last edited by Digipics357; 28 mei 2008, 09:10.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Wedstrijd digitale fotografie

        Waarom een rangschikking? Onderverdelen in enkele categorieën met een uitleg van de jury lijkt mij een veel beter idee.

        In de eerste situatie kom je snel tot een quotering in punten door de jury. Redelijk simpel, maar wat hebben de clubleden daaraan?

        In een club is het veel interessanter dat je uitleg krijgt over je beelden en dat de jury een opbouwende kritiek geeft. Daar hebben alle leden wat aan en vult ook een avond op een nuttige wijze. In praktijk zullen de "kwaliteitsverhoudingen" in de club goed gekend zijn, m.a.w. wie de zeer goede fotografen zijn en wie de mindere goden.

        Onderverdelen in enkele categorieën kan met verschillende browsersoftware en is simpel te doen. (De meeste hebben een optie om "sterren" te geven.)

        Om punten te geven weet ik het niet direct, maar zoveel werk kan dat ook niet zijn met een rekenblad.

        Belangrijker zal zijn om je kwaliteit te bewaken... Calibratie beamer, helderheid,..., zorgen voor goede afspraken qua beeldformaten e.d. Een goede projectie is meer werk dan de meesten denken.


        PS. Ik volg de anderen ook qua afdrukken. Momenteel zijn de beamers nog niet echt jedat (of onbetaalbaar).

        Comment


        • #5
          Re: Wedstrijd digitale fotografie

          De vraag was duidelijk gesteld naar de praktische kant, niet zozeer de filosofische.
          De digitale wedstrijd is één van de vele. Daarnaast hebben we een zwartwit, kleur en dia wedstrijd.

          Onze motivatie:
          Meer en meer internationale en nationale wedstrijden gaan van dia over naar digitaal. Om onze leden hierop voor te bereiden (zoals met C en MC) wensen we dit ook intern te doen.

          We hebben een der beste beamers aangeschaft die momenteel op de markt zijn zodat de kwaliteit gegarandeerd is.

          Blijkbaar zijn we dus aan het pionieren wat de leden van Belgiumdigital aangaat. Misschien moet de naam van de site dan ook veranderen als de digitale wereld niet thuis hoort in de fotografie?

          Ik blijf dus op mijn honger wat betreft de praktische kant. Toch nog even de vraag herhalen dan.
          André Langenus (EFIAP)

          Comment


          • #6
            Re: Wedstrijd digitale fotografie

            Google is vaak je vriend :

            enkele opmerkingen over wedstrijd software en voorbeelden

            Laat iets weten als je de softwares zou uitgeprobeerd hebben.

            PS. Zoals ik schreef is het meer dan alleen de projector. Ik dacht zelfs dat FIAP 1024 pixels langste zijde (of beter horizontaal) voorschrijft. EDIT : PSA stelt ook nog 1024 pixels voor
            Last edited by alainD; 28 mei 2008, 22:43.

            Comment


            • #7
              Re: Wedstrijd digitale fotografie

              In onze fotoclub (Studio1 Brugge) houden we regelmatig 'beoordelingsavonden'. We gebruiken bewust niet de term 'wedstrijd' omdat het bespreken belangrijker is dan de rangschikking.
              Wat dit juist inhoudt, kan je lezen op http://studio1brugge.be/joomla/index...d=52&Itemid=72
              Vroeger hadden we foto's en dia's. Dit hebben we nu verruimd naar 'afdrukken' en 'projecties'. We merken dat het aantal digitale beelden dat we binnenkrijgen enorm stijgt, ten nadele van de dia's.
              Het verwerken en projecteren van deze digitale beelden heeft echter een aantal nadelen: veel meer werk om voor te bereiden en veel discussie over de afstelling van de beamer.
              Ik kan je dan ook volgende tips meegeven:
              • Laat iedereen op voorhand zijn werken indienen zodat je geen tijd verliest met het inlezen van USB-media, CD's e.a.
              • Kijk uit voor een goed programma om de rangschikking bij te houden en de beelden in volgorde te projecteren. Wat je gebruikt maakt niet uit, zolang je de clubleden er niet mee verveelt.
              • Zorg voor een goed gecalibreerde beamer. Maak eventueel een ICC-profiel en verspreid dit onder de leden zodat het beeld dat ze thuis op hun monitor bekijken beter aansluit bij het beeld dat in de club wordt geprojecteerd.


              Veel succes en als je nog vragen hebt mag je altijd contact met me opnemen.
              Dany.

              Comment


              • #8
                Re: Wedstrijd digitale fotografie

                Bedankt Allen
                Bedankt Danny. Zal ik zeker doen.
                Zal onze ervaringen ook op dit forum posten
                André Langenus (EFIAP)

                Comment

                Working...
                X