Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraag lenzen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvraag lenzen...

    Na enkele jaren met een compact camera te hebben rondgelopen, dan eindelijk toch een DSLR gekocht! Een EOS400d met de 18-55 kitlens.

    Hoewel het niet mijn gewoonte is heb ik deze keer toch eens de moeite genomen aan de handleiding te beginnen.
    Daarin staat dat wanneer je naar een omgeving gaat met zoute lucht, je de camera / lens achteraf best met een droge doek afkuist.

    Wat ik me nu afvraag is of zoute lucht ook invloed heeft op de binnekant van de lens?
    Als je in- en uitzoemt zet de lens uit, ik veronderstel dat een lens niet luchtdicht is en dat er op dat moment lucht in de lens wordt getrokken. Ook zoute lucht.
    Die dingen zullen wel goed gebouwd zijn en wss een dagje of enkele weekjes aan zee wel overleven, maar ik vraag me af of er zich op termijn geen zoutcrystallen gaan vormen in de lens? (edit: zelfde gaat op voor fijn stof?)
    Last edited by Sorki; 9 mei 2008, 13:13.

  • #2
    Re: Beginnersvraag lenzen...

    Ik woon in Vlissingen en heb nog nooit last van zoiets gehad.

    Beste remedie: camera in de tas en slot erop.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Beginnersvraag lenzen...

      zoutkristallen van zoute lucht? Van zout water en lange termijn effecten, tot daar aan toe. In de handleiding raadt men steeds tot extra voorzichtigheid aan, kwestie van zeker te spelen tegenover de consument. Ik zou me daar dus niet zo'n zorgen over maken. Als je een neutrale filter op je objectief schroeft, los je al heel wat problemen op. Die kan je zonder risico afkuisen. Filter bekrast: nieuwe kopen. Als je de coating van je objectief bekrast is het veel erger.

      Comment


      • #4
        Re: Beginnersvraag lenzen...

        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        zoutkristallen van zoute lucht?
        Ja dat gebeurd. Parkeer je auto bij storm eens achter de boulevard hier: de volgende dag heeft die een wit laagje. Dat zijn net de speculairste momenten om foto's te maken.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment

        Working...
        X