Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tekst laten ondertekenen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tekst laten ondertekenen ?

    Hallo,

    Bij fotografie van personen en zeker van kinderen moet men oppassen wat men doet met de foto's.

    (Wedstrijden, website, PTE voorstelling, enz)

    Zijn er geen collega BD'ers die een tekstje laten ondertekenen of eventueel een kaartje afgeven aan de gefotografeerde of ouder(s) van het kind.

    Welke tekst moet daar dan op staan.

    Bedoeling is deze zomer mensen (ook kinderen) op het strand/terrassen te fotograferen.
    Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

  • #2
    Re: Tekst laten ondertekenen ?

    Euhm, je mag fotograferen wie je wil. Maar je mag het enkel publiceren met toestemming van de gefotografeerde persoon.
    Dus met kinderen heb je een probleem omdat zij dit zelf nog niet mogen beslissen en dat ouders niet mogen beslissen over het portret recht.....
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Tekst laten ondertekenen ?

      Pas op met zomaar mensen te fotograferen: ik kan er zelf bv niet om lachen als iemand me zomaar fotografeert als ik ergens op een terras zit bv...

      Openbare toestanden (concerten, evenementen...) is iets anders, daar weet je dat je eventueel gefotografeerd kan worden. Maar zonder aanleiding (zo'n speciale kop heb ik niet ) vind ik niet leuk, absoluut niet. Ik zou zo'n fotograaf daar ook op aanspreken.

      R

      Comment


      • #4
        Re: Tekst laten ondertekenen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Euhm, je mag fotograferen wie je wil. Maar je mag het enkel publiceren met toestemming van de gefotografeerde persoon.
        Dus met kinderen heb je een probleem omdat zij dit zelf nog niet mogen beslissen en dat ouders niet mogen beslissen over het portret recht.....
        Om iemand te fotograferen heb je diens toestemming nodig.

        Zo 'eenvoudig' ligt het.

        Comment


        • #5
          Re: Tekst laten ondertekenen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
          Om iemand te fotograferen heb je diens toestemming nodig.

          Zo 'eenvoudig' ligt het.
          Toch niet hoor, zelfs niet in Belgie.

          Comment


          • #6
            Re: Tekst laten ondertekenen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Toch niet hoor, zelfs niet in Belgie.
            Ook in Belgie !

            Comment


            • #7
              Re: Tekst laten ondertekenen ?

              Ik dacht dat je altijd mocht fotograferen, maar om de foto's te gebruiken voor om het even welke vorm van publiekatie moet je de toestemming hebben (en per media: het is dus niet omdat je toestemming hebt om de foto in een krantje te publiceren dat je hem zowiezo ook op een webpagina mag zetten)
              Voor kinderen altijd de toestemming van ten minste één ouder

              Voor publieke plaatsen en evenementen is die toestemming niet nodig zolang de gefotografeerde persoon niet het onderwerp van de foto uitmaakt. Met andere woorden: een foto van een winkelstraat met veel volk waarbij duidelijk de winkelstraat het onderwerp is heb je geen toestemming nodig van iedereen die in beeld loopt. Een minder volle straat waarbij je duidelijk een bepaald persoon framed zodat hij het aandachtspunt van de compo wordt heb je wel de toestemming van die persoon nodig

              ...of ik moet het verkeerd begrepen hebben
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: Tekst laten ondertekenen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                Ook in Belgie !
                Het is hier al vaker ter sprake gekomen en wat er bij mij is blijven hangen, is dat je voor publiceren toestemming nodig hebt maar voor het fotograferen niet. In Belgie.

                In Nederland heb je voor geen van beide toestemming nodig.

                Comment


                • #9
                  Re: Tekst laten ondertekenen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                  Met andere woorden: een foto van een winkelstraat met veel volk waarbij duidelijk de winkelstraat het onderwerp is heb je geen toestemming nodig van iedereen die in beeld loopt. Een minder volle straat waarbij je duidelijk een bepaald persoon framed zodat hij het aandachtspunt van de compo wordt heb je wel de toestemming van die persoon nodig

                  ...of ik moet het verkeerd begrepen hebben

                  Wat ik in gedachten heb is bv een kind die een ijsje zit te eten, een oudere dame met een reuze hoed die pootje aan het baden is met opgerolde jurk, een persoon die slapend aan het zonnen is maw de gewone dagelijkse zaken die op het strand gebeuren.
                  Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tekst laten ondertekenen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Het is hier al vaker ter sprake gekomen en wat er bij mij is blijven hangen, is dat je voor publiceren toestemming nodig hebt maar voor het fotograferen niet. In Belgie.

                    In Nederland heb je voor geen van beide toestemming nodig.
                    Dus in Nederland fotografeer je er maar op los en mag je iedere Hollandse kop op je site plaatsen zonder dat je daar problemen mee krijgt.
                    Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tekst laten ondertekenen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                      Dus in Nederland fotografeer je er maar op los en mag je iedere Hollandse kop op je site plaatsen zonder dat je daar problemen mee krijgt.
                      Ja, en niet alleen in Nederland. Kijk maar op mijn site.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tekst laten ondertekenen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Ja, en niet alleen in Nederland. Kijk maar op mijn site.
                        Zolang je er mee weg komt... net als ieder andere overtreding.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tekst laten ondertekenen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                          Wat ik in gedachten heb is bv een kind die een ijsje zit te eten, een oudere dame met een reuze hoed die pootje aan het baden is met opgerolde jurk, een persoon die slapend aan het zonnen is maw de gewone dagelijkse zaken die op het strand gebeuren.
                          In deze gevallen zijn die bepaalde personen het hoofdonderwerp van je foto dus zou je voor publicatie de toestemming moeten hebben
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tekst laten ondertekenen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                            Zolang je er mee weg komt... net als ieder andere overtreding.
                            Misschien moet je je eerst eens in de materie verdiepen voordat je een beschuldigende vinger uitsteekt.

                            Waarmee ik overigens niet wil ontkennen dat er 'foute' foto's bijstaan. Zoals die, die in Belgie zijn gemaakt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tekst laten ondertekenen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                              Misschien moet je je eerst eens in de materie verdiepen voordat je een beschuldigende vinger uitsteekt.
                              tja, daar ga je er voor het gemak van uit dat ik dat niet gedaan heb.....

                              Comment

                              Working...
                              X