Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

    Hieronder het antwoord dat ik kreeg van onze Juridische Dienst betreffende m'n vraag over het met of zonder toestemming kunnen publiceren van fotos van personen op het internet.
    Dit geld wel voor alle 27 lidstaten.


    Karel



    Dear Mr Havik,

    Concerning your question on the need of permission to take a picture of somebody in order to put it on a public website, I would like to inform you that taking a picture of a well visible and identified person (not in the course of a purely personal or household activity) is a processing of personal data and as such is subject to the provisions of the data protection directive 95/46/EC.

    According to art.7 of the Directive, personal data may be processed only if the data subject has unambiguously given his consent or if one or more of the exceptions of the consent principle are applicable (performance of a contract, compliance with legal obligation, protection of vital interests of the data subject, public interest, legitimate interest of the data controller etc.).

    The above principles are indeed mandatory for all MS.

    So, the answer to your question is that the permission of the person is needed.

    Best regards

    Philippos MITLETTON

    European Commission
    Directorate General Justice, Freedom & Security
    Directorate C: Civil justice, rights & citizenship
    Unit C5: Data protection

  • #2
    Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

    Dat is duidelijk

    Comment


    • #3
      Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

      Nog interessante lectuur:

      Nederland: http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs...p_internet.pdf

      Belgie: http://www.privacycommission.be/nl/d...ng_02_2007.pdf

      Comment


      • #4
        Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        Dat is duidelijk
        duidelijk.. voor jou misschien, maar voor mij lijkt het wel Engels.
        iemand zin om het effe te vertalen?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          duidelijk.. voor jou misschien, maar voor mij lijkt het wel Engels.
          iemand zin om het effe te vertalen?
          grt,bouk.
          Bouk, dit is ff snel een vertaling m.b.v Google dus niet perfect...:

          Geachte heer Havik,

          Wat betreft uw vraag over de noodzaak van toestemming om een foto van iemand om het op een openbare website, wil ik u meedelen dat het maken van een foto van een goed zichtbaar zijnde en geïdentificeerd persoon (niet in de loop van een puur persoonlijke of huishoudelijke activiteiten) is een verwerking van persoonsgegevens en als zodanig is onderworpen aan de bepalingen van de richtlijn gegevensbescherming 95/46/EG.

          Volgens art. 7 van de richtlijn mogen persoonsgegevens alleen worden verwerkt indien de betrokkene heeft ondubbelzinnig zijn toestemming gegeven of indien een of meer van de uitzonderingen van de toestemming beginsel van toepassing zijn (uitvoering van een opdracht, de naleving van de wettelijke verplichting, de bescherming van vitale belangen van de betrokkene, het algemeen belang, rechtmatig belang van de verantwoordelijke voor de verwerking enz.).

          De bovenstaande principes zijn immers verplicht voor alle lidstaten.

          Dus, het antwoord op uw vraag is dat de toestemming van de persoon nodig is.

          Met vriendelijke groet

          Philippos MITLETTON

          Comment


          • #6
            Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

            en Hartelijk dank Peekaa.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

              Ik vervloek mijn absoluut waardeloze geheugen, maar dacht ergens gelezen te hebben dat je bijvoorbeeld op straat wel foto's mag nemen van mensen, en die dan publiceren, aangezien de straat een openbare plaats is.
              Is dat trouwens niet het hele concept van straatfotografie ook? Ik heb hier naast mij een boek van H. Cartier-Bresson bijvoorbeeld, ik geloof nooit dat hij toestemming heeft gekregen van alle mensen die in dat boek voorkomen.

              En wat met concerten/manifestaties? Wat met de gezichten die duidelijk te zien zijn op die foto's?

              Volgens wat ik hierboven lees zijn een hele hoop van de foto's op deze site illegaal, en is straatfotografie op zich ook zo goed als illegaal (want niemand gaat aan iedereen toestemming vragen.)


              (iets helemaal anders: als de persoon in kwestie duidelijk ziet dat jij een foto van hem/haar maakt, en geen bezwaren maakt, kan dit, als ik het goed herinner, gezien worden als stilzwijgende overeenkomst.)
              || Photography Blog ||

              Comment


              • #8
                Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                concerten/manifestaties/voetbalstadion of wat voor stadion dan ook, is een ander verhaal.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                  "Processing personal data"... yeah right . Dom verhaal dit... in Nederland is het nog altijd gewoon toegestaan te fotograferen in de openbare ruimte en de resultaten daarvan te publiceren, zolang er geen redelijk belang van de geportretteerde in het geding is. En een "redelijk belang", dan moet je denken aan comprommiterende situaties of een verzilverbaar uiterlijk. En voor zover ik weet is NL nog steeds onderdeel van de EU.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                    Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                    "Processing personal data"... yeah right . Dom verhaal dit... in Nederland is het nog altijd gewoon toegestaan te fotograferen in de openbare ruimte en de resultaten daarvan te publiceren, zolang er geen redelijk belang van de geportretteerde in het geding is. En een "redelijk belang", dan moet je denken aan comprommiterende situaties of een verzilverbaar uiterlijk. En voor zover ik weet is NL nog steeds onderdeel van de EU.
                    Dan moet je nog eens de aanbevelingen (links hierboven) eens goed doornemen.
                    En lees het goed, het gaat wel degelijk om aanbevelingen mbt publicatie op internet.

                    In het kort komt het er op neer dat je ALTIJD toestemming moet hebben van de persoon van wie je een foto maakt (ja, om hem te maken dus ook), omdat het nemen van foto's met een *digitale camera* valt onder de automatische verwerking van persoonsgegevens, en dus de wet van de privacy.

                    Ook voor het publiceren van de foto op internet heb je toestemming nodig: het is niet omdat je toestemming hebt gekregen om de foto te maken, dat je die ook mag publiceren op internet. Bij het verkrijgen van de toestemming moet namelijk het doel vermeld worden, en dan mag die foto enkel gebruikt worden voor dat doel.

                    Wanneer je foto's publiceert op internet voor privé kring (familie, vereniging, etc...) dan scherm je deze foto's best af met een wachtwoord. Doe je dit niet, dan valt de publicatie automatisch onder de wet van de privacy, en dien je als verantwoordelijke uitgever aan een aantal verplichtingen te voldoen.

                    Kristof

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                      Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
                      Dan moet je nog eens de aanbevelingen (links hierboven) eens goed doornemen.
                      En lees het goed, het gaat wel degelijk om aanbevelingen mbt publicatie op internet.

                      In het kort komt het er op neer dat je ALTIJD toestemming moet hebben van de persoon van wie je een foto maakt (ja, om hem te maken dus ook), omdat het nemen van foto's met een *digitale camera* valt onder de automatische verwerking van persoonsgegevens, en dus de wet van de privacy.
                      Nee, Joost heeft gelijk. Lees dit eens door
                      Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

                      en dan vooral de links in post #24.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                        In feite komt het dus hier op neer: doe er maar op los en als puntje bij paaltje komt zal een advocaat wel uitvissen of het mocht of niet. De wetgevingen zijn niet op elkaar afgestemd.
                        Als ik in Nederland Nederlandse mensen op straat fotografeer, maar ik ben belg en zet hun foto's op een in België gehoste website, ben ik dan in overtreding?
                        Als het de burger niet meer duidelijk is aan welke wetten hij zich dient te houden, grenst de wet aan willekeur.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                          In feite komt het dus hier op neer: doe er maar op los en als puntje bij paaltje komt zal een advocaat wel uitvissen of het mocht of niet. De wetgevingen zijn niet op elkaar afgestemd.
                          Als ik in Nederland Nederlandse mensen op straat fotografeer, maar ik ben belg en zet hun foto's op een in België gehoste website, ben ik dan in overtreding?
                          Als het de burger niet meer duidelijk is aan welke wetten hij zich dient te houden, grenst de wet aan willekeur.
                          n.b post#1 geldt voor alle 27 lidstaten en is een directive (=wet).

                          Karel

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Nee, Joost heeft gelijk. Lees dit eens door
                            Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

                            en dan vooral de links in post #24.
                            Hehe, en Joost kan het weten

                            Toch nog een aantal dingen waardoor ik meer en meer het gevoel heb dat enige voorzichtigheid toch aangewezen is:


                            Memorie van toelichting bij de Wbp, Kamerstukken II, 28 509, 3 (hierna: MvT), blz 71: ‘Zodra informatie digitaal is vastgelegd is er in
                            ieder geval sprake van geautomatiseerde verwerking van gegevens. In een geautomatiseerd systeem is immers het zoeken naar digitale
                            gegevens mogelijk.


                            Natuurlijk is er altijd de rechtspraak. In veel gevallen zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. Maar liever safe dan sorry.

                            gr,
                            Kristof

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ja/nee, toestemming publicatie foto -de wet voor de EU-

                              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                              Als ik in Nederland Nederlandse mensen op straat fotografeer, maar ik ben belg en zet hun foto's op een in België gehoste website, ben ik dan in overtreding?
                              Als het de burger niet meer duidelijk is aan welke wetten hij zich dient te houden, grenst de wet aan willekeur.
                              Uit http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs...p_internet.pdf :


                              Een in Nederland gevestigde verantwoordelijke
                              kan ervoor kiezen om technische middelen
                              buiten Nederland aan te wenden voor
                              een publicatie, bijvoorbeeld door gebruik
                              te maken van webhosting5) in de Verenigde
                              Staten. Hoewel de website niet op Nederlands
                              grondgebied is gevestigd, is de Wbp toch van
                              toepassing. De Wbp is van toepassing op alle
                              in Nederland gevestigde verantwoordelijken.


                              Dus als belg zal de belgische wetgeving van toepassing zijn (?).

                              Kristof

                              Comment

                              Working...
                              X