Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over DOF-schaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje over DOF-schaal


    Misschien bereik ik hier meer mensen dan in het Terzake-forum, vandaar dat ik mijn vraag even herhaal:

    De DOF-schaal op manuele lenzen is links van het focuspunt even groot als rechts. Toch zou de scherptediepte 1/3 vóór het focuspunt vallen en 2/3 erna. Waarom toont de schaal voor een gegeven scherptediepte vóór het focuspunt dan niet 1/3 en voor het bereik erna niet 2/3?

    Is de stelling dat de scherptediepte 1/3 vóór de focus en 2/3 achter de focus ligt, een van de stadslegenden in fotoland? Net zoals de hardnekkige mythe dat breedhoeklenzen een grotere scherptediepte zouden opleveren dan tele's?

    Frank

  • #2
    Originally posted by frankonl
    De DOF-schaal op manuele lenzen is links van het focuspunt even groot als rechts. Toch zou de scherptediepte 1/3 vóór het focuspunt vallen en 2/3 erna. Waarom toont de schaal voor een gegeven scherptediepte vóór het focuspunt dan niet 1/3 en voor het bereik erna niet 2/3?
    Heel simpel : omdat de afstandsschaal op de lens niet lineair is. Alhoewel op de schaal de streepjes links en rechts even ver staan, ga je op de schaal rechts een afstand meten die ruwweg dubbel zo ver ligt van het focuspunt dan het afstandsverschil links. Dus die regel van 1/3 voor en 2/3 achter klopt wel degelijk en wordt ook correct aangeduid op die DOF-schaal.

    Henk

    Comment


    • #3

      Heel simpel : omdat de afstandsschaal op de lens niet lineair is. Alhoewel op de schaal de streepjes links en rechts even ver staan, ga je op de schaal rechts een afstand meten die ruwweg dubbel zo ver licht van het focuspunt dan het afstandsverschil links. Dus die regel van 1/3 voor en 2/3 achter klopt wel degelijk en wordt ook correct aangeduid op die DOF-schaal.

      Henk

      Nu zie ik het. Je hebt gelijk. Die evenredigheid wordt gecompenseerd door de focusschaal.

      Bedankt om het licht aan te steken.

      Frank

      Comment


      • #4
        Originally posted by frankonl

        ...Net zoals de hardnekkige mythe dat breedhoeklenzen een grotere scherptediepte zouden opleveren dan tele's?...
        Frank, dit is zeker geen mythe! Als bewijs stuur ik u hierbij (detail-)foto's van een 200 mm en een 24 mm lens.

        Men ziet dat met opening 22 de DOF van 25 meter tot oneindig gaat. Met een 24 mm lens en opening 16 van 60 cm tot oneindig.
        Het zijn wel lenzen van een analoog toestel maar ik weet niet waarom het digitaal anders zou zijn...
        Groeten van LucAlfred

        Comment


        • #5
          Originally posted by lucalfred
          Frank, dit is zeker geen mythe!
          Het is idd geen mythe, alleen interpreteren de meeste mensen ze verkeerd. Ze denken : oh, ik heb veel te weinig scherptediepte op F8 om deze scene te fotograferen, wacht ik ga effen mijn breedhoek bovenhalen die heeft meer scherptediepte. Wat ze echter vergeten is dat ze met hun breedhoek veel dichter moeten gaan staan, dus dichter moeten focussen, dus weer hun extra scherptediepte verliezen.
          Zoals ik al tot vervelens toe uitgelegd heb , een bepaalde scene mag je bij een bepaald F-getal fotograferen met gelijk welke lens je maar wilt, de scherptediepte gaat altijd hetzelfde zijn. Hoe kleiner de scene, hoe minder scherptediepte (dus macro: heel weinig, landschap: heel veel).

          Henk

          Comment


          • #6

            Frank, dit is zeker geen mythe! Als bewijs stuur ik u hierbij (detail-)foto's van een 200 mm en een 24 mm lens.
            ...Men ziet dat met opening 22 de DOF van 25 meter tot oneindig gaat. Met een 24 mm lens en opening 16 van 60 cm tot oneindig.
            Het zijn wel lenzen van een analoog toestel maar ik weet niet waarom het digitaal anders zou zijn...
            Groeten van LucAlfred
            LucAlfred,

            Ik begrijp je redenering maar ik vrees dat ze niet klopt.
            Als je met die twee lenzen hetzelfde onderwerp op identieke wijze (= onderwerp even groot in beeld) zou fotograferen met hetzelfde diafragma, zal de scherptediepte gelijk zijn, of je de foto nu met een groothoek of met een tele trekt. Het enige verschil is dat je met de groothoek dichter zult staan en met de tele op een afstand om de foto te maken.

            Doe de test en je zult zien dat ik gelijk heb.

            Frank

            Comment

            Working...
            X