Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Here today, Gone tomorrow

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Here today, Gone tomorrow

    Dorpsfotografen kraken harde noten

    De communietijd is traditioneel een topperiode voor de beroepsfotografen. Toch krijgen zij het alsmaar moeilijker. De concurrentie neemt toe en hun vak wordt steeds verder uitgehold. Er is maar één manier om te overleven: de moderne technieken omarmen.

    Elk gezin heeft wel een digitaal fototoestel in huis. Toch beleven de zogenaamde dorps­fotografen in deze communieperiode nog hoogtijdagen. “Vroeger had ook iedereen een analoog fotoapparaat, maar niet iedereen kan een kwalitatieve foto maken”, klinkt het.

    Toch wordt het beroep langs alle kanten bedreigd. “Er zijn gewoon te veel fotografen”, zegt Marc Dielens van Foto Marc uit Herentals. “Sinds de afschaffing van het vestigingsattest kan iedereen fotograaf worden. En nu zouden ook in alle gemeentehuizen pasfoto’s genomen kunnen worden. Zo verliezen we weer een deel werk.”

    Volgens Dielens is het vet van de soep. “Huwelijksreportages of communiefoto’s heb je nog wel, maar lang niet meer de hoeveelheden van een tijdje terug. Het is zeker niet allemaal kommer en kwel, maar aan kandidaat-dorpsfotografen zeg ik toch ‘begin er niet meer aan’.”

    Drukwerk

    Monique Lenaerts van Foto-Design uit Meer (Hoogstraten) ervaart de situatie anders. “Ik heb niet zozeer minder werk, maar ànder werk. De klanten stellen heel andere eisen. Ik moet veel meer bewerkingen uitvoeren, zoals fotocollages of effecten toevoegen. Een gewone foto gaat hier nog maar zelden buiten.”

    De klant is ook beter op de hoogte over de technologische mogelijkheden en wil dat de fotograaf het onderste uit de kan haalt. “Het moet professioneler en zelfs experimenteler. Al zijn er voor ons ook nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen we zelf drukwerk verzorgen, wat we vroeger door anderen lieten uitvoeren. Denk maar aan geboorte- of communiekaartjes.”


  • #2
    Re: Here today, Gone tomorrow

    Ben prijs gaan laten maken bij verschillende professionele fotografen voor mijn huwelijk. Hewel tbegon MINIMAAL bij 900€ voor een kleine reportage. Ik viel bijna omver.
    Toen bij een 'amateur' geweest. Die vroeg 'slechts' 700€ .

    TOEN ben ik naar NL getrokken naar professionele fotografen. Hewel, daar zijn de vanaf prijzen vanaf 450€. DE HELFT DUS! Hewel hij heeft mijn huwelijk mogen schieten voor 550€, album met 100 foto's inbegrepen! Dat vind je niet meer in belgiekske. Of het al dan niet terecht is dat ze zoveel vragen laat ik ter zijde, maar ik vraag me af waarom ze in NL het dan zoveel beterkoop kunnen.

    O ja, de kwaliteit en de scherpte en de kleur van mijne goedkope fotograaf waren OP-TI-MAAL

    Comment


    • #3
      Re: Here today, Gone tomorrow

      Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
      Ben prijs gaan laten maken bij verschillende professionele fotografen voor mijn huwelijk. Hewel tbegon MINIMAAL bij 900€ voor een kleine reportage. Ik viel bijna omver.
      Toen bij een 'amateur' geweest. Die vroeg 'slechts' 700€ .

      TOEN ben ik naar NL getrokken naar professionele fotografen. Hewel, daar zijn de vanaf prijzen vanaf 450€. DE HELFT DUS! Hewel hij heeft mijn huwelijk mogen schieten voor 550€, album met 100 foto's inbegrepen! Dat vind je niet meer in belgiekske. Of het al dan niet terecht is dat ze zoveel vragen laat ik ter zijde, maar ik vraag me af waarom ze in NL het dan zoveel beterkoop kunnen.

      O ja, de kwaliteit en de scherpte en de kleur van mijne goedkope fotograaf waren OP-TI-MAAL
      Misschien eens beter leren zoeken ?
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Here today, Gone tomorrow

        dat klopt!

        Comment


        • #5
          Re: Here today, Gone tomorrow

          tja......wij Nederlanders hè.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Here today, Gone tomorrow

            Kijk se, da's nu toch mooi: de markt doet zijn werk.

            De simpele fotograaf die niet verder kijkt dan zijn lens lang is, die klaagt dat zijn "privilege" om foto's te mogen maken afgepakt wordt, terwijl een ander verder denkt en nieuwigheden probeert en aan de verandere eisen voldoet.

            En een collega die na wat rondneuzen een goedkopere oplossing vond, en nog content is van 't resultaat.

            Soms kan het leven toch mooi zijn niwaar
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Here today, Gone tomorrow

              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
              Misschien eens beter leren zoeken ?
              Verklaar u nader

              Comment


              • #8
                Re: Here today, Gone tomorrow

                Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                maar ik vraag me af waarom ze in NL het dan zoveel beterkoop kunnen.
                Omdat appelen en peren zich ook niet laten vergelijken...

                Het internet is toch een fantastisch medium é

                Comment


                • #9
                  Re: Here today, Gone tomorrow

                  ik zal even een appel met een peer vergelijken

                  bevriend koppel trouwt de week na ons. Zij nemen een fotograaf van -jawel- 1400 eurootje. Hewel, ten eerste moesten ze bijna een half jaar wachten op hun foto's, ten tweede vonden ze de album niet mooi en de foto's waren maar 'gewoontjes', vonden zij EN wij.
                  Mijn spotgoedkope doch ook professionele fotograaf, doet er 'slechts' 2 maanden over, kost 66% minder, heeft haarscherpe foto's prachtige kleuren waar iedereen versteld van stond.

                  Dus wat blijkt dieje dure werd door de meesten aanzien als een prutser(die uiteindelijk VEEEEEEEL geld kostte) en die goedkope werd aanzien als, voor sommigen, goddeheerhemzelf. Waar ligt het dan aan????

                  Comment


                  • #10
                    Re: Here today, Gone tomorrow

                    Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                    ....

                    Dus wat blijkt dieje dure werd door de meesten aanzien als een prutser(die uiteindelijk VEEEEEEEL geld kostte) en die goedkope werd aanzien als, voor sommigen, goddeheerhemzelf. Waar ligt het dan aan????
                    Die laatste was ooit ook als amateur begonnen en/of heeft een BD account
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Here today, Gone tomorrow

                      Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                      ik zal even een appel met een peer vergelijken

                      bevriend koppel trouwt de week na ons. Zij nemen een fotograaf van -jawel- 1400 eurootje. Hewel, ten eerste moesten ze bijna een half jaar wachten op hun foto's, ten tweede vonden ze de album niet mooi en de foto's waren maar 'gewoontjes', vonden zij EN wij.
                      Mijn spotgoedkope doch ook professionele fotograaf, doet er 'slechts' 2 maanden over, kost 66% minder, heeft haarscherpe foto's prachtige kleuren waar iedereen versteld van stond.

                      Dus wat blijkt dieje dure werd door de meesten aanzien als een prutser(die uiteindelijk VEEEEEEEL geld kostte) en die goedkope werd aanzien als, voor sommigen, goddeheerhemzelf. Waar ligt het dan aan????
                      Jamaar, wat is nu jouw PUNT, buiten wat onsamenhangende toogpraat dan..

                      Anders heb ik ook nog een paar pittige verhalen over mijn buurvrouw met haar dikke prammen hoor...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Here today, Gone tomorrow

                        dat dure professionele fotografen minder en minder werk krijgen. En dat er inderdaad meer en meer 'amateur' fotografen zijn.

                        En mijn punt is geen toogpraat, het is jammergenoeg een feit. Tis niet van horen zeggen of zo hoor... Dus mijn punt is, dat die professionele fotografen vaak veel te veel vragen voor een gewone shoot. En dus gaan de mensen alternatieven zoeken of het gewoon zelf doen. Ik dacht dat dat punt wel duidelijk was

                        Comment


                        • #13
                          Re: Here today, Gone tomorrow

                          Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                          dat dure professionele fotografen minder en minder werk krijgen. En dat er inderdaad meer en meer 'amateur' fotografen zijn.

                          En mijn punt is geen toogpraat, het is jammergenoeg een feit. Tis niet van horen zeggen of zo hoor... Dus mijn punt is, dat die professionele fotografen vaak veel te veel vragen voor een gewone shoot. En dus gaan de mensen alternatieven zoeken of het gewoon zelf doen. Ik dacht dat dat punt wel duidelijk was
                          1. Voor professionele kwaliteit betaal je.

                          2. Het is niet omdat iemand een hoge prijs vraagt dat hij/zij ook kan fotograferen of een professional is. Ik kan morgen ook een advertentie in de krant zetten en 1500euro vragen...ik raad mijzelf niet aan

                          3. Daarom is het belangrijk om eerst het portfolio van die persoon te bekijken. Om eens te gaan samenzitten en te bekijken of je op dezelfde golflengte zit...

                          4. Je moet nog altijd een verschil maken tussen een zwartwerkende amateur en een professional. Die eerste moet daar niet van leven (heeft waarschijnlijk nog een ander beroep), moet geen hoge sociale lasten betalen...

                          5...oh ja, een trouw noem ik geen 'gewone' shoot. Tenzij jij van plan bent om elk jaar van vrouw te veranderen.
                          Mvg Tim

                          Comment


                          • #14
                            Re: Here today, Gone tomorrow

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                            4. Je moet nog altijd een verschil maken tussen een zwartwerkende amateur en een professional. Die eerste moet daar niet van leven (heeft waarschijnlijk nog een ander beroep), moet geen hoge sociale lasten betalen...
                            Ook als ge'n ander beroep hebt, moet ge hoge sociale lasten betalen hoor
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Here today, Gone tomorrow

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Ook als ge'n ander beroep hebt, moet ge hoge sociale lasten betalen hoor
                              Juist, maar niet op je zwarte centjes. Toch?

                              En alle andere kosten die je als zelfstandige hebt.
                              En wat met het zelfstandigenpensioentje...
                              Mvg Tim

                              Comment

                              Working...
                              X