Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afdrukcentrales doen wat ze willen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afdrukcentrales doen wat ze willen

    Er zijn blijkbaar afdrukcentrales die zich niet aan de opgegeven formaten houden. Sterker nog ze knippen gewoon delen van de foto weg.
    Ik probeerde laatst de fotoservice via Telenet omdat je voor familliekiekjes niet de hhogste kwaliteit verwacht.
    Resultaat waren veel te donkere foto's op een formaat van 10/15 met meer dan 5mm foutenmarge!!! Sommige foto's waren dus 5mm kleiner of groter dan het bestelde formaat.
    Dan maar een andere centrale geprobeerd; Extra Film.
    Enkele van de foto's waren hetzelfde om te zien of de kleurverschillen misschien te wijten waren aan m'n monitor.
    Hier had ik niets te klagen, de kleuren waren precies zoals op m'n monitor. Echter het formaat van de foto's was bij lange na niet meer duidelijk.
    Weer had ik 10/15 besteld maar nu ging de variatie van 12 tot 22(!!!!)cm over de lange zijde.
    Ik had alle foto's met Photoshop in dezelfde verhouding bijgesneden, maar dat hebben ze blijkbaar naar eigen goeddunken zelf nog es over gedaan.
    Armen en benen afgesneden, delen van auto's (racefoto) die er niet meer bij waren. Dit had ik werkelijk nooit verwacht, moet je dan zelfs voor basiskwaliteit de duurste centrales opzoeken?

  • #2
    Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

    Als je foto's bestelt, en je vraagt een vaste verhouding, dan moet je er ook zelf voor zorgen dat de foto die jij zelf levert ook die beeldverhouding heeft.

    Vraag je een 10x15cm, en je levert een 4:3 beeldverhouding aan de afdrukcentrale, dan zal er boven en onder een stuk van je foto gesneden worden.

    Heel wat afdrukcentrales hebben daarom tegenwoordig een andere manier van werken. Je vraagt bijvoorbeeld een "10cm-foto", je krijgt dan steeds een foto met een vaste maat van 10cm (de hoogte voor horizontale foto's), maar als je dan bijvoorbeeld een 4:3 verhouding levert, dan zal je een 10x 13cm foto krijgen.

    Als je een foto bestelt, dan moet je ook in het oog houden dat het onderwerp niet vlak tegen de kant zit, want er valt altijd een klein percentage weg aan de randen (staat meestal te lezen wanneer je een foto bestelt).

    Bij Pixum heb ik pas nog een heleboel foto's besteld, een deel in 3:2 verhouding, en ook een aantal in de 4:3 beeldverhouding, alle foto's waren perfect afgedrukt, de korte zijde was steeds 10cm, de lange zijde was afhankelijk van de aangeleverde beeldverhouding. Alles was perfect in orde.
    De 3:2 foto's had ik besteld met een witte rand (communiekaartjes), dan ben ik er altijd zeker van dat er niets wegvalt aan de randen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

      Dat wil ik best nog geloven, maar als je een tiental foto's in exact dezelfde verhouding cropt en je krijgt foto's die variëren tussen de 12 en 22 cm scheelt er wat.
      In dat geval zouden alle foto's ofwel 12 ofwel 22 cm moeten zijn.
      Ik zal Pixum later ook eens proberen. Voorlopig heb ik even geen foto's meer nodig.

      In elk geval bedankt voor de tip.

      Comment


      • #4
        Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

        Heb ditzelfde ook voorgehad bij Extrafilm (10w15) en Hema (20x30).
        De foto's hadden de correcte afmetingen, maar elke foto was toch bijgesneden.
        De kleuren waren bij beiden wel correct.

        Loes

        Comment


        • #5
          Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

          Hoi,

          Heb vorige week nog wat foto's laten afdrukken bij foto.com, alles werd afgedrukt zoals ze zijn aangeboden...
          Altijd formaat eens nakijken ...

          Groetjes

          Pat

          Comment


          • #6
            Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

            Dus als je de file neemt die afgedrukt is met een hoogte van 10 cm en een lengte van 22cm en je deelt het aantal pixels in de hoogte (bvb 1600) door het aantal pixels in de breedte (bvb 2400), dan kom je weldegelijk 0.66666666 (= 1600/2400 = 2/3) uit ? Zo ja, dan zou ik dat toch eens voorleggen aan de afdrukcentrale.

            Dat er al eens een paar mm van de originele foto ontbreken, dat zal je (helaas) bij zowat alle afdrukcentrales hebben. Maar dat er een variatie in de lengte zit van 12 tot 22 cm bij foto's die allemaal verhouding 2:3 hebben en dus 15cm lang zouden moeten zijn, dat lijkt me heel sterk.

            Als ik tussen mijn afdrukken eens een afwijkend formaat vind, ligt dat aan het feit dat er een gecropte foto tussen zit waar ik ipv een 3:4 verhouding, een 2:3 (of andere) verhouding had genomen.
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #7
              Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

              Bij extrafilm altijd het correcte formaat gekregen dat ik besteld had.Nooit verschil in formaat zelfs niet bij gecropte foto's.Wel ontbreekt er een 5 mm aan de randen , tov op het beeldscherm,maar dat is geen probleem als je het onderwerp niet tegen de rand hebt staan.
              Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

              Comment


              • #8
                Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                Totnogtoe ook altijd het correcte formaat gekregen van extrafilm. Maar nu bestellen we voor de eerste keer foto's van de EOS (2x3) en de IXUS (4x3). Ik heb bij elke foto gecheckt of het correcte formaat (10x15cm of 10x13cm) ingevuld was op scherm. Nu de foto's maar afwachten...
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                  Bij extrafilm heb ik het ook voorgehad, ik laat 40 foto's afdrukken met tekst aan de linkerkant op de foto. Als de foto's aankomen blijkt dat er een stuk van de tekst af valt.
                  Foto's waren perfect 3x2 formaat en bestelt op 15x10.
                  Ik stuur een mail om te klagen, krijg als antwoord dat er boven en opzij altijd een stuk af gaat.
                  Toch complete onzin, als ik wil dat mijn foto gecropped word zal ik dat zelf wel doen. Mij "zien" ze daar niet meer.
                  Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                  http://www.stevevandegaer.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                    Zelfs ten tijde van de "goeie ouwe filmkes" kwam het beeld van het negatief niet overeen met het beeld op de afgedrukte foto. Er werd toen ook steeds een "veiligheidsmarge" ingebouwd. (Had in m'n beginjaren steeds last van mensen met voetjes zonder teentjes, terwijl ze wel op't negatief stonden ...)

                    Heb me de laatste weken vooral beziggehouden met communiefoto's, en ook hier werd door de afdrukcentrale ietwat gecropped. Heb ter vergelijking bij Colruyt ook een aantal afdrukken laten maken, en ook hier mis ik 1 of 2 milimeterkes...

                    Het stoort me dat dit gebeurt, maar ik kan er mee leven... Het probleem stelt zich pas echt als er (tekst)-kaders dicht bij de rand komen... en daar probeer ik dan ook gewoon rekening mee te houden...
                    BD0910BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                      Het kan toch niet zo moeilijk zijn om je op voorhand je foto te laten zien zoals hij afgedrukt gaat worden. Dan kan je nog aanpassingen maken.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                        Het kan toch niet zo moeilijk zijn om je op voorhand je foto te laten zien zoals hij afgedrukt gaat worden. Dan kan je nog aanpassingen maken.
                        Vraag is, doen die online afdrukcentrales dat wel? Ik zie enkel miniatuurtjes van de foto's die ik bestel. Dan ga je naar de elektronische kassa. Enkele dagen later heb je de afgedrukte foto's in de bus. Ik vraag me soms zelfs af of er enige menselijke activiteit aan te pas komt.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                          Het kan toch niet zo moeilijk zijn om je op voorhand je foto te laten zien zoals hij afgedrukt gaat worden. Dan kan je nog aanpassingen maken.

                          Ik heb net een pak foto's laten afdrukken bij Photobox.ie
                          Donderdag besteld, maandagmorgen staken ze al in de brievenbus.
                          Resultaat is zéér bevredigend.

                          Als je bij Photobox foto's besteld, wordt er dmv een rood kadertje aangegeven wat er van je foto wordt afgesneden. Dus als je afwijkend cropt of je kiest een afdrukformaat dat niet overeenkomt met jouw cropformaat, dan zie je onmiddellijk wat je verliest.
                          Mvg Tim

                          Comment


                          • #14
                            Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                            Dat je verschillende verhoudingen gekregen hebt als je toch allem 2/3 fotos doorgestuurd hebt vind ik zeer vreemd.

                            Kan je me het ordernr van extrafilm doorgeven zodat ik dat hier eens kan onderzoeken?
                            President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

                            Comment


                            • #15
                              Re: afdrukcentrales doen wat ze willen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Bij extrafilm heb ik het ook voorgehad, ik laat 40 foto's afdrukken met tekst aan de linkerkant op de foto. Als de foto's aankomen blijkt dat er een stuk van de tekst af valt.
                              Foto's waren perfect 3x2 formaat en bestelt op 15x10.
                              Ik stuur een mail om te klagen, krijg als antwoord dat er boven en opzij altijd een stuk af gaat.
                              Toch complete onzin, als ik wil dat mijn foto gecropped word zal ik dat zelf wel doen. Mij "zien" ze daar niet meer.
                              Dit ga je bij elke afdrukcentrale voor hebben, de manier waarop deze afdrukken gemaakt worden is via belichting, vermits er op die machines altijd wat speling zit worden de beelden een paar mm over het papier belicht (anders zou je aan de ranen witte boordjes kunnen krijgen). Dit was trouwens ook al zo (en nog veel erger) bij analoge fotografie.

                              Bij het ontwerpen kan je best een rand van 2 a 3 mm vrij laten van tekst of belangrijke dingen.

                              Of zoals hier eerder wordt voorgesteld met witte boord laten afdrukken dan ben je zeker dat alles erop staat.
                              President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

                              Comment

                              Working...
                              X