Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke computer config?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke computer config?

    Hallo,

    Ik ben hier nieuw en ga beginnen met fotografie. Nu heb ik op dit moment een 'degelijke' PC config voor het alledaags gebruik. TTZ een pentium 3.6GHz met 1 Gig ram geheugen. Meer dan snel genoeg voor alledaagsgebruik dus.

    MAAR nu is mijn vraag, als ik ga beginnen spelen met foto's van 10 mb / foto, gaat mijn PC dan niet heeeel erg traag worden? En zou ik dus eventueel een gigje of 2-3 bijsteken?

    Of de vraag anders gesteld: Welke pc configuratie hebben jullie voor fatsoenlijk met foto's te werken?

  • #2
    Re: welke computer config?

    beetje een vreemde vraag voor een ITer of niet??
    met mijn oude(6 jaar) PCetje ging het prima hoor, zelfs RAW.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: welke computer config?

      "Fatsoenlijk" is een relatief begrip hee. Alles is afhankelijk van je budget. Ik denk dat geheugen bijsteken misschien even zal helpen, maar da's een lapmiddel.

      Een moderne Intel Core 2 Quad van rond de 2GHz veegt de vloer aan met je P4 3.6GHz.

      Die 10MB/foto, da's als je in RAW fotografeert, dus daar hoort een RAW converter/fotobeheer programma bij, pakweg Lightroom, Aperture, C1 ofzo. Die maken efficient gebruik van meerdere cores dus dan wordt zo'n Core 2 Duo of Core 2 Quad efficient benuttigd.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #4
        Re: welke computer config?

        "640 KB should be enough for everyone" zei iemand ooit.
        Uw configuratie gaat dat goed doen. Meer RAM is beter, maar 't is niet noodzakelijk.
        http://www.dannydemeyer.be

        Comment


        • #5
          Re: welke computer config?

          ben dan wel it-er maar laat me me eerder programmeur noemen. Software ontwikkelen en dergelijke. Soit

          Ik weet wel dat mijn huidige pc snel is, maar ik vroeg me gewoon af wat de configs zijn van de pcs van dit forum? om eens een beetje een idee te krijgen

          Comment


          • #6
            Re: welke computer config?

            Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
            ben dan wel it-er maar laat me me eerder programmeur noemen. Software ontwikkelen en dergelijke. Soit

            Ik weet wel dat mijn huidige pc snel is, maar ik vroeg me gewoon af wat de configs zijn van de pcs van dit forum? om eens een beetje een idee te krijgen
            oh sorry, dacht dat ITers overal verstand van hadden wat computers betreft.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: welke computer config?

              Oorspronkelijk geplaatst door Den D. Bekijk bericht
              "640 KB should be enough for everyone" zei iemand ooit.
              Denk je?
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: welke computer config?

                Ik heb 2 versies met een 2 GHz dual core, en vooral: allebei met 2 GB geheugen. Dat is dan 800MHz geheugen, maar met 667 zal het ook wel vlot lukken hoor. Ligt er ook aan hoeveel foto's je tegelijkertijd van bvb. LR naar CS3 sleept...
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #9
                  Re: welke computer config?

                  Steek gewoon 4Gb ram 2x2 Gb, die ram kost tegenwoordig geen geld meer. Onlangs een upgrade gedaan 2x2Gb 800Mhz voor 99€ en dat was dan ook nog een kwaliteits geheugen van Crosair.
                  Met de zwaarder wordende applicaties heb je toch wel wat ram nodig om vlot te kunnen werken.

                  Mijn config's:

                  Desktop: Zelf in elkaar gestoken, Intel Dual Core 2,4 Ghz en 4Gb (2x2 Gb) DDRII aan 800Mhz.
                  Laptop: Dell Vostro, Intel Dual core 2Ghz en ook 4Gb (2x2Gb) DDRII aan 677Mhz.
                  Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke computer config?

                    Dell XPS M1730, Intel Core 2 Duo T9500 @ 2.6GHz (6MB L2 cache), 800MT/s FSB, 4GB geheugen, schijfje van 200GB@7200rpm, schijfje van 320GB@5400rpm, 2x8800M-GTX in SLI, Blu-Ray en HSDPA, 17" LCD @ 1920x1200

                    Werkt vlotjes.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke computer config?

                      daar wilde ik inderdaad naartoe....naar de vraag, is het voldoende mocht ik 2-3 gig bijsteken. Maar ik zal het wel merken natuurlijk, maar ik wilde het gewoon graag effe op voorhand weten...

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke computer config?

                        Gewoon proberen en zien wat het doet..
                        Start perfmon.exe en zet wat tellers op geheugen en cpu en ga aan de slag met fotobewerking en bekijk hoe vlot het gaat.

                        Als je pc begint te ratelen en continu virtueel geheugen swapt dan zal het helpen met geheugen bij te steken.. is daarentegen je cpu continu 100% bezig dan upgraden naar een zwaardere configuratie..
                        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke computer config?

                          Mijn 5 jaar oude Aldi-pc (P4 2,66 Ghz 768MB RAM geheugen) heeft geen problemen met 10 of 12 megapixel-foto's.

                          Alleen als je een heleboel foto's tegelijk wil openen tijdens het bewerken zal je meer werkgeheugen kunnen gebruiken. Voor de gewone bewerkingen zal 1GB ruim voldoende zijn.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke computer config?

                            Meer ram zal geen of nauwelijks meetbaar effect hebben bij jouw pc. Probeer het eens en je zal zien. Ben laatst zelf van 512 Mb naar 1Gb; effect maar twijfelachtig. In een pc-magazine een test gelezen over extra RAM. Ook zij stelden vast dat meer dan 1Gb nauwelijks verschil uitmaakte, voorlopig. De winst daar van 1Gb naar 3Gb was minder dan 3%...
                            Dé bottleneck blijft de harde schijf: alleen daar is echt snelheidswinst te halen.
                            Hoe sneller de HD hoe sneller je pc zal werken.
                            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke computer config?

                              Oorspronkelijk geplaatst door icecoldkillahh Bekijk bericht
                              MAAR nu is mijn vraag, als ik ga beginnen spelen met foto's van 10 mb / foto, gaat mijn PC dan niet heeeel erg traag worden?
                              Door het bewerken van grote bestanden wordt je computer niet traag, die is dat of niet, maar de bewerking kan in een trage computer lang gaan duren, maar trager worden nee.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X