Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bug in Windows Vista - zomertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bug in Windows Vista - zomertijd

    (Sta me toe vooraf even te vermelden dat het niét de bedoeling is om hier een welles-nietes-discussie te houden over het al dan niet gebruiken van Windows Vista.)

    Mijn probleem is het volgende; de opnametijd van de foto's die ik genomen heb in de periode dat de wintertijd van kracht was, wordt door Windows Vista verkeerd uitgelezen, namelijk een uur 'te veel'. M.a.w., een foto genomen op 1 januari om 14:00, wordt uitgelezen als genomen om 15:00. Als ik de foto open in bvb. kladblok, zie je boven alle rare tekens de tekstuele Exif-informatie, met daarin wél de juiste opnametijd.

    Nu zou je kunnen zeggen, "gebruik dan toch een ander programma", maar dat is dus het tweede probleem, blijkbaar gebruikt Lightroom Windows om de opnametijd uit te lezen. Windows XP daarentegen leest de opnametijd wel juist uit.

    Is er iemand die dit probleem kan bevestigen of er een oplossing voor heeft? Voorlopig heb ik er overigens nog niets over teruggevonden op het internet.

    Alvast bedankt!
    Nikon D80 en toebehoren.

  • #2
    Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

    De opnametijd zit in de EXIF. Lightroom gebruikt vast en zeker Windows niet om die tijd uit te lezen, want het vormt de inhoud van het bestand, niet de attributen die toegewezen zijn aan het bestand.

    Als ook Lightroom het verkeerde uur weergeeft, is er wellicht een ander probleem.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

      Dat dacht ik eerst ook, en het is inderdaad maar vreemd, maar als ik bij de tijds- en datuminstellingen de functie 'Automatisch aanpassen aan zomeruur' uitzet, geven zowel Windows als Lightroom de opnamedatum wél juist weer!

      (M.a.w. ik heb wel reeds een omweg gevonden, maar het probleem ervan is dat mijn klok nu dus een uur achter staat - en ik kan de tijd wel manueel juist zetten maar vanaf de klok synchroniseert met het internet staat die dus weer een uur achter. En dan toch nog liever enkele fout gedateerde foto's dan een foute klok.)
      Nikon D80 en toebehoren.

      Comment


      • #4
        Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

        Post misschien eens een foto, met EXIF informatie erin. Er wellicht iets misgegaan bij de opname.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

          Dan zou er iets misgegaan moeten zijn met de opname van zo'n 2000 foto's? Dat lijkt me sterk...

          In ieder geval neem bijvoorbeeld deze foto: http://farm4.static.flickr.com/3041/...4bb19c47_o.jpg

          Genomen op 14 maart om 20.31, volgens Lightroom en mijn Windows Vista om 21.31.

          (In ieder geval toch al bedankt voor je bijdrage. Gebruik je zelf Vista? Anders kun je het zelf eens testen. De andere computer met Vista hier thuis maakt dezelfde fout als de mijne...)
          Nikon D80 en toebehoren.

          Comment


          • #6
            Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

            Brengt dit soelaas?

            Ik heb de foto bekeken met EXIFpro, en de tijd is inderdaad 20:31:11.

            Wat bijvoorbeeld wel kan is dat Lightroom aan Windows vraagt om een datum/tijd om te zetten van UTC naar lokale tijd, rekening houdende met DST (daylight savings time), maar dan beschouwen ze beide die datum/tijd die in de foto zit als "niet aangepast" of zoiets.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

              Wow bedankt, 't is nu niet dat er een concrete oplossing bijstaat, maar het toont toch aan dat ik zeker niet de enige ben. (en mijn probleem is dus krak hetzelfde als daar staat beschreven).

              "In Windows, at least, and perhaps in other OSs, the current Daylight Savings Time setting of the OS affects all dates and times determined by the OS, regardless of the date. A file that was shot at 10:00 a.m. in the winter (standard time) will have a have its date reported as 10:00 a.m."

              De vraag is nu natuurlijk of het een bug, of gewoon zo bedoeld is...

              "People have been asking Adobe, for a long time now, to decouple Lightroom from some of the computer system time settings."

              Blijkbaar ligt het dus ook deels aan Lightroom dat té afhankelijk is. Hopelijk wordt dit opgelost in versie 2...
              Nikon D80 en toebehoren.

              Comment


              • #8
                Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
                Dan zou er iets misgegaan moeten zijn met de opname van zo'n 2000 foto's? Dat lijkt me sterk...

                In ieder geval neem bijvoorbeeld deze foto: http://farm4.static.flickr.com/3041/...4bb19c47_o.jpg

                Genomen op 14 maart om 20.31, volgens Lightroom en mijn Windows Vista om 21.31.

                (In ieder geval toch al bedankt voor je bijdrage. Gebruik je zelf Vista? Anders kun je het zelf eens testen. De andere computer met Vista hier thuis maakt dezelfde fout als de mijne...)
                Dit is misschien niet helemaal wat je wil weten, maar toch:
                Bij mij Windows XP Pro en ik zie 20u31.
                Een fotograaf hoeft geen trofeeën te winnen, hij maakt z'n juweeltjes zelf.

                Comment


                • #9
                  Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                  In principe is de datum/tijd die in de foto aanwezig is de datum/tijd dat de foto genomen is, zonder een nacorrectie te moeten doen. Die EXIF tag 9003 die verantwoordelijk is voor die Datum/Tijd weergave is trouwens gewoon een stukje tekst.

                  Natuurlijk moet Lightroom die tekst omzetten in een correcte datum/tijd om te kunnen sorteren, en waarschijnlijk zullen er wel fototoestellen zijn die ook tijdzoneinformatie mee opnemen in hun RAW bestanden. Die informatie heb ik in de JPEG niet gevonden, maar ze zijn er waarschijnlijk gewoon uitgefilterd.

                  Dave
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                    Doe de foto eens open in Photoshop, en kijk dan eens naar de informatie.

                    ALT+SHIFT+CTRL+I (File->File Info)

                    Daar zie je onder "Advanced" en dan rechts onder het kopje "EXIF Properties" bij exif: dateTimeOriginal een datum/tijd staan met +01:00 erachter.

                    Dit is een tekstueel formaat "Internationaal sorteerbaar", wat wil zeggen dat de datum/tijd in UTC formaat is, met de benodigde correctie naar lokale tijd erachter geplakt.

                    Officieel is de EXIF Datum/tijd in het formaat "YYYY:MMD HH:MM:SS" met datum/tijd gescheiden door een enkele spatie (EXIF 2.2 bladzijde 30). Ik weet niet of dit de manier is zoals ze in het bestand zelf voorkomt, of dat Photoshop dit ervan maakt om het weer te geven, maar ik vermoed het eerste. Als die +01 veranderd in iets anders als je een andere tijdzone kiest, weet je het meteen.

                    Kijk ook eens na in welke tijdzone uw fototoestel staat. Maar het is best mogelijk dat dit een probleem is in (een oudere versie van) Lightroom.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                      Ik heb Photoshop niet staan, dus ik niet testen wat je zegt, maar in het bestand zelf staat de tijd alleszins juist, precies zoals mijn fototoestel die in de EXIF heeft gestoken. Het ligt dus blijkbaar enkel aan Windows Vista en het feit dat Lightroom beroep doet op de systeemtijd ipv. gewoon de opnametijd uit de exif te halen.

                      (Ik heb trouwens ook eens mijn systeemdatum eventjes veranderd naar ergens in februari en voila, dan kloppen alle opnametijden wel!)

                      @Porscheke, bedankt voor de informatie. Ik had het zelf ook al getest op een Windows XP, en die lijkt er dus wel foutloos mee te kunnen omgaan.

                      Nuja, 't ligt in ieder geval niet enkel aan mijn pc en voor 't moment kan ik er blijkbaar niets aan doen - ik zal er voorlopig dan maar mee moeten leren leven.
                      Nikon D80 en toebehoren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                        Is het een conversie van een RAW file? Kan je die ergens delen met ons?

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Porscheke Bekijk bericht
                          Dit is misschien niet helemaal wat je wil weten, maar toch:
                          Bij mij Windows XP Pro en ik zie 20u31.
                          In Vista zie ik met Windows Fotogalerie 21u31.
                          Met PS zie ik 20u31 +1u00.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                            Ik zag al een paar keer met de wisseling van zomer- en winter-uur rare dingen gebeuren met de opnametijd van mijn foto’s. Ik dacht eerst dat het aan mijn fototoestel lag, maar het ligt aan Windows (Vista).

                            Vorige zondag 18/10 (zomeruur) had ik foto’s getrokken, ze op mijn PC gezet en ook nog laten staan op mijn geheugenkaart. Vandaag 25/10 (winteruur) had ik ook wat foto’s genomen op diezelfde geheugenkaart. Toen ik de foto’s van vandaag wou kopiëren van mijn geheugenkaart naar mijn PC, viel er mij iets raar op bij een foto van vorige zondag die nog op de geheugenkaart stond, nl. “Genomen op : 18/10/2009 14:30, Gewijzigd op : 18/10/2009 15:30”. Zolang ik een foto niet bewerk, staan beide data normaal gelijk.

                            Als ik naar diezelfde foto kijk, die sinds vorige zondag op mijn harde schijf staat, dan toont Windows “Genomen op : 18/10/2009 15:30, Gewijzigd op : 18/10/2009 15:30”. In Exifer (=gratis softwareke) zie ik voor beide foto’s hetzelfde, nl. “Date taken : zondag 18 oktober 2009 15:30:41, Date modified: zondag 18 oktober 2009 15:30:41”. Er is dus niets veranderd, maar Windows toon ze anders.

                            Toen ben ik op dit forum gaan zoeken en heb dit item gevonden. Ah, het ligt dus aan de windows-optie “Klok automatisch aan de zomertijd aanpassen”. Na het afzetten van deze optie, leek alles terug in orde te zijn, of toch niet. Bij het experimenteren (optie op en af zetten, foto’s van voor en na de overgang kopiëren, … ) viel ik van de ene verbazing in de andere. Ik ben voor die ene foto de 4 combinatie van genomen&gewijzigd tegengekomen, nl 14:30&14:30, 14:30&15:30, 15:30&14:30 en 15:30&15:30.

                            Maar het ergste moet nog komen. Voor al mijn bestanden met een “Gewijzigd op” in de zomertijd, toont Windows nu 1 uur vroeger, ongeacht of de optie “Klok automatisch aan de zomertijd aanpassen” op of af staat. Een foto van “18/07/2004 16:24” (zomertijd) toont Windows nu als “18/07/2004 15:24’, maar een foto van “24/01/2004 15:41” (wintertijd) toont Windows nog als “24/01/2004 15:41”. Het gaat niet alleen om mijn foto’s, maar om al mijn bestanden!

                            Ik heb mijn PC al eens herstart en de tijdszone staat nog steeds op ‘GMT + 01:00 : Brussel, Kopenhagen, ..”. Toen ik nadien mijn externe (backup) harde schijf aansloot, zag ik daar hetzelfde. Als ik daarna mijn backup-software opstartte, dan zag die enkel de echte wijzigingen sinds de vorige backup. Ik geeft het op.

                            Mijn conclusie:
                            - De optie “Klok automatisch aan de zomertijd aanpassen” heeft wat nevenwerkingen en als je wat speelt met die optie, dan is Windows definitief het noorden kwijt.
                            - Er is niets gewijzigd aan de “Gewijzigd op” van mijn bestanden, maar Windows toont het nu verkeerd.

                            Neen, ik ben niet op mijne kop gevallen en er zit geen virus op mijn PC.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bug in Windows Vista - zomertijd

                              Dit heeft niets met Exif te maken, maar alles met XMP. Vista gebruikt XMP, en XP gebruikt de Exif. Vandaar dat het in XP wel goed zit, maar in Vista niet.

                              In deze foto staat dat die is getrokken op:
                              exif : DateTimeOriginal="2008-03-14T20:31:11.60+01:00"

                              Dus 2008-03-14 om 20:31:11 met 60 milliseconden en in de tijdzone +01:00. Dat klopt ook, want op 14 maart hebben we hier de echte tijd en dus +1 tov Greenwich

                              Gisteren was de tijdzone +2:00, en vandaag (zondag) weer +1:00.

                              Laat ik eerst verder afwachten voordat ik het lange verhaal hier post, want het kan zijn dat dit morgen vanzelf is opgelost, in dat geval gebruikt MS een dag verkeerd als omslagpunt. MS werkt dan een dag te lang met +2 wat het uur verschil zou verklaren.

                              Hert

                              Comment

                              Working...
                              X