Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfgemaakte macro lens!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfgemaakte macro lens!

    Inmiddels al weer enkele jaren geleden gebruikte ik een lens uit oud analoog fototoestel om die met plakband(!) bovenop mijn digitale camera (Minolta Dimage 2300, volledig automatisch, geen zoomlens)te bevestigen om zo vanaf heel dichtbij foto's te kunnen maken.

    Mijn nieuwe camera heeft echter een veel bredere lens waar ik de kleine lens niet makkelijk op kan plakken. Vandaag kreeg ik het idee om de kleine lens tussen twee UV-filters te klemmen om hem zo op mijn camera te kunnen monteren:


    Ik heb er even wat mee geexpireimenteerd en ben verbaasd hoe dichtbij ik eigenlijk kan komen. Wel is er vrijwel geen scherptediepte, is het moeilijk focussen en lijkt het contrast sterk af te nemen.

    Dit zijn de eerste testresultaten van een weerstandje van ongeveer 1 milimeter breed:


    Doordat er weinig licht aanwezig was en ik het LCD gebruikt om te focussen is het resultaat nog niet optimaal. Zodra het were iets zonniger is ga ik met behulp van de TV-out focussen en zal ik proberen wat scherpere foto's te maken.
    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

  • #2

    Het is natuurlijk altijd wel leuk experimenteren met oud materiaal, waarvoor alle respect. Ik vraag me wel af hoe vaak je in de praktijk die constructie zult gebruiken, want laat ons eerlijk zijn, het resultaat is praktisch onbruikbaar. Het lijkt eerder op een dik overdreven soft-focus effect.
    Nu, van de andere kant vind ik de kwaliteit van de foto ZONDER je macro-constructie ook al niet om over naar huis te schrijven eigenlijk : volledig onscherp. Dus misschien ligt het nog niet zozeer aan je constructie, maar vooral aan je camera. Welke is die ?

    Henk

    Comment


    • #3
      infeite al bij al niet slecht, om die waas weg te krijgen zou ik eens proberen een groot f-getal te nemen, dit kan wel helpen
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by henkvw

        Het is natuurlijk altijd wel leuk experimenteren met oud materiaal, waarvoor alle respect. Ik vraag me wel af hoe vaak je in de praktijk die constructie zult gebruiken, want laat ons eerlijk zijn, het resultaat is praktisch onbruikbaar. Het lijkt eerder op een dik overdreven soft-focus effect.
        Nu, van de andere kant vind ik de kwaliteit van de foto ZONDER je macro-constructie ook al niet om over naar huis te schrijven eigenlijk : volledig onscherp. Dus misschien ligt het nog niet zozeer aan je constructie, maar vooral aan je camera. Welke is die ?

        Henk

        Dat was een sluitertijd van 1/30 seconde vanuit de losse hand...

        Ik ben weer even aan de slag geweest en ben er achter gekomen dat maximale zoom + oneindige focus de grootste uitvergroting geeft, de optiek zorgt er dan echter voor dat de foto niet scherp te krijgen is en weinig contrast heeft.

        Met de macro mode en de meest korte focusafstand kan ik veel dichterbij komen en blijven de kleuren beter behouden en is de foto scherper.

        Een mensenhaar op een vel wit papier:
        <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

        Comment


        • #5
          Originally posted by Johnny
          Dat was een sluitertijd van 1/30 seconde vanuit de losse hand...
          Dat verklaart veel .

          Originally posted by Johnny
          Een mensenhaar op een vel wit papier:
          Al een pak beter! Wel nog altijd niet echt scherp, lijkt me, maar da's moeilijk te beoordelen met deze foto. Neem anders eens een foto van een stuk geweven stof, genomen onder een hoek (zodat zeker en vast enkele vezels scherp zouden moeten zijn).

          Henk

          Comment


          • #6
            Ik heb ook iets soortgelijks geprobeerd ... een oude minolta lens op mijn Olympus2100 gestoken. Hier is het resultaat:





            En de configuratie:

            Comment

            Working...
            X