Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

    Hey,
    al een tijdje wil ik graag een reflexcamera kopen. Omdat de prijs wat aan de hoge kant is zou ik liever tweedehands kopen. Wat mij opvalt is dat voor vele camera's en lenzen de (tweedehands) vraagprijs bijna evenveel is als de nieuwprijs.... verslijten camera's en lenzen bijna niet en is dit dus gerechtvaardigt of wordt er gewoon teveel voor tweedehands gevraagt?
    Zijn er dingen waarop ik moet letten als ik tweedehands koop? Aantal clicks en dergelijke...? Zo kost bijvoorbeeld een nieuwe canon 400d body +/- 460 euro -60 euro cashback (400euro dus) en tweedehands ben ik die al meerdere malen voor 400 euro tegengekomen ....
    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

  • #2
    Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

    Het is niet de gek die het er voor vraagt, maar die het er voor geeft.
    Op vakantie in Spanje werd voor de 400D bij de één € 350 en de andere winkel € 450 gevraagd, camera met kitlens.
    Vulpus pilum mutat, non mores.

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

      Voor recente modellen zou ik niet meer dan 2/3 betalen voor een tweedehandstoestel. Bij veel clicks of zichtbare slijtage niet meer dan de helft. Bij oudere modellen de helft of minder van de nieuwprijs van hun recentere versies.

      Je kunt het altijd aan de verkoper voorstellen. Indien die zijn toestel niet kwijt geraakt aan zijn vraagprijs, komt ie misschien vanzelf terug bij jou terecht.

      Lenzen zou ik nooit tweedehands kopen tenzij ik weet dat iemand overstapt van canon op nikon of vice versa. Want anders is het zo: goeie lenzen verkoop je niet, tenzij je ze hebt laten vallen en er onzichtbare schade aan is of omdat ze niet goed zijn. Het excuus van hij wordt te weinig gebruikt gaat bij mij niet op omdat ik er van uit ga dat je bij duur materiaal wel nadenkt of je het zult kunnen gebruiken alvorens ze aan te schaffen.
      Last edited by panthera; 2 mei 2008, 18:21. Reden: nog iets toegevoegd
      Eos 5DII - Eos 40D
      EF 16-35 f/2.8L USM II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/4L IS USM - EF 100 f/2.8L IS USM MACRO

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

        Oorspronkelijk geplaatst door panthera Bekijk bericht
        Lenzen zou ik nooit tweedehands kopen tenzij ik weet dat iemand overstapt van canon op nikon of vice versa. Want anders is het zo: goeie lenzen verkoop je niet, tenzij je ze hebt laten vallen en er onzichtbare schade aan is of omdat ze niet goed zijn. Het excuus van hij wordt te weinig gebruikt gaat bij mij niet op omdat ik er van uit ga dat je bij duur materiaal wel nadenkt of je het zult kunnen gebruiken alvorens ze aan te schaffen.
        Dit vind ik een beetje zever... Voordat ik mijn 24-70 2.8 L had, stond mijn 50 1.4 bijna ALTIJD op mijn body. Nu merk ik dat mijn 24-70 nagenoeg altijd op mijn body staat. Dus ik gebruik mijn 50mm niet vaak meer. Stel dat ik deze dan wil verkopen om bijvoorbeeld een extra flits te kopen? Dan heb ik zogezegd niet nagedacht bij de aankoop van mij 50mm? Denk het niet ...

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

          Er zal altijd wel een verschil zijn tussen de vraagprijs en de werkelijke verkoopprijs (vooral als de vraagprijs veel te hoog is).

          Ik heb ook al fotomateriaal tweedehands verkocht, maar dan gaat het gewoonlijk over zaken die vervangen zijn door beter (duurder) materiaal.

          Bij het verkopen hou ik geen rekening met de prijs die ik zelf betaald heb, maar ik kijk wat de huidige nieuwprijs is.
          Voor lenzen die goed in de markt liggen en ongeveer een jaar oud zijn kan je dan zo'n 20% van de laagste nieuwprijs aftrekken (ik kijk meestal naar sdcard en fotokonijnenberg).

          Een DSLR-body of een compact verliest veel meer in waarde zodra er een nieuw model uitkomt, lenzen (zeker de duurdere professionele) blijven vrij goed hun waarde behouden. Als je zo'n lens tweedehands koopt, dan zal je er niet veel op verliezen wanneer je ze later weer doorverkoopt (als ze in perfecte staat is natuurlijk).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

            Oorspronkelijk geplaatst door panthera Bekijk bericht
            Lenzen zou ik nooit tweedehands kopen tenzij ik weet dat iemand overstapt van canon op nikon of vice versa. Want anders is het zo: goeie lenzen verkoop je niet, tenzij je ze hebt laten vallen en er onzichtbare schade aan is of omdat ze niet goed zijn. Het excuus van hij wordt te weinig gebruikt gaat bij mij niet op omdat ik er van uit ga dat je bij duur materiaal wel nadenkt of je het zult kunnen gebruiken alvorens ze aan te schaffen.
            onzin!
            ik heb geen enkele nieuwe lens, behalve mijn Peleng 8mm rechtstreeks uit Rusland en elke lens die ik heb is stuk voor stuk een perfect parel-exemplaar, ook al zijn ze allen tweedehands gekocht, je moet gewoon goed zoeken en testen
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

              Oorspronkelijk geplaatst door panthera Bekijk bericht
              Lenzen zou ik nooit tweedehands kopen tenzij ik weet dat iemand overstapt van canon op nikon of vice versa. Want anders is het zo: goeie lenzen verkoop je niet, tenzij je ze hebt laten vallen en er onzichtbare schade aan is of omdat ze niet goed zijn. Het excuus van hij wordt te weinig gebruikt gaat bij mij niet op omdat ik er van uit ga dat je bij duur materiaal wel nadenkt of je het zult kunnen gebruiken alvorens ze aan te schaffen.
              Heb m'n duurste lenzen altijd tweedehands gekocht en tot nu toe geen klagen gehad (FD 600mm f4.5, EF 500mm f4, EF 400mm f4).Mogelijks is er onzichtbare schade aan maar ik zie ze dan toch niet . Zelf heb ik een 300mm f4, een 400mm f5.6 en een 100-400mm en denk van die laatste te verkopen wegens overkill. En nee, die 100-400 is niet gevallen en heeft geen verborgen gebreken. Maar dat er heel soms lenzen aangeboden worden die gevallen zijn, dat zou natuurlijk wel eens kunnen.

              Comment


              • #8
                Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

                Vraagprijs, is geen marktprijs

                De markt voor tweedehands toestellen werkt niet echt informatie efficient. Daarmee wil ik zeggen dat niet alle informatie relevant voor de prijs van een toestel ook in de prijs terecht komt. Daarnaast is er sprake van informatieassymetrie en werkt de markt voor tweedehands, maar ook nieuwe toestellen, niet volledig perfect. Daarmee bedoel ik dat een koper niet direct zicht heeft in alle alternatieven en voor wat voor prijs die worden aangeboden.

                Stel iemand heeft anderhalfjaar geleden een DSLR gekocht voor 800 euro bij de plaatselijke fotozaak. Hij is zich er niet van bewust, dat hij deze DSLR bij een internetwinkel al voor 700 euro had kunnen kopen.

                Nu besluit hij dat hij een andere DSLR wil, van ander merk, stapje hoger of nieuw model. Hij realiseert zich niet, dat sinds de introductie van nieuwe modellen de nieuwprijs gezakt is van 700 euro naar 450 euro, of 550 euro bij zijn fotozaak. Het toestel ziet er nog netjes uit, niet al teveel kliks. Verkoper denkt daarom 2/3 van de nieuwprijs is 550 euro te kunnen vragen.

                Sommige kopers zijn zich er niet altijd van bewust hoeveel het toestel ondertussen in prijs gezakt is. Zij redeneren "tweedehands is goedkoper"
                Dus lukt het hem misschien nog 500 euro voor het toestel te ontvangen. De meeste kopers zullen echter niet meer dan 2/3 maal 450 is 300 euro voor het toestel over hebben.

                Zelf heb ik een Pentax K10D nieuw voor 500 euro gekocht. Op marktplaats zag ik dat voor tweedehands toestellen soms 500 euro geboden word
                Ik ben op zoek naar een MB-20.

                Comment


                • #9
                  Re: hoeveel te geven voor tweedehands materiaal?

                  Aangezien het niet over de kenmerken van een specifieke camera gaat lijkt me deze post hier beter op zijn plaats
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment

                  Working...
                  X