Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lid worden bij Sofam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lid worden bij Sofam

    Naar aanleiding van een recent topic hier, lijkt het me op het eerste zicht geen slecht idee om me zelf ook lid te maken van Sofam. Nu, voor 123 euro mag je dan wel lid zijn voor de rest van je leven, toch twijfel ik als student of dit niet een beetje 'overmoedig' is. Vandaar vroeg ik mij af: wie en hoeveel van jullie zijn (zowel 'amateur'- als beroepsfotografen) er hier zelf lid bij Sofam?

    Voor hen ook de volgende vraag, op de website van Sofam staat er:

    De gebruiker moet er bij elke reproductie evenwel steeds op letten dat de naamsvermelding van de auteur correct gebeurt (©Jaar van publicatie-Naam van de auteur/Sofam-België).
    Wil dit dan zeggen dat elke gepubliceerde foto van mij (zowel op websites als op papier) voortaan die exacte naamsvermelding moet dragen? Of enkel als Sofam tussenkomt?
    Nikon D80 en toebehoren.

  • #2
    Re: Lid worden bij Sofam

    Als handtekening of bij "eigenschappen" van het bestand?
    Morgen wordt de brief opgestuurd btw

    Comment


    • #3
      Re: Lid worden bij Sofam

      Waarschijnlijk bedoelen ze naast of onder de foto? Maar ondertussen heb ik zelf al een beetje het antwoord gevonden op mijn vraag denkik; stond eigenlijk gewoon op diezelfde pagina :

      Wanneer iemand een werk van één van onze leden wenst te gebruiken, verlenen wij licenties met betrekking tot de reproductie ervan (voor zover de auteur natuurlijk niet zelf zijn licenties regelt).
      Misschien toch een ervaringsdeskundige die dit zou kunnen bevestigen? (M.a.w. dat ik geen kat in een zak koop - dat ik niet telkens 'Sofam-België' onder mijn foto's moet plaatsen...)
      Nikon D80 en toebehoren.

      Comment


      • #4
        Re: Lid worden bij Sofam

        Heb van een vriend gehoord dat je tegenwoordig, als je een probleem ivm een foto aangeeft bij hun, en zij moeten dit nakijken/oplossen, dan factureren ze je wel hun uren. En die zijn niet goedkoop ... Om toch maar even te waarschuwen. Wilde zelf ook lid worden maar nu twijfel ik toch.

        Nicky

        Comment


        • #5
          Re: Lid worden bij Sofam

          Ja heb dit net ook in hun huishoudelijk reglement gelezen.. 40 euro+btw/uur
          en als ze winnen houden ze nog eens 20 a 22% af..

          Heeft iemand hier eigenlijk al via hen een rechtszaak aangespannen bij inbreuk ?
          Lijkt me meer iets dat interessant is wanneer er een grote inbreuk is, maar bij iets klein (andere website die je foto pikt) zal je volgens mij nog altijd meer kosten dan opbrengsten hebben ?
          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

          Comment


          • #6
            Re: Lid worden bij Sofam

            Ik begin nu toch ook te twijfelen... Die tarieven van Sofam lijken soms écht overdreven, en als je minder aanrekent dan het minimum dat zij vooropstellen, en je komt in een discussie, is het niet zeker of zij je willen bijstaan...

            Om een voorbeeld te geven van de overdreven tarieven; ik neem foto's op een scoutsweekend, en de scouts wil aan de leden 1000 cd's verkopen met daarop 100 foto's die ik gemaakt heb. Volgens Sofam moet ik hen het volgende aanrekenen: voor cd's met een oplage van 1000 stuks, met daarop 100 werken van mij, 84.22 euro per werk (!), dat is een dikke 8422 euro (oja, wel nog min 20% als het om een 'culturele of humanitaire publicatie' gaat...) Komaan zeg...

            Wat trouwens ook raar is, op het ene deel van de website staat dat je de tarieven enkel kan bekomen als je lid bent of als je 20 euro stort, terwijl je ze op een andere plaats (maar vreemd genoeg inhoudelijk hetzelfde artikel) gewoon kan downloaden...
            Nikon D80 en toebehoren.

            Comment


            • #7
              Re: Lid worden bij Sofam

              Ik snap er nog de ... van
              Brief ligt klaar om op te sturen, maar ik begin serieus te twijfelen hoor

              Comment


              • #8
                Re: Lid worden bij Sofam

                Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
                Wat trouwens ook raar is, op het ene deel van de website staat dat je de tarieven enkel kan bekomen als je lid bent of als je 20 euro stort, terwijl je ze op een andere plaats (maar vreemd genoeg inhoudelijk hetzelfde artikel) gewoon kan downloaden...
                Die download is voor de tarieven ven 2 jaar geleden.. de recente daar moet je lid voor zijn of betalen..
                maar met die oude tarieven heb je toch al een idee.
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment

                Working...
                X