Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's minderjarigen op het internet - magda?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's minderjarigen op het internet - magda?

    Ik heb net foto's genomen van de Eerste Communie op de parochie.

    Ik heb nu de vraag gekregen of het niet mogelijk zou zijn die foto's op het internet te zetten zodat de ouders gemakkelijker zouden kunnen kiezen...

    Mijn vraag is nu: mag ik zomaar foto's op het internet plaatsen van minderjarige kinderen? Ik dacht dat er een (Belgische) wet bestaat dat zoiets regelt, aanbanden legt etc.
    Mij staat het voor dat de ouders hiervoor toestemmingen moeten geven.

    Kan iemand mij dit bevestigen?
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

  • #2
    Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

    Wat zou er mis zijn met het plaatsen van communie foto's online?!

    Comment


    • #3
      Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
      Wat zou er mis zijn met het plaatsen van communie foto's online?!
      Privacy misschien? Ter bescherming van minderjarigen?
      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

        zonder toestemming van de ouders, zou ik het niet doen.
        het kan wel, maar dan bestaat de mogelijkheid, dat je ze later op verzoek van de ouders alsnog moet verwijderen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

          Zet ze op een beveiligde pagina waar je een paswoord nodig hebt.
          Geef dat paswoord aan de deelnemende families ...
          Plaats dan ook enkel die foto's van kinderen van de deelnemende families ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

            Ik ben lid geweest van het oudercomitee en hielp mee aan de schoolsite.

            Daar was een regel (weet niet of die geschreven is) dat aan de ouders begin van het jaar wordt gevraagd schriftelijk toestemming te geven om hun kind te mogen exporseren op foto's en dan natuurlijk van evenementen als klasuitstappen ed., zelfs niet van een zwemlesv oid.

            Foto's waar degene opstonden die geen toestemming hadden gegegeven werden lichtjes bewerkt zodat ze onherkenbar werden.

            Ik denk dat ook hier mss 2 kampen zullen zijn.
            Wie toestemming geeft zal heel tevreden zijn dat hij zijn kind kan laten zien aan de rest van de familie en vrienden, den anderen zullen er mss nadien wel spijt van hebben.
            Tegenwoordig mogen "amateurfotografen" blijkbaar niet meer in de kerk hun ding doen en zijn alleen van een fotograaf foto's te verkrijgen tegen de nodige euro's natuurlijk.

            Spijtig dat het zo ver is gekomen in onze maatschappij.

            Just letting you know.
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

              denk dat het hier eerder om het plaatsen op het net gaat, dan het fotograferen zelf, twee heel verschillende dingen hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                Tegenwoordig mogen "amateurfotografen" blijkbaar niet meer in de kerk hun ding doen en zijn alleen van een fotograaf foto's te verkrijgen tegen de nodige euro's natuurlijk.

                Spijtig dat het zo ver is gekomen in onze maatschappij.

                Just letting you know.
                Spijtig dat er voor 34 communiekanten geen 34 vaders met fototoestel + 34 nonkels met videocamera staan te flitsen en manoevreren in de kerk?

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                  Foto's van communicanten op het net plaatsen lijkt mij vrij onschuldig maar een kennis van mij heeft een kind dat bij hem geplaatst is door de rechtbank en er mag geen enkele foto van het kind verspreid worden ook niet in een boekje van 't school of sportvereniging of dergelijke. Maar ik denk dat de ouders of voogd(en) van dergelijk kind wel de fotograaf of de organisatie zullen inlichten van deze situatie.
                  Nikon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                    Oorspronkelijk geplaatst door basketter Bekijk bericht
                    Foto's van communicanten op het net plaatsen lijkt mij vrij onschuldig maar een kennis van mij heeft een kind dat bij hem geplaatst is door de rechtbank en er mag geen enkele foto van het kind verspreid worden ook niet in een boekje van 't school of sportvereniging of dergelijke. Maar ik denk dat de ouders of voogd(en) van dergelijk kind wel de fotograaf of de organisatie zullen inlichten van deze situatie.
                    De ouders moeten de organisaties niet inlichten, de fotografen en/of uitgevers moeten expliciet toestemming vragen. Kinderen zijn bovendien nog moeilijker en gevoeliger.

                    Het betreft bovendien een religieus feit, hier is de privacywetgeving bewust veel strenger.

                    Zoek ook eens op een bericht van fotofolio hierover...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                      Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                      Zoek ook eens op een bericht van fotofolio hierover...
                      Ik ben er inderdaad een tijdje mee bezig geweest om alles uit te zoeken wat mag en niet mag op vlak van minderjarigen.

                      Het "grappige" is dat de wet op het verbod op kinderarbeid hier zelfs van toepassing kan zijn.

                      Om alles neer te pennen wat ik weet is een beetje veel maar ga er van uit dat zelfs de ouders géén toestemming kunnen/mogen geven volgens de letter van de wet. Het portretrecht is eigen aan het kind en niet overdraagbaar naar de ouders.

                      Volgens het portretrecht moet je inderdaad van iedereen die herkenbaar op een foto staat de toestemming krijgen voor je die mag publiceren.

                      Nu wordt er wel aanvaard dat zo'n toestemming ook stilzwijgend kan gegeven worden, bijvoorbeeld wanneer de gefotografeerde persoon weet dat er een foto genomen wordt en waarvoor die gaat dienen.

                      Maar in dit geval gaat het om minderjarigen, en die kunnen volgens de wet geen (al dan niet stilzwijgende) toestemming geven over het gebruik van hun foto.

                      Die toestemming moet door hun wettelijke vertegenwoordiger- meestal de ouders - gegeven worden. Ook dit kan stilzwijgend gebeuren, maar de vraag is natuurlijk hoe je aantoont dat ouders van andere kinderen weten dat je foto's van hun kinderen maakt en deze op een website zet.

                      Nu veronderstellen we dat de meeste ouders zich niet echt zullen storen over het gebruik van de foto's op een persoonlijke website. Je vermeldt op de site best wel dat ouders kunnen vragen dat een of meer foto's verwijderd worden, en het e-mailadres waarop ze de webmaster kunnen bereiken.
                      Last edited by Fotofolio; 5 mei 2008, 10:47.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                        in Nederland, wordt iedereen geacht de wet te kennen.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          in Nederland, wordt iedereen geacht de wet te kennen.
                          grt,bouk.
                          Ook kinderen?
                          Vanaf welke leeftijd?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                            ...
                            Nu veronderstellen we dat de meeste ouders zich niet echt zullen storen over het gebruik van de foto's op een persoonlijke website. Je vermeldt op de site best wel dat ouders kunnen vragen dat een of meer foto's verwijderd worden, en het e-mailadres waarop ze de webmaster kunnen bereiken.
                            Ik zou heel hard oppassen met jouw veronderstelling bij "gewone" kinderen (of zelfs alle personen), behalve als je de betrokken goed kent en het weet. Bij "kindermodellen" of gelijkaardige is het waarschijnlijk iets anders. Het is een veronderstelling die manifest tegen de wetgeving ingaat. Het is niet zonder reden dat scholen dit systematisch en expliciet vooraf vragen.

                            Een e-mail naar de politie is evenveel werk als naar de "webmaster" en veel vervelender voor de fotograaf. Zeker als er enkele "mooie" kinderfoto's opstaan

                            Zeker bij gescheiden ouders kan dit "hard" gespeeld worden.

                            PS. Het is voor de geportreteerden ook onmogelijk om op alle websites/publicaties te zoeken of ze erop staan. Daarom dat de wetgeving een voorafgaandelijke toestemming verplicht maakt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's minderjarigen op het internet - magda?

                              Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                              Ook kinderen?
                              Vanaf welke leeftijd?
                              vanaf de dag dat je 18 wordt, wordt je als handelsbekwaam gerekend, wat zoveel betekend als volwassen, of op eerdere leeftijd als je trouwt.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X