Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spitsbergen: welke lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spitsbergen: welke lenzen?

    Begin juli ga ik nog een keertje naar Spitsbergen.
    Vorige keer had ik een analoog toestel met een 50 mm en een 210 mm. Was toen nog niet echt met fotografie bezig...

    Ben nu in het bezit van een 80-400 VR, een macro 150 en een zoom 18-135.

    Aangezien alles (eten, materiaal, geweer, tent, enfin alles) op de rug mee moet (geen hut, maar rondtrekken met de tent voor een week of drie) zal ik een keuze moeten maken welke lenzen er meegaan.
    Ik dacht in de eerste plaats aan de 80-400 in de hoop ijsberen en poolvossen te kunnen strikken.
    Veder denk ik aan een veelzijdige lens voor het algemene werk.
    Ga ik voor de 18-135 of schaf ik me een groothoek aan type 10-22 o.i.d.???
    Hoe groot is het verschil tussen een foto op 18mm en op 10mm? Iemand een voorbeeldje?

    Alvast bedankt!
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: Spitsbergen: welke lenzen?

    ga gewoon met de gedachte dat een lens geen limieten legt maar dat je jezelf limieten oplegt.

    met 1 lens kun je een oneindig aantal schitterende platen maken, jouw oog & denkwijze bepalen of je deze foto's zal maken of niet.
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Spitsbergen: welke lenzen?

      zou voor je 18-135 gaan, breed en toch wat tele.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Spitsbergen: welke lenzen?

        Een compact die op penlights werkt of heb je een manier gevonden om je accu 3 weken vol te hoeden? Een kennig van mij die in de bergen wandelt, heeft daar een zee goede compact voor gekocht en die werkt op de zelfde batterijen als alle andere apperatuur, zodat een minimum aan batterijen mee kan en van apparaat kan veranderen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Spitsbergen: welke lenzen?

          ga gewoon met de gedachte dat een lens geen limieten legt maar dat je jezelf limieten oplegt.

          met 1 lens kun je een oneindig aantal schitterende platen maken, jouw oog & denkwijze bepalen of je deze foto's zal maken of niet.
          Mooi gezegd, maar ik weet (ben er al geweest) dat je met een 80 mm heel wat panorama's zult missen! En met de belichting die je alleen in het hoge noorden hebt, is dat écht een gemis!

          Compactje vind ik geen optie: bij veel licht (lees zon) kan je er prachtige platen mee maken (ook macro), maar wanneer het mistig of bewolkt is, wordt het allemaal toch wat te beperkt. Neem geregeld compactje mee; het is dus niet dat ik het te min vind.

          Accu: zie het probleem niet echt. Ik koop gewoon twee extra accu's en kom rond voor drie weken. (natuurlijk een verschil met analoog, waar ik met één batterij véél langer toe kwam..).

          De 18-135 is idd erg aantrekkelijk. Bedenk juist dat ik de 18-200VR van m'n zus zou kunnen lenen!

          Wat ivm groothoek?

          Iemand uberhaupt ervaring met Spitsbergen?
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment


          • #6
            Re: Spitsbergen: welke lenzen?

            Neem die 80-400 zeker mee ! de 18-135 zal de rest wel invullen.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Spitsbergen: welke lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
              Mooi gezegd, maar ik weet (ben er al geweest) dat je met een 80 mm heel wat panorama's zult missen! En met de belichting die je alleen in het hoge noorden hebt, is dat écht een gemis!

              De 18-135 is idd erg aantrekkelijk. Bedenk juist dat ik de 18-200VR van m'n zus zou kunnen lenen!
              je kan zelf panoramas maken met een dslr.. 50mm erop (hele scherpe goedkope prime) en de reeks verticale foto's daarna stichen.

              als je dan toch wilt kopen zou ik één of twee primes kopen. (24/28/35)

              ik heb hier die befaamde nikon 28-70 2.8 en ik heb zeer sterk de indruk dat de nikon primes het nog steeds beter doen. (als je dat dan vergelijkt met een 80-400 of 18-200 )

              de vraag is natuurlijk waar je kwaliteitsgrens ligt!


              indien je met een heel bereik (van 18 tot 400mm) naar daar trekt dan moet je nog steeds keuzes maken op de moment zelf.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Spitsbergen: welke lenzen?

                Ja dat stitchen heb ik net gelezen in F+D. Heb er geen ervaring mee; vroeger deed ik dat wel met (analoge) foto's... en dan maar plakken
                Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                Comment

                Working...
                X