Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingdienst

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belastingdienst

    Hallo,

    Sinds 1 januari dit jaar heb ik een BTW nummer aangevraagd omdat ik, als ik foto's verkoop of mijn diensten aanbied aan afnemers dit netjes wil doen. Ik heb echter sindsdien nog geen opdrachten gedaan en nog niets verkocht maar krijg volgende week de belastingdienst op bezoek om mijn administratieve organisatie vast te leggen. Ik heb echter nog geen administratie opgezet omdat er simpelweg nog geen administratie handelingen zijn verricht. Nog geen kosten en nog geen uitgaven...

    Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, zijn hier amateurfotografen die ook een BTW nummer hebben en de belastingdienst weleens op bezoek hebben gehad?

    Alle informatie is welkom. Het gaat overigens om een in Nederland gevestigde "onderneming"

    Dank

  • #2
    Re: Belastingdienst

    natuurlijk heb je al uitgaven, wat dacht je van je apparatuur, ook al had je die al, wordt nu van de/je zaak.
    je kan ze nu nl ook afschrijven hè.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Belastingdienst

      Hoe kom je in 's hemelsnaam aan een BTW nummer als je niet al behoorlijk wat omzet gedraaid hebt in het verleden .

      Afschrijving inbrengen van dit soort spullen kan overigens alleen als je kunt aantonen dat je een zeker deel (ik meen 2/3 of daaromtrend) van je inkomsten haalt uit het gebruik van die apparatuur. Geen opdrachten betekent 0 afschrijving in het professionele stuk en daarmee ook 0 teruggave van de BTW.

      Comment


      • #4
        Re: Belastingdienst

        Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
        Hoe kom je in 's hemelsnaam aan een BTW nummer als je niet al behoorlijk wat omzet gedraaid hebt in het verleden .

        Afschrijving inbrengen van dit soort spullen kan overigens alleen als je kunt aantonen dat je een zeker deel (ik meen 2/3 of daaromtrend) van je inkomsten haalt uit het gebruik van die apparatuur. Geen opdrachten betekent 0 afschrijving in het professionele stuk en daarmee ook 0 teruggave van de BTW.
        Wel het gaat hier om een Nederlandse onderneming, zoals aangegeven door TS.

        Maar ook in Belgie kun je een ondernemingsnummer aanvragen zonder omzet. Je kan immers enkel omzet halen nadat je zaak gestart is. En dat van die 2/3 trek ik ook sterk in twijfel: ik koop namelijk regelmatig zaken aan die in mijn ogen beroepskosten zijn, maar waar ik geen cent aan verdien.

        Uiteindelijk kan je alles waar je een faktuur van hebt inbrengen als beroepskosten, maar het is het bezoek van de belastingcontroleur, en de discussie die daarop volgt, die bepaalt of het al dan niet echt om beroepskosten gaat.

        In Tips & Advies stond er enkele jaren geleden een artikeltje over een traiteur die enkele zware auto's had gekocht op de zaak. De controleur vond dat dat niet kon maar de rechter beslistte toch anders.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: Belastingdienst

          natuurlijk heb je al uitgaven, wat dacht je van je apparatuur, ook al had je die al, wordt nu van de/je zaak.
          Je bent niet verplicht de apparatuur die je al hebt, in te brengen in je zaak. Daar beslis je zelf over. Je kan ook van nul beginnen en nieuwe spullen gaan kopen.

          Comment


          • #6
            Re: Belastingdienst

            Ik probeer een zo duidelijk mogelijke scheiding aan te brengen tussen wat hobby blijft en waar ik eventueel geld voor kan vragen en wat ik in de "onderneming" stop.
            Ik heb mijn camera al jaren en ben niet van plan om spullen bij te kopen die mijn foto verkoop moet laten stijgen, ik zal dat doen omdat ik als hobbyist een uitbreiding dan leuk of noodzakelijk vind.

            Wat ik verkoop zijn foto's die weliswaar met deze camera gemaakt zijn maar wel als hobby zijn geschoten en die mensen dus eventueel kunnen downloaden. Ik breng geen kosten in rekening aan deze mensen omdat mijn camera die foto heeft gemaakt en dus iets meer versleten is ;-) dat vind ik iets wat bij mijn hobby hoort...
            Ook ben ik niet van plan fotoshoots te doen maar alleen digitale foto's als downloads aan te bieden of af te (laten) drukken.

            Mijn doel met het BTW-nummer is puur het netjes kunnen doen van transacties die ik in het verleden niet heb kunnen maken omdat sommige bedrijven specifiek naar een BTW nummer vragen. Ik bood toen de foto's gratis aan en vond dat toen geen probleem. Nu wil ik het gewoon wat proffesioneler doen en als mensen mijn fotokunst mooi vinden en willen hebben mag dat best een prijs hebben in mijn ogen.

            De belastingdienst gaat overigens bij het bezoek bepalen of er voor de inkomstenbelasting sprake is van Winst Uit Onderneming (WUO) of Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW) Ik denk dat het deze laatste zal gaan worden omdat mijn inkomsten minimaal zijn en ik als een soort freelancer mijn diensten aanbied.

            Bedankt voor de reacties maar zou ook graag iemand willen horen die zo'n bezoek al heeft gehad...

            Groetjes!

            Comment


            • #7
              Re: Belastingdienst

              Sinds 2000 ben ik gestart als semi-professioneel natuurfotograaf. In België kan je om de drie jaar een bezoekje verwachten van de belastingcontroleur en ik heb ze nu reeds tweemaal effectief op bezoek gekregen. Van in het begin heb ik mijn fotomateriaal, computer, deel van de wagen, deel van mijn appartementskosten (water, gas, electriciteit), telefoon, internet, reisonkosten e.d. ingebracht als kosten. De eerste jaren waren mijn onkosten uiteraard hoger dan mijn winst, maar dat is perfect mogelijk, want dat heet "investeren in zijn zaak". Dat moet de belastingsdienst accepteren. Wel moet je voldoende facturen (aan klanten) kunnen voorleggen, anders wordt je aanzien als een amateur die gewoonweg kosten wilt recupereren en dat pikt men niet (en terecht). Zorg er dus voor dat er een positieve "groei" te bemerken valt in je professionele bezigheid.

              Belastingsinspecteurs maken er een sport van om zoveel mogelijk onkosten NIET te accepteren en eentje probeerde bij mijn inkomsten een smak geld toe te voegen omdat hij ervan uitging dat ik toch wel een deel in het "zwart" zou verdiend hebben. ACCEPTEER DIT NIET!!! Ze durven een grote mond opzetten en proberen veel indruk te maken, maar ze hebben zeer weinig macht en drukkingskracht. Laat ze maar dreigen met de rechtbank, want zolang ze niet zwart op wit kunnen bewijzen dat er effectief gesjoemeld werd, worden ze zowiezo in hun ongelijk gesteld door de rechter.

              Ik beschouw al mijn fotografische activiteiten voor 100% als beroepsactiviteiten. Mijn fotomateriaal en reizen worden dus ook 100% ingebracht als onkosten. Sommige onkosten, zoals telefoon, wagen, enz. zal je maar gedeeltelijk kunnen inbrengen omdat ze ook privé worden gebruikt. De verhouding professioneel/privé hangt dus af van persoon tot persoon, van activiteit en van soort onkosten.

              Groetjes,
              Philippe
              Last edited by Photophil (De); 22 mei 2008, 15:52.
              beeldbank www.arterra.be
              persoonlijke site www.wildeyes.be
              Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

              Comment


              • #8
                Re: Belastingdienst

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                Hoe kom je in 's hemelsnaam aan een BTW nummer als je niet al behoorlijk wat omzet gedraaid hebt in het verleden .
                Als je al behoorlijk wat omzet gedraaid hebt in het verleden, betekent dat dat je al die tijd in het zwart gewerkt heb. Vanaf het moment dat je beslist beeldmateriaal te verkopen (rechtstreeks of via beeldbanken) of in opdracht te werken, dien je een BTW-nummer aan te vragen alsook ingeschreven te zijn bij een sociale kas.

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                Afschrijving inbrengen van dit soort spullen kan overigens alleen als je kunt aantonen dat je een zeker deel (ik meen 2/3 of daaromtrend) van je inkomsten haalt uit het gebruik van die apparatuur. Geen opdrachten betekent 0 afschrijving in het professionele stuk en daarmee ook 0 teruggave van de BTW.
                Je kan maar BTW terugtrekken als je BTW aanrekent. Onder een bepaalde omzet ben je vrijgesteld van de BTW-regeling. Je moet van in het begin dus wel een BTW-nummer hebben, maar je moet nog geen BTW aanrekenen en dus ook geen driemaandelijkse BTW-aangifte doen. Dit heeft het voordeel dat je slechts een jaarlijkse aangifte moet doen en dus een eenvoudige boekhouding blijft behouden. Op je facturen moet je wel vermelden "Kleine onderneming, vrijgesteld van de BTW-regeling" (voor België). Je kan dus geen BTW aftrekken, maar je kan wel je onkosten inclusief BTW inbrengen.

                Groetjes,
                Philippe
                Last edited by Photophil (De); 22 mei 2008, 18:51.
                beeldbank www.arterra.be
                persoonlijke site www.wildeyes.be
                Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                Comment


                • #9
                  Re: Belastingdienst

                  Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
                  Als je al behoorlijk wat omzet gedraaid hebt in het verleden, betekent dat dat je al die tijd in het zwart gewerkt heb. Vanaf het moment dat je beslist beeldmateriaal te verkopen (rechtstreeks of via beeldbanken) of in opdracht te werken, dien je een BTW-nummer aan te vragen alsook ingeschreven te zijn bij een sociale kas.
                  TS woont in Nederland en valt onder het Nederlandse belastingregime. In Nederland mag je tot een bepaald bedrag (zo even uit het hoofd rond de 1500 euro per jaar?) gewoon inkomsten ontvangen en die bij je loonopgave optellen. Dat is niet zwart, je betaalt er gewoon belasting over. BTW is weer iets anders.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belastingdienst

                    Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                    Hoe kom je in 's hemelsnaam aan een BTW nummer als je niet al behoorlijk wat omzet gedraaid hebt in het verleden .
                    Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
                    Als je al behoorlijk wat omzet gedraaid hebt in het verleden, betekent dat dat je al die tijd in het zwart gewerkt heb.
                    Dit was ook mijn eerste gedacht Maar ja, van de Nederlandse wetgeving ben ik niet zo goed op de hoogte.
                    Enfin, beroepshalve zit ik regelmatig bij (Belgische) controles en tot nu toe heb ik er geen slechte ervaringen mee. Die mensen zijn menselijk en doen hun werk, en diegenen die ik ontmoet heb, zijn niet die boemannen waarover men zo graag spreekt.
                    Last edited by kdm; 22 mei 2008, 21:01.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belastingdienst

                      Je bespaart hun en jezelf tijd door de tekst van deze post ook even naar hun te sturen denk ik.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belastingdienst

                        Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
                        Sinds 2000 ben ik gestart als semi-professioneel natuurfotograaf. ... Van in het begin heb ik mijn fotomateriaal, computer, deel van de wagen, deel van mijn appartementskosten (water, gas, electriciteit), telefoon, internet, reisonkosten e.d. ingebracht als kosten.
                        ...

                        Belastingsinspecteurs maken er een sport van om zoveel mogelijk onkosten NIET te accepteren en eentje probeerde bij mijn inkomsten een smak geld toe te voegen omdat hij ervan uitging dat ik toch wel een deel in het "zwart" zou verdiend hebben. ...

                        Ik beschouw al mijn fotografische activiteiten voor 100% als beroepsactiviteiten. Mijn fotomateriaal en reizen worden dus ook 100% ingebracht als onkosten. ...

                        Ik vind dat de controleurs in uw geval groot gelijk hebben ! Excuseer hoor, maar als je zelfs je reizen voor 100 % inbrengt, als semi-professioneel fotograaf nota bene, dan zou ik als controleur ook achterdochtig zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je best de gulden middenweg bewandelt.

                        En wat je daar zegt dat belastingsinspecteurs er een sport van maken om zoveel mogelijk onkosten NIET te accepteren, dat zijn volgens mij cowboyverhalen (zie mijn vorige post). Als je natuurlijk je reizen voor 100 % inbrengt, tja ... dan vraag je er ook een beetje om hé.
                        Trouwens, die controleurs gaan niet meer of minder verdienen als ze onkosten (die terecht zouden zijn) niet zouden accepteren bij jou hoor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belastingdienst

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                          TS woont in Nederland en valt onder het Nederlandse belastingregime. In Nederland mag je tot een bepaald bedrag (zo even uit het hoofd rond de 1500 euro per jaar?) gewoon inkomsten ontvangen en die bij je loonopgave optellen. Dat is niet zwart, je betaalt er gewoon belasting over. BTW is weer iets anders.
                          Van de Nederlandse wetgeving ben ik helaas niet op de hoogte. Mijn informatie is dan ook bedoeld voor de Belgische fotografen die ook in deze discussie geïnteresseerd zijn .
                          In België mag je ook verkopen zonder dat je een BTW-nummer moet aanvragen, maar dat betreft enkel EENMALIGE verkopen. Dat woordje "eenmalig" wordt bij veel fotografen vaak (al dan niet moedwillig) over het hoofd gezien. Onder "eenmalige verkopen" vallen onder andere:

                          - je versleten wagen tweedehands verkopen
                          - de meubels van je overleden opa verkopen
                          - enz.

                          Een kleine opmerking wat betreft het verkopen via beeldbanken, omdat dit tegenwoordig zeer in trek blijkt te zijn:
                          Fotografen die hun beeldmateriaal te koop aanbieden via een beeldbank doen geen eenmalige verkoop, maar ...... drijven handel. Zelfs al hebben ze in geen 10 jaar één enkel beeld verkocht, toch moeten zij in orde zijn met de nodige papieren. Indien niet, dan werken ze simpelweg "in het zwart" en zijn dus strafbaar.

                          Groetjes,
                          Philippe
                          beeldbank www.arterra.be
                          persoonlijke site www.wildeyes.be
                          Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belastingdienst

                            Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
                            Van de Nederlandse wetgeving ben ik helaas niet op de hoogte. Mijn informatie is dan ook bedoeld voor de Belgische fotografen die ook in deze discussie geïnteresseerd zijn .
                            In België mag je ook verkopen zonder dat je een BTW-nummer moet aanvragen, maar dat betreft enkel EENMALIGE verkopen.
                            Als je "regelmatige" daden van koophandel stelt moet je een btw nummer hebben

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belastingdienst

                              Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                              Ik vind dat de controleurs in uw geval groot gelijk hebben ! Excuseer hoor, maar als je zelfs je reizen voor 100 % inbrengt, als semi-professioneel fotograaf nota bene, dan zou ik als controleur ook achterdochtig zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je best de gulden middenweg bewandelt.

                              En wat je daar zegt dat belastingsinspecteurs er een sport van maken om zoveel mogelijk onkosten NIET te accepteren, dat zijn volgens mij cowboyverhalen (zie mijn vorige post). Als je natuurlijk je reizen voor 100 % inbrengt, tja ... dan vraag je er ook een beetje om hé.
                              Trouwens, die controleurs gaan niet meer of minder verdienen als ze onkosten (die terecht zouden zijn) niet zouden accepteren bij jou hoor.
                              Mijn reizen zijn in funtie van reportages (tekst en beeld) en zeker en vast geen plezierreisjes. Een reportage maken over een bepaalde streek kan ik moeilijk vanuit mijn luie zetel.
                              Je kan uiteraard niet alle belastingsinspecteurs over dezelfde kam scheren, maar mijn ervaringen zijn negatief omdat de betrokken inspecteurs er klaar en duidelijk vanuit gingen dat ELKE zelfstandige voor een groot deel in het zwart werkt. Ze hebben mijn computers uitgepluisd tot zelfs mijn spaarrekening (waar ze nota bene geen recht tot inzage hadden, maar soit ). Beide controleurs konden er blijkbaar geen vrede mee nemen dat ik geen genoegen nam met hun "natte vingerwerk" en hun bedreigingen me weinig of niet imponeerden. Ze zijn dan ook met slaande deuren vertrokken.

                              Ter informatie: mijn vader helpt me met mijn boekhouding en is een gepensioneerde ......... belastingsinspecteur. Ik denk dat ik wel weet waarover ik praat.
                              beeldbank www.arterra.be
                              persoonlijke site www.wildeyes.be
                              Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                              Comment

                              Working...
                              X