Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie Trouw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie Trouw

    Hey iedereen,

    Ik moet binnenkort mijn eerste trouw fotograferen en zie er wel naar uit. Heb al aardig wat opgezocht en tips gelezen en dergelijke maar toch...

    alvorens ik ermee rond de oren word geslagen, ja, ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik heb toch nog een paar vragen waar ik niet direct een uitlsuitend antwoord op heb gevonden.

    1. Koop ik een Imagetank of neem ik men mac + kaartlezer mee?
    2. Extreme III kaartjes voor totaal 10 gig ongeveer of goedkopere kaartjes voor 15/20 gig? of een mengeling?
    3. Heb nu een Canon 350D met Sigma DC 18-50 1:2.8 EX, koop ik nog een 70-200 erbij of breedhoek of ...
    4. Is een backup toestel echt nodig? Begrijp me niet verkeerd, ik doe niet nonchalant maar is het echt een aanrader om mee te hebben? Want dan moet ik dit zeker ook nog op men lijstje zetten.
    5. JPEG + RAW of maar één van deze twee?
    6. Algemene tips... altijd welkom.

    Ik heb over alles al wel een gedacht en heb er wel een goed gevoel bij maar ik wil toch van andere fotografen hun mening ook eens horen. Kwestie van te willen leren hé

    Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp.

    Groetjes, Stefan.
    Canons Eos 350D
    - Sigma 18-55mm f2.8 DC EX
    - Canon 55-200mm

  • #2
    Re: Fotografie Trouw

    Oorspronkelijk geplaatst door StefanDH Bekijk bericht

    1. Koop ik een Imagetank of neem ik men mac + kaartlezer mee?
    Wat heb je zelf en waar werk je zelf liever mee..?

    Oorspronkelijk geplaatst door StefanDH Bekijk bericht
    2. Extreme III kaartjes voor totaal 10 gig ongeveer of goedkopere kaartjes voor 15/20 gig? of een mengeling?
    Als je zoals je in 1. zegt toch één van die 2 toestellen zou meenemen, kom je toch toe met 2 kaartjes en eventueel een reserve...?

    Oorspronkelijk geplaatst door StefanDH Bekijk bericht
    3. Heb nu een Canon 350D met Sigma DC 18-50 1:2.8 EX, koop ik nog een 70-200 erbij of breedhoek of ...
    Met enkel een 18-50 zal je al iets kunnen doen, maar in veel gevallen tekort komen, zeker als je van iets verdere afstand zou moeten werken en beroep willen doen op het inzoomen...

    Oorspronkelijk geplaatst door StefanDH Bekijk bericht
    4. Is een backup toestel echt nodig? Begrijp me niet verkeerd, ik doe niet nonchalant maar is het echt een aanrader om mee te hebben? Want dan moet ik dit zeker ook nog op men lijstje zetten.
    Als je even snel van objectief kunt verwisselen zoals Lucky Luke sneller schiet dan z'n schaduw, en als je bovendien van voordien met 200% zekerheid zal kunnen zeggen dat je toestel geen kuren of defecten zal vertonen, dan zou ik met 1 toestel gaan...

    Oorspronkelijk geplaatst door StefanDH Bekijk bericht
    5. JPEG + RAW of maar één van deze twee?
    Ik ken huwelijksfotografen die enkel maar in jpg werken, maar die weten dan ook perfect wat ze doen qua belichting. Denk je dat ook te kunnen, dan zou ik er geen tijd in steken achteraf al die raws nog te moeten bewerken. Aan jou de keuze

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie Trouw

      kaartjes overzetten die dag, daar zal je geen tijd voor hebben, voorzie voor een 30 gig aan geheugenkaartjes ('t kan zijn dat je met 15 gig toekomt, maar neem altijd meer mee dan je nodig denkt te hebben)

      reservebody is eigenlijk noodzaak omwille van twee redenen: je hebt geen tijd om lenzen te wisselen, je kan je niet veroorloven dat je zonder komt te zitten

      RAW heb je nodig omwille van die 16 bit die je voordeel geeft bij foto's met hoog contrast zoals een wit kleed en een zwarte smoking naast elkaar, RAW+JPG is enkel nodig als je dezelfde avond reeds een ingekaderde foto van een foto van de plechtigheid moet leveren, en je geen RAW convertie wilt doen .. maar met lightroom is zelf de convertie van een RAW zo snel dat ik die RAW+JPG als overbodig beschouw, je neemt meer foto's per kaart zonder die JPG die je niet gaat gebruiken

      wat lenzen betreft: circa 50% van mijn trouwfoto's zijn met de 28-70 f2.8, circa 15% met de 12-24 f4 en circa 35% met de 70-200 f2.8

      algemene tip1: fotografeer beide families evenveel, anders is't ambras, zeker als je zelf lid bent van de meest gefotografeerde "clan"

      algemene tip2: zorg dat je een goede externe flitser hebt en de flitstechniek 100% onder de knie hebt, ook als je denkt dat je met enkel aanwezig licht en lichtsterke lenzen te gaat werken

      algemene tip3: zorg dat je al andere reportages (die even snel gaan, en met even wisselend licht) gedaan hebt voor je aan een huwelijk begint, en fotografeer die alsof het een huwelijk was, bekijk critisch je resultaat en vraag je af of je zelf tevreden zou zijn met dergelijke foto's als het je eigen huwelijk was

      algemene tip 4: oefen al eens met twee modellen waarvan een heel bleek gekleed en de andere donker gekleed om de limieten van je camera te leren kennen, en verschilledne poses uit te proberen etc - oefen ook eens in de kerk als er geen viering is.

      algemene tip 5: een 350D is een prima camera, maar is relatief traag en de bediening is niet altijd even vlot (je moet soms in een menu, niet alle functies zijn direct toegankelijk) een trouw is een dag waar alles maar een keer gebeurd, en alles gaat snel, het koppel vergeet dat ze traag moeten zijn bij het uitwisselen van de ringen (die denken aan iets anders) Het is niet omdat je een reflex hebt een één 2.8 lens dat je een trouw kan schieten, maar 't is alvast een goed begin

      algemene tip6: behalve als je zeer zeker van je stuk bent (zonder overmoedig te zijn), of als het koppel echt geen pro kan betalen en je hun laatste hoop bent, laat dit over aan iemand anders, de kans op mislukken is reëel, en als het koppel je vrienden zijn, riskeer je een vriendschap te hypotekeren

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie Trouw

        Algemene tip 5*:
        Heb je dan toch iets gemist, vraag dan als ze het opnieuw willen doen.
        Ik denk dat ze dat niet zo erg vinden dan als er geen foto van zou zijn

        Ahja, praat met het koppel, zeg dat je van dit of dat nog een foto wilt.
        Maar liever niet als de pastoor het aant uitleggen is

        Comment

        Working...
        X