Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik foto's

    Onlangs heb ik van het balletoptreden van mijn zusje foto's gemaakt.
    Om mijn zusje te plezieren, en om het materiaal eens te testen.
    Ik heb mij mooi vanachter in de zaal geplaceerd met de tele (mocht van de technieker), toen er een vrouw me vroeg als ze naderhand de foto's mocht zien, en ze gaf me haar email adres.
    De foto's zijn bewerkt, met copyright op, en staan online.
    De link heb ik doorgemaild, en krijg nu een antwoord (in gebrekkig nederlands), of de foto's gebruikt mogen worden voor een dvd.
    Ik, die in de eerste plaats met niemand van de organisatie af had gesproken, zeg: Als de foto's niet verkocht worden, vind ik het goed.
    Ik wil gewoon niet dat iemand geld verdient met mijn foto's(terecht toch?).
    Als antwoord krijg ik de mail dat de dansclub, die de avond gratis heeft gebracht, elk jaar dvd's verkoopt. Om de kas wat bij te spekken.
    Ik zeg dat ik geen toestemming geef, omdat er in de eerste plaats niks was afgesproken.
    Als antwoord zegt ze dat 'de fotograaf' liet weten dat de foto's mochten worden bijgesneden omdat het niet uitmaakte welk formaat op de dvd kwam (cover??)
    Mijn vraag nu is, kan ik de foto's verkopen (student, geen beroepsfotograaf)?
    En verkopen ze de dvd's toch, zonder toestemming, kan ik dan beroep doen op sofam?
    Of is er een andere weg?
    Alvast bedankt..
    Groetjes,
    Lennert
    Last edited by Lennert; 19 mei 2008, 21:13.

  • #2
    Re: Gebruik foto's

    Als ze zeggen dat de fotograaf "liet weten dat de foto's mochten worden bijgesneden omdat het niet uitmaakte welk formaat op de dvd kwam" en je weet zeker dat je dat niet gezegd hebt zitten ze dus platij te liegen en is het dus een raar zaakje. Ik neem aan dat de link waarnaar je verwezen hebt geen foto's op printbaar formaat bevat? Dan scheelt dat in ieder geval, kunnen ze in ieder geval geen afdrukken maken...

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik foto's

      Nu ik neem aan dat ze met 'de foto's van de fotograaf', niet de mijne bedoelt, maar iemand die nog in de zaal zat (alhoewel ik de enige was die rondliep).
      De foto's zijn op 900px geplaatst langs de langste zijde..
      Ondertussen staat er een wachtwoord op de map, maar ik weet natuurlijk niet als ze er al heeft opgeslaan

      Ik wil hier liefst een duidelijk contractje over opstellen.
      Ik weet gewoon niet als ik iets mag "vragen" voor de foto's.
      Omdat ik niet aan zwartwerk wil doen.

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik foto's

        Om foto's van jou zusje te gebruiken hebben ze wel de toestemming van jou zus (indien meerderjarig) of van haar ouders (indien minderjarig) nodig.

        Gewoon de vrouw even attend op maken dat er een rechtzaak kan volgen indien ze foto's gebruikt zonder toestemming.

        Het feit dat ze zegt dat de foto's mogen bijgesneden worden wil gewoon zeggen dat ze jou copyright er gewoon gaan afsnijden
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik foto's

          Ik weet gewoon niet als ik iets mag "vragen" voor de foto's.
          Omdat ik niet aan zwartwerk wil doen.
          Volgens mij, als je alles officieel wil doen, mag jij foto's verkopen zonder factuur en BTW nummer, maar dan moet je het aangeven aan de dop, in geval je dopt, dan krijg je voor die dag geen vergoeding. En je moet de inkomsten op je belastingbrief aangeven als "overige inkomsten". maar dat kan je natuurlijk ook vergeten te doen
          Wat die madam allemaal van plan is, dat lijkt me een zaakje voor Sofam. Even opmerken dat het lidmaatschap van Sofam helemaal niet duur is.

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Om foto's van jou zusje te gebruiken hebben ze wel de toestemming van jou zus (indien meerderjarig) of van haar ouders (indien minderjarig) nodig.

            Gewoon de vrouw even attend op maken dat er een rechtzaak kan volgen indien ze foto's gebruikt zonder toestemming.

            Het feit dat ze zegt dat de foto's mogen bijgesneden worden wil gewoon zeggen dat ze jou copyright er gewoon gaan afsnijden
            Je kan natuurlijk ook altijd een copyright plaatsen op een plaats waar ze niet kunnen croppen eh.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik foto's

              @Zunoel
              Ik denk dat ze de foto's van haar fotograaf ging gebruiken.
              Ik hoop het, want anders mag ze idd een brief van de advokaat verwachten..
              @Control-Z
              Heb je ongeveer een schatting van de prijs van dat sofam gedoe?

              Kom er niet goed aan uit, aan de pdf onderaan helemaal niet
              @Destn
              Idd, maar de foto's waren al online geplaatst, en ik weet niet welke ze al heeft opgeslagen.
              Ik heb er ook helemaal geen probleem mee dat mensen mijn fotos krijgen.
              Ik heb er wel problemen mee dat ik foto's ga maken voor mezelf en mijn zusje (17) en dat andere mensen daar dan geld mee gaan verdienen. Ook al is het "een goed doel". De DVD (met de film op wrss) gaat sowieso verkopen, en gesponserd werden ze ook.

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik foto's

                Je hebt onder de verkeerde hoofding gekeken. "Tarieven" slaat op de tarieven voor gebruik van foto's. Om lid te worden, kijk onder de hoofding "Lid worden".

                1. Het aansluitingsformulier voor een privé-persoon en/of een rechtspersoon in te vullen en ons het origineel per post terug te sturen op volgend adres : SOFAM, Koninklijke Prinsstraat 87; 1050 Brussel. Vergeet dit niet te tekenen en alsook de vermelding “Goed voor bijzondere volmacht” in te schrijven (dit laatste betekent gewoon dat de Voorzitter van de Raad van Bestuur van U toelating krijgt om het register te tekenen in uw plaats; zoniet dient U zich te verplaatsen naar de zetel van Sofam alleen om dit document te tekenen).
                2. Een overschrijving van 123,95 € op onze bankrekening nr 210-0444101-87 uit te voeren. Het is een éénmalige bijdrage. U hoeft dus geen jaarlijks lidgeld te betalen.

                Met andere woorden: zowel met als zonder BTW-nummer kan je lid worden. De bijdrage is eenmalig, dan ben je levenslang lid.
                Als je één keer een geschil hebt met iemand die wat met je foto's mispeutert, heb je je lidgeld er al uit.

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruik foto's

                  Ik ken hier een gevalletje dat lopende is, er werden foto's gemaakt op een optreden in de spil te Roeselare, deze afdrukken waren te koop, en een mevrouw heeft één van deze foto's (waar haar dochter opstond) gekocht en meegenomen naar een fotograaf om deze te gebruiken op communiekaartjes, nu heeft deze fotograaf deze verwerkt met zijn naam er onder, en heeft de maker (Sofamlid) klacht ingediend via Sofam, wegens het onrechtmatig gebruik van zijn beelden, en het ziet er naar uit dat ze er daar bij Sofam, niet licht overgaan,
                  Zelfs al koopt iemand een foto, dan kan hij/zij deze niet onbeperkt gebruiken.

                  Nu, ik moet zeggen dat de maker voordien wel contact heeft gehad, met de fotograaf die de beelden heeft verwerkt onder zijn naam, en dat de maker daar deftig werd uitgescholden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik foto's

                    Prachtig, merci
                    De softbox gaat ff moete wachten
                    Over de foto's van het optreden: Ik ga de directeur een belleke doen (die in de eerste plaats de foto's op dvd vroeg voor op de site).
                    En dan zien we wie die dame was wie me mailde.
                    In ieder geval, bedankt voor de hulp allen!
                    Groetjes,
                    Lennert

                    *edit*
                    Inderdaad demeyereg. En dat is niet meer als eerlijk vind ik.
                    Als er goeie wil in het spel is, dan ben ik zéker dat het niet hoeft te leiden naar copyright claims, en misbruiken, en die hele toestanden.
                    Maar als men van je gaat profiteren, vind ik dat je mag eisen waar je recht op hebt.
                    Daarom stelde ik al de foto's gratis ter beschikking op mijn site. Niet dat iemand naderhand daar geld uit kon slaan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik foto's

                      keep us posted aub..
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebruik foto's

                        Zal ik zeker doen! Aanvraag sofam (bij de ouders) is al goedgekeurd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruik foto's

                          interessant om dit eens te volgen. Sofam lijkt mij toch iets meer bereikbaar dan ik dacht.
                          Maar hoe zit het met foto's die je maakt in opdracht van iemand anders, en je doet dat gratis? Je speelt die dan door naar de opdrachtgever, en iemand anders haalt de foto af en publiceerd die. Kan je dan nog bij Sofam aankloppen of kan/moet je opdrachtgever dit doen, dan hou je er zelf toch niets aan over? (sorry als dit te veel offtopic is)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruik foto's

                            @littlewan
                            Ik neem aan dat je best altijd een contractje opsteld, ook al werk je gratis.
                            Als daarin staat dat je de foto's gratis hebt gemaakt, en er duidelijk bijschrijft waar en wie ze publiceerd, er geen discussie mogelijk is.
                            Als JIJ de foto's maakt, en toestemming aan persoon X verleend om deze te publiceren op hun site. Dan mag persoon Y die foto's niet publiceren/gebruiken (al dan niet bewerkt). Gebeurd dit wel, dan wordt jij daar voor vergoed.
                            Zo denk ik dat het in mekaar zit.

                            Als je in je contract schrijft dat persoon X, de foto's krijgt (de rechten), dan is dat natuurlijk iets anders..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebruik foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                              interessant om dit eens te volgen. Sofam lijkt mij toch iets meer bereikbaar dan ik dacht.
                              Maar hoe zit het met foto's die je maakt in opdracht van iemand anders, en je doet dat gratis? Je speelt die dan door naar de opdrachtgever, en iemand anders haalt de foto af en publiceerd die. Kan je dan nog bij Sofam aankloppen of kan/moet je opdrachtgever dit doen, dan hou je er zelf toch niets aan over? (sorry als dit te veel offtopic is)
                              Ik denk dat je dan toch best een contractje opmaakt naar degene waarvoor je de gratis foto's maakt, met de ondertekende belofte, dat ze deze niet vrij kunnen gebruiken, toch het minste wat ze kunnen doen bij het krijgen van gratis foto's.

                              Comment

                              Working...
                              X