Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In welk formaat schieten jullie foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In welk formaat schieten jullie foto's?

    Ik bedoel dan niet de kwaliteit (Basic, Normal, Fine), omdat ik die gewoon zelf altijd Fine wil hebben.

    Ik bedoel dus; Welke Pixel aantallen?
    Ik gebruik foto's voor Websites en om ze uit te printen.

    640x480 (lijkt me aan de te kleine kant voor grote prints)
    1024x768 (gebruik ik momenteel altijd)
    1280x960 (beter?)
    1600x1200 (te groot?)
    2560x1920 (onzinnig formaat?)

    Groeten,

  • #2
    Ik neem telkens foto's op jpeg in maximum kwaliteit en in de grootste resolutie. Met mijn G3 is dat dus 4MP, 2204x1704 ongeveer. Waarom? Moest ik toevallig een 'superfoto' nemen dan kan ik die nog altijd op 20x30 laten afdrukken. Ook het feit dat ik nadien nog wat kan croppen is een groot voordeel van op de hoogste resolutie foto's nemen. Tot voor kort had ik mijn toestel steeds op 1600x1200 ingesteld omdat ik maar 128MB CF-geheugen had, maar nu ik 640MB geheugen heb moet ik daar niet meer zo fel op letten
    :: http://www.dpix.be ::

    Comment


    • #3
      Kun je met 1600x1200 met de beste kwaliteit niet een print maken van 20x30?

      Comment


      • #4
        Ik ben het volledig met Frederik eens: beter iets teveel informatie bewaard, dan achteraf spijt hebben van een verkeerde keuze.
        Gelukkig worden de geheugenkaarten ook steeds goedkoper

        Comment


        • #5
          Als je tevreden met een lage resolutie, waarom dan een CP5700 gekocht?

          Gebruik toch de grootste resolutie mogelijk, dat kost gene ene cent meer moeite.
          Wil je een lager resolutie voor publikatie op Internet, kan je zonder problemen deze aanpassen (zoals je reeds moet doen om hier een foto te posten).
          Je zal het maar berouwen met een fantastisch mooie foto die je op 18x24 of groter wil afdrukken, en dan van die mooie puntjes (pixels) te zien krijgt.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            ik ook, toch opslagcapaciteit in overvloed. Dus altijd minste compressie en grootste formaat, daar misdoe je niks mee als je voldoede MB's opslag hebt.
            Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

            Comment


            • #7
              Voorlopig doe ik het met 1600x1200, omdat ik nog maar 128 MB aan geheugen heb...

              Maken jullie ook gebruik van RAW in dat geval, want dat vreet echt geheugen !!!???

              Ik kan er dan 106 op kwijt, op lange reizen gaat de laptop gewoon mee !!!

              Groeten,

              Comment


              • #8
                G. Niezink, met 1600x1200 kan je ook wel een 20x30 afdruk maken, maar de kwaliteit zal altijd veel beter zijn indien je de hoogste resolutie gebruikt.

                RAW gebruik ik niet echt, niet omdat de bestandsgrootte dan groter is, gewoon omdat je dan achteraf nog heel wat werk hebt zoals omzetten naar tiff-formaat ...
                :: http://www.dpix.be ::

                Comment


                • #9
                  6MP-mode op fuji s602z, 2832x2048 als ik me niet vergis.
                  ToM.___ //Fuji s602.
                  www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                  It goes to 11 you know? 1 louder.

                  Comment


                  • #10
                    Altijd RAW 3008x2000 kan gewoon nooit te goed zijn.
                    Ik gebruik 2 kaartjes elk 1 Gb en de X-DriveII. Deze namiddag bijna 3Gb aan foto's gemaakt, en terwijl ik een koel biertje aan het drinken was op het terras heb ik een kaartje in de X-Drive opgeslagen. Er is voldoende batterij, voldoende opslag zelfs voor reizen van 2 a 3 weken en waarom zouden we dan inboeten op de kwaliteit.
                    Nee, het kan nooit goed genoeg zijn.

                    groetjes
                    Frans

                    Comment


                    • #11
                      Ik altijd op de grootste resolutie en de beste kwaliteit, zelfde instellingen als Frederik m.a.w.
                      Met 2 CF-kaartjes van 512 mb en één van 128 en sinds deze week een X-Drive van 30 gig kan ik wel effe verder . En dat zal nodig zijn ook deze zomer als we op vakantie zijn .
                      Cypho
                      Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by G. Niezink
                        Voorlopig doe ik het met 1600x1200, omdat ik nog maar 128 MB aan geheugen heb...

                        Maken jullie ook gebruik van RAW in dat geval, want dat vreet echt geheugen !!!???

                        Ik kan er dan 106 op kwijt, op lange reizen gaat de laptop gewoon mee !!!

                        Groeten,
                        bij mij ook op kortere uitstapjes ttz altijd laptop mee, liever lady vergeten dan laptop (gelukkig leest ze dit niet)

                        ik begrijp sommige mensen niet
                        ze moeten een duur toestel met veel mogelijkheden( hun volste recht trouwens)
                        maar dan gaan ze zitten vitten op opslagmedium terwijl een SM kaartje van 128 Mb nu ook de wereld niet kost.
                        ik heb 3 kaartjes van 128 MB en een laptopje en ben nog nooit of te nimmer in de problemen gekomen en ik schiet beeldjes in de 6 MP mode met mijn fuji S602Z.

                        kijk eens uit naar een 2ehands laptop, als je op reis gaat is dit een goedkoper of een evenwaardig alternatief voor een microdrive of hebben jullie gewoon geen tijd om foto's over te zetten van kaartje naar pc tegen relatieve gemiddelde snelheid terwijl je slurpt aan je aperitiefje ( onthaasten kan je ook hier desnoods met een tweede aperitief ( ikke zelfs met ne derden maar das fake).

                        dit beestje hoeft overigens niet gespeend zijn van de allernieuwste snufjes en je hebt er een computer bij. Ik brand bijna iedere dag de geschoten foto's op CD, je weet maar nooit dat het laptopje crasht he! weet wel sommigen zullen opmerken amai versplilling van MB'tjes als je iedere keer nieuwe directories toevoegt maar och wat kost nu en CD'tje - pakweg 1/2 euro 't stuk - goedkoper dan destijds een schijfje van 1.44MB - wel dat heb ik er voor over om mijn foto's veilig te stellen.

                        ik amuseer me trouwens met zo'n ding kostelijk op reis in de stille uurtjes. kan een dvd'tje bekijken of wat aan de foto's prutsen met PS ( of mag dat laatste niet
                        voor de freaks)

                        zelfs als ik gewoon in de buurt op stap ga ligt mijn laptop in de wagen, met volgeladen batterijen, je weet maar nooit dat je kaartjes vol raken he;
                        geloof me zo'n laptop is een echt wonderding. Overigens ik heb de mijne 2ehands gekocht voor 12.000 oude belgische franskes en zou het ding voor geen geld meer willen missen.

                        Groetjes


                        Nikon D300

                        Comment


                        • #13
                          ik schiet altijd op maximum
                          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                          Comment


                          • #14
                            Ik gebruik ook altijd de hoogste resolutie en FINE jpeg, ik zou ook nog Super Fine kunnen nemen, maar dan worden de foto's opgeslagen als TIFF, duurt het opslaan/uitlezen veel te lang, passen er te weinig op mijn kaartje en kan ik in de playbackmod eniet uitvergroten daarnaast is het verschil in fotokwaliteit vrijwel nihil.

                            Hoewel ik vrijwel alleen foto's maak voor internet is de hoogste resolutie gewoon het makkelijkst. Een foto van 2048x1536 die geresampled is naar 640x480 op de computer ziet er vele malen beter uit dan eentje die direct op 640x480 is genomen terwijl de bestandsgrootte kleiner is.

                            Daarnaast heeft een hogere resolutie het voordeel dat je veel kunt croppen en andere bewerkingen zoals verscherping, ruisonderdrukking, kleurafstelling en meer kunt uitvoeren zonder dat het de foto negatief gaat beinvloeden als je hem daarna toch weer gaat resamplen naar een kleiner formaat.
                            <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tom314
                              6MP-mode op fuji s602z, 2832x2048 als ik me niet vergis.
                              Bij mij hetzelfde, hoewel ik wel vaak compressie normaal gebruik i.p.v. fine. Het verschil zie je meestal alleen als je de foto's met elkaar kunt vergelijken en als er veel pasteltinten aanwezig zijn is mijn ervaring.

                              Groeten, Eric
                              Groeten, Eric

                              Nikon Coolpix 8800
                              Fuji S602 Zoom

                              Comment

                              Working...
                              X