Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

communiefoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • communiefoto's

    Beste mensen,

    Ik moet binnenkort enkele communiefoto's nemen in buitenlucht en ook binnen. Ik heb een Nikon D300 met SB-600 en een 18-200 lens + een macro Tamron lens (de 90mm). Ik heb al willen ervaren dat je met de macrolens ook mooie portretfoto's kunt maken...

    Ik wil dit helemaal niet verbrodden, ik heb ervaring met landschapfoto's en architectuurfoto's, maar van portretten en dergelijke heb ik niet zoveel kaas gegeten.

    Nu is mijn vraag: wat bevelen jullie aan? Ook qua modus: schiet ik het beste in diafragmastand of laat ik hem op automatisch staan? Welke diafragmaopeningen zijn het beste voor portret,...

    Bedankt...

  • #2
    Re: communiefoto's

    Staat er nog een automatisch op een D300?


    Voor portretten een grote diafragmaopening: F3.3- F4 - F5.6, allemaal wat afhankelijk van de afstand tot de communiekant.


    (Is de D300 nog niet verkocht dan? http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=197232 )
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: communiefoto's

      Ja hoor, reeds verkocht, maar heb al een nieuwtje...

      Comment


      • #4
        Re: communiefoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Staat er nog een automatisch op een D300?
        Er staat zelfs een speciale stand op voor portretjes...
        maar daar gaat het hier niet over.
        De 90mm Tamron gaat schitterend dienst doen als portretlens. Hou er wel rekening mee dat je een bepaalde afstand moet respecteren, maar ze gaat zonder meer goede resultaten geven. Voor dichtbij,j zou ik werken op F4 of F5,6... voor verder weg gewoon maximum diafragma... F 2,8.

        Ik gebruik bijna altijd diafragma voorkeuze. Let er wel een beetje op dat je er komt met je sluitertijd.

        Comment


        • #5
          Re: communiefoto's

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Staat er nog een automatisch op een D300?
          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Er staat zelfs een speciale stand op voor portretjes...
          Dan hebben ze mij toch een "onvolledige" D300 verkocht, want op mijn D300 staat er geen stand op voor portretjes .
          Mijn D70 heeft (buiten de normale belichtingsstanden A, S, M en P) wel extra "onderwerpstanden", zoals portret, close-up, landschap, sport, nachtportret, nachtlandschap en automatisch.

          De D300 heeft enkel de 4 "courante" modes of belichtingsstanden, nl. A (Aperture of diafragmavoorkeuze), S (Speed of sluitertijdvoorkeuze), M (Manueel) en P (geprogrammeerd automatisch).
          (Uit de handleiding pag. 104 )

          Topicstarter zal met "automatisch" stand P bedoelen vermoed ik.

          Behalve bij sport- of andere opnames waarbij de sluitertijd van belang is, gebruik ik meestal de A stand, vermits ik controle wil hebben over de "scherptediepte" (DOF).
          Persoonlijk zou ik deze ook gebruiken voor communiefoto's.
          (Eventueel dien je de ISO aan te passen om bij "weinig licht" toch nog een aanvaardbare sluitertijd te hebben; voor binnen zal je vermoedellijk wel een extra lichtbron, zoals een "flits" dienen te gebruiken).
          Last edited by akkerjan; 27 april 2008, 05:40.
          Jan Akkermans
          (BD1097BE)
          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: communiefoto's

            Communicant staat dikwijls gelijk aan witte kleren.
            Als de zon dan schijnt zou ik me maar een externe lichtmeter aanschaffen en op de manuele stand werken.

            Als het niet anders kan pak je de A-stand.
            Voor binnen ook de A-stand nemen, de opzetflitser op I-TTL Balanced zetten, diffusorkappeke erop en schieten maar... en dan maar hopen dat je de mensen niet plat flitst hé.
            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

            Comment

            Working...
            X