Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes over kalibreren van scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagjes over kalibreren van scherm

    Ik heb onlangs een Eye One Display2 maar zit nog met een paar vraagjes over het gebruik ervan.

    1. Als ik het scherm wil kalibreren dan stelt de software 120 cd/m2 voor voor een lcd scherm. Ik wil het scherm voor sRGB kalibreren. Gebruik ik dan best 140 cd/m2 zoals bepaald in de sRGB normen met 6500K?

    2. De Eye One Display2 kan ook nog het omgevingslicht meten maar volgens mij is dit louter indicatief en doet de software er niets mee. Volgens de metingen is het omgevingslicht komende vanuit de gloeilamp 2800K. Klopt dit?

    3. Verder heb ik na kalibratie een aantal foto's beoordeeld s'avonds (zonder daglicht) en s'morgens (met daglicht). Ik constateerde een enorm verschil in kleuren. Bij daglicht was er meer rood bij de foto's wat de foto's minder aantrekkelijk maakte.
    - Hoe kun je best hiermee omgaan?
    - Ik denk dat veel foto's binnen bekeken worden bij kunstlicht. Heeft het dan zin om te investeren in Philips graphica licht van 6500K of maakt dat niet zo veel uit.
    - Moet overdag, wanneer daglicht binnenkomt de brightness van de monitor aangepast worden?

    4. Wanneer kalibreer je op vb 5500K?

    Het zijn allemaal praktische vragen waar ik niet meteen een duidelijk antwoord voor vind.

    Alvast bedankt,
    Fabian
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

  • #2
    Re: Vraagjes over kalibreren van scherm

    1. 120cd/m2 is een richtwaarde voor lcd schermen, voor crt was het eerder 80-90cd/m2. In werkelijkheid hangt het af van de hoeveelheid omgevingslicht, ik werk in een vrij donkere omgeving en dan is 100cd/m2 comfortabeler dan 140cd/m2. Bij mijn weten heeft de SRGB standaard geen richtlijn voor helderheid.

    2. omgevingslicht meten is met een ferme korrel zout en enkel richtinggevend, gloeilamp 2800°K? Ja dat kan, is vrij 'warm' licht... zeker bij een laag wattage lampje.

    3. De werkomgeving hou je best zo stabiel mogelijk, dus buitenlicht moet zeker geweerd worden want is zeer variabel. Ideaal is een neutraal grijze muur achter je scherm, altijd je bureaublad instellen op neutraal grijs (manueel instellen om zeker te zijn!) dus zeker geen kleurige foto's op het bureaublad. Spaarzaam zijn met binnenverlichting, liefst werken bij dim licht (niet in het pikdonker ook hé) en als het kan daglichtlampen gebruiken van 6500°K om je origineel/print te beoordelen. Mensen kijken inderdaad naar foto's met diverse lichtbronnen en dus ook diverse witpunten, je kan er niet van onderuit dat ze een andere perceptie krijgen dan jij wil. Er bestaat daarnaast ook nog zoiets als metamerie (google maar eens) en wat de meeste ook vergeten is dat wit papier niet altijd even wit is. Er zijn dus veel factoren waar je rekening mee moet houden, ik vergeet dan nog dat 16x meer mannen rood-groen oogafwijking (daltonisme) hebben dan vrouwen...

    Hou je bij een calibratie van je scherm bij gamma 2.2, 6500°K witpunt en een helderheid naargelang omgevingslicht tussen de 90-140 cd/m2... wide-gamut scherm is ook een 'oogopener', ik zou niet meer terug kunnen naar een srgb-achtig scherm.

    Als je toch persé wil experimenteren met andere witpunten: als je een lichtbak hebt met 6500°K normlicht, hou een wit blad eronder naast je scherm en laat op je scherm 100% wit zien. Naargelang de witheid van je papier kan je het witpunt van je scherm aanpassen zodat het zo goed mogelijk overeenkomt...

    Ik hoop dat je in RAW mode werkt zodat je je witpunt op een goede manier kan aanpassen.
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

    Comment

    Working...
    X