Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichtingscompensatie 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichtingscompensatie 350D

    Ik neem momenteel het boekje Canon EOS 350D Foto Pocket, de onmisbare gids door. Het is van de hand van Christian Haasz en is uitgegeven door Easy Computing.
    In de sectie over belichtingscompensatie lees ik het volgende:
    Fotografeert u extreem heldere of zeer donkere motieven, dan helpt de indicator voor het belichtingsniveau u de belichting aan het motief aan te passen. Wilt u een wit winterlandschap fotograferen dan dient u de markering minstens 1 stop naar rechts te verschuiven om een correct belichte opname te krijgen. Zo zult u bij bijzonder donkere onderwerpen de markering naar links moeten verschuiven.
    Klopt dit wel? Ik dacht nl. dat het precies andersom was!
    Ik sukkel al een tijdje met mijn belichting. Als reactie op een foto van mijn kleindochter Myra met mijn 50mm f1,8 (HIER) werd me door FestinaLente aangeraden iets negatief te compenseren, omdat die lens veel licht doorlaat. Vraagje: belichtingscompensatie toch naar links zeker?
    Terwijl in een vergelijking tussen mijn foto's (Eos) en die van mijn vrouw (Ixus) (HIER) mij door Kevlar aangeraden werd iets over te compenseren. Ik heb dan ook die persoonlijke instelling gewijzigd, en sindsdien zijn mijn foto's "helderder en levendiger" ex camera (zonder CS3).

    Klopt die citaat van Christian Haasz dus wel?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Belichtingscompensatie 350D

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Klopt die citaat van Christian Haasz dus wel?
    Ja. Sneeuw is een bijzonder geval omdat er een overdaad aan is en de camera er van uitgaat dat het allemaal grijs is. Afhankelijk van je meetmethode moet je dan eventueel overbelichten. Zoek hier eens op 'sneeuw'.

    Comment


    • #3
      Re: Belichtingscompensatie 350D

      Check deze pdf eens die ik via google gevonden heb

      Of check gewoon Google zelf

      en nog een leuke link...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Belichtingscompensatie 350D

        Dank voor de reacties en voor de links.
        Vreemd, maar eigenlijk logisch. Hm... d'er is nog veel dat ik moet leren.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X