Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studierichting Fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studierichting Fotografie

    Hallo allemaal,

    Ik zit nu in mijn 6e jaar secundair onderwijs. Zoals velen twijfel ik nog over wat ik ga doen volgenden jaar. Een van de mogelijkheden is de richting fotografie volgen. Dit zou ik in Gent aan de hogeschool doen. Maar ik vraag me af of dat wel slim is. Ik fotografeer zeer graag maar heb mijn twijfels over de toekomst na het studeren. Iemand een goede raad?

    Mvg

  • #2
    Re: Studierichting Fotografie

    Van je hobby nooit je beroep maken, veel kans dat je je hobby kwijt bent. Fotograferen is leuk, maar is ook moeten fotograferen leuk?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Studierichting Fotografie

      Ik zit zelf nog maar in het 5de secundair, maar ik vind de richting fotografie nogal moeilijk liggen. Ik denk dat er een grote onzekerheid rond hangt. Want wie zegt dat je na afstuderen je geld kan verdienen met je foto's? Ik heb al voor mezelf de keuze gemaakt dat ik liever voor een richting met iets meer zekerheid kies. Iets waar je afstudeert en waar je vrij zeker bent dat je je brood er mee kan verdienen. Ik hou je uiteraard niet tegen, als dat is wat je wil. Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken natuurlijk.
      My Flickr page!

      Comment


      • #4
        Re: Studierichting Fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Van je hobby nooit je beroep maken, veel kans dat je je hobby kwijt bent. Fotograferen is leuk, maar is ook moeten fotograferen leuk?
        Dit lijkt me ook.
        Je kan ook eventueel later kiezen om fotografie in bijberoep te doen naast je gewone werk.
        Dan "moet" je al heel wat minder natuurlijk.

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Studierichting Fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Van je hobby nooit je beroep maken, veel kans dat je je hobby kwijt bent. Fotograferen is leuk, maar is ook moeten fotograferen leuk?
          Kan wel vind ik maar dan best in bijberoep. Zo doe ik het toch.
          Nikon D70

          Comment


          • #6
            Re: Studierichting Fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Van je hobby nooit je beroep maken, veel kans dat je je hobby kwijt bent. Fotograferen is leuk, maar is ook moeten fotograferen leuk?
            Kan ik alleen maar bijtreden, ik heb indertijd van mijn hobby mijn beroep gemaakt ... en toen een andere hobby genomen

            Van het moment dat het moet is de fun er snel af vind ik, het blijft wel een uitdaging, maar ik denk dat je toch best een ander hoofdberoep dan je hobby uitvoert, kwestie van niet altijd hetzelfde te doen.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Studierichting Fotografie

              Dat is inderdaad een sterk punt. Alvast bedankt voor de reactie!

              Mvg

              Comment


              • #8
                Re: Studierichting Fotografie

                En ... ge moet al veel geluk hebben en goede connecties om degelijk je brood te verdienen in fotografie ... afhankelijk van welke richting je uitwil zijn er nog een aantal obstakels te nemen ... sommigen worden serieus afgeschermd door de 'incrowd' o.a. in mode en magazine fotografie ... heel moeilijk om tussen te komen en er bij te horen

                Comment


                • #9
                  Re: Studierichting Fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Van je hobby nooit je beroep maken, veel kans dat je je hobby kwijt bent. Fotograferen is leuk, maar is ook moeten fotograferen leuk?
                  waar zitten de gelukkige fotografen nu??

                  Als je van je hobby je beroep kan maken, dan ga je wellicht in je vrije tijd iets anders doen als hobby. Alhoewel...
                  Maar si het niet fijn als je 80% van je tijd met je hobby kan doorbrengen? Mijn schoonbroer is juweelontwerper, en die is heel gelukklig dta hij van zijn 'hobby' zijn beroep heeft gemaakt. Ik denk dat je dat moet proberen inschatten, en zelf moet uitmaken wat je verkiest. Hou er wel rekening mee dat je ook "bandwerk" zal moeten doen, boekhouding,...
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Studierichting Fotografie

                    Natuurlijk moet ge 'bandwerk' doen ... dat is meestal je vaste inkomen ... indien je geluk hebt kan je ook 'het betere werk' doen ... maar dat is vooral om jezelf te promoten, zeker als beginnend fotograaf ... tot je 'ondekt' wordt en bij de 'incrowd' gaat behoren ... dan is je broodje gebakken
                    Als je zou gehuwd zijn kan je best je echtgenote/echtegenoot uit werken sturen om een inkomen te hebben ... anders raad ik je aan bij je ouders te blijven wonen, of inwonen bij je vriend/vriendin die je willen steunen tot je genoeg werk hebt om te overleven ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Studierichting Fotografie

                      Studeer nu gewoon wat je heel graag doet. eens je je diploma hebt kan je nog beslissen of je al dan niet dat vak uitoefent.
                      Als ik eens goed rond mij kijk zie ik meer mensen die niet in het vak van hun vroegere studiekeuze zitten dan wel.
                      Probeer zoveel mogelijk mee te pikken da's 't belangrijkste.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Studierichting Fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                        Dit lijkt me ook.
                        Je kan ook eventueel later kiezen om fotografie in bijberoep te doen naast je gewone werk.
                        Dan "moet" je al heel wat minder natuurlijk.

                        Greetz rich
                        Dat is waar maar de deadlines blijven hetzelfde. Zeker en vast in deze drukke communie periode. Werk weigeren kan je altijd maar dan tikt je spaarvarkentje op je schouder en zegt "pak dat ook maar mee"
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Studierichting Fotografie

                          no comment
                          Last edited by LucRoymans; 11 januari 2009, 15:14.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Studierichting Fotografie

                            Ik ben toen ik 18 was productontwikkeling gaan studeren in Antwerpen. Toen ik eraan begon, kwamen de bedrijven de pas afgestudeerde studenten nog in de school halen, omdat er zoveel vraag naar was. Toen ik afstudeerde in 2004, was de markt helemaal ingezakt en er zijn amper studenten uit mijn klas die effectief als ontwerper aan de slag zijn. Het positieve van productontwikkeling is dat het een enorm brede opleiding is met ontwerpen, wiskunde, fysica, sterkteleer, marketing, economie, bedrijfsbeheer, grafische technieken,... dus je kan er nog heel veel richtingen mee uit.

                            Ik ben in ieder geval na productontwikkeling avondschool fotografie gaan volgen en ik ben sinds oktober freelance fotograaf en dat bevalt me enorm. Hier zijn blijkbaar een aantal mensen die het geen goed idee vinden om van je hobby je werk te maken, maar ik vind het helemaal fantastisch! Beste beslissing ever! Ik vind dat ik op enkele maanden al heel wat opgebouwd heb en dat het beter is dan ik ooit had durven denken. Ik leef uiteraard heel erg zuinig en ik let heel goed op wat ik doe, maar toch... Ik had het erger verwacht.

                            Ik zou de studies doen die je graag doet en dan kan je daarna nog zien. Je ziet wel: ik heb productontwikkeling gekozen, mede door de werkzekerheid die er toen was, maar ik ben ergens anders terecht gekomen.
                            www.focusfotografie.be
                            www.facebook.com/eviwilmus

                            Comment


                            • #15
                              Re: Studierichting Fotografie

                              Ik zit nu in m'n eerste jaar Fotografie in het Narafi in Brussel. Het is een zeer technische school wat wel positief is, want daardoor kan je nog in andere sectoren aan de slag. Daarnaast leren we ook de esthetische elementen. Dus op dat vlak heeft onze school wel een streepje voor op de Academie in Gent. We leren beide dingen. Terwijl Gent zich meer baseert op het esthetische. Wat op zich natuurlijk ook niet slecht is, het is maar wat je zelf het meest wil leren. Ook zitten we net in een overgangsperiode, waardoor we zowel leren ontwikkelen en analoog printen hebben, en Photoshop en digitale fotografie. Ik heb enorm veel dingen geleerd, die ik nu in m'n vrijetijdsfotografie ook gebruik. (Het is niet omdat ik nu foto's moet nemen voor school dat ik het in m'n vrije tijd niet meer doe, al moet ik soms toegeven dat ik na een drukke week veel minder zin had om ergens foto's te gaan nemen)

                              Ik vind het enorm leuk om de dingen die ik graag doe voor school te kunnen doen. Ook om interesses te delen met andere mensen. Alhoewel er ook waarheid zit in wat hjanssen zegt. Soms kan het wel eens niet zo leuk worden ook. Met al de deadlines enzo, dan kan je wel eens vloeken. Wel heb ik beslist om nog een 2e opleiding te volgen, iets met meer werkzekerheid. Om toch goed en hopelijk vlot m'n centjes te kunnen verdienen. Na de werkuren kan ik nog altijd proberen om hogerop te geraken in het fotografiewereldje, want dat is nog steeds m'n droom.

                              Dusja, het is een uitdaging dat wel. Succes in je keuze!

                              Comment

                              Working...
                              X