Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D

    Beste Forumlezers; ik wil hier absoluut geen polemiek starten aangaande Canon en Nikon; maar graag had ik een paar raadgevingen van Canon 400D gebruikers.

    Na omzwervingen van Nikon 100 D70 en D70s naar Sony Compact en dan een Canon G9 ben ik terecht gekomen bij een 400D met een 24-105(f'4)

    Ik heb de hele programatie doorlopen maar ik vind in de standen "Portret" en "landschap" de genomen foto's een beetje overbelicht.
    Indien in AV en -1/3 gebruik vind ik de foto's goed ( Dat is natuurlijk persoonlijk)
    Zijn er gebruikers die ook soms de stand portret gebruiken en die hun instelling ergens veranderd hebben en hoe ??

    Ik wil erbij vermelden dat ik JPGE fotografeer

    Alvast bedankt voor ALLE opmerkingen

  • #2
    Re: Canon 400D

    Meestal vind men dat de 400D onderbelicht.
    Ik gebruik alleen Av en Tv en meestal dan de compensatie op +2/3.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Meestal vind men dat de 400D onderbelicht.
      Ik gebruik alleen Av en Tv en meestal dan de compensatie op +2/3.
      Je hebt dus idd een 400D die (serieus) onderbelicht .. ik heb de mijn laten bijstellen door Canon onderbelichting vrijwel 0 ...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D

        Ik gebruik nooit de automatische standen, heel af en toe het groene blokje voor een snapshot! Voor de rest gebruik ik nogal veel de voorkeur voor sluitertijd module (TV) of voorkeur voor diaframga (AV). Soms ook volledig manueel (M).

        Maar als ik vliegers ga spotten in bv. Florennes (dit geheel terzijde) en ik zet mijn toestel op AV met opening 5.6 en ISO 400 (bijvoorbeeld) dan geeft mijn 400D soms een sluitertijd aan van 1/1250 ste wat veel te kort is en daardoor zijn mijn foto's veel te donker/onderbelicht. Ook als ik mijn toestel op voorkeur voor sluitertijd zet geeft hij soms een klein diafragma aan (groot getal) waardoor mijn foto's toch wel te donker worden. Dit alles zonder manueel een stopje of eenderde te over- of onderbelichten.

        Dit had ik vroeger niet met mijn EOS 350D en vind dit wel raar. Nog iemand die hetzelfde probleem heeft of weten jullie soms wat ik verkeerd doe?

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D

          Zoals ik hier al tot in den treure toe,ld heb .. er zijn een aantal 400D toestellen gebouwd die slecht of via de verkeerde norm (of zelfs niet?) gecalibreerd werden en zo in het verkoopscircuit zijn terrechtgekomen .. het heeft een aantal gedupeerde kopers, wereldwijd en gedurende maanden, bloed zweet en tranen gekost om Canon te overtuigen dat die cameras wel degelijk een probleem hadden, ongeveer juni 2007 werd het probleem door Canon herkend maar niet toegegeven .. Standaard onderbelichting van -1/3 tot 1 full stop .. onderbelichting kompleet random en zelfs afhankelijk van de beeldinhoud. Cameras absoluut slecht gecalibreerd ttz de camera belicht nooit met de 18% grijswaarde waarvoor ze gecalibreerd moeten zijn .. Canon herkent het probleem dus niet officieel maar alle Canon vestigingen herstellen/hercalibreren de 400D's die binnenkomen met dit probleem "onder garantie" .. verder houden ze er de lippen stijf op mekaar ..
          FWIW

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400D

            Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
            Ik gebruik nooit de automatische standen, heel af en toe het groene blokje voor een snapshot! Voor de rest gebruik ik nogal veel de voorkeur voor sluitertijd module (TV) of voorkeur voor diaframga (AV). Soms ook volledig manueel (M).

            Maar als ik vliegers ga spotten in bv. Florennes (dit geheel terzijde) en ik zet mijn toestel op AV met opening 5.6 en ISO 400 (bijvoorbeeld) dan geeft mijn 400D soms een sluitertijd aan van 1/1250 ste wat veel te kort is en daardoor zijn mijn foto's veel te donker/onderbelicht. Ook als ik mijn toestel op voorkeur voor sluitertijd zet geeft hij soms een klein diafragma aan (groot getal) waardoor mijn foto's toch wel te donker worden. Dit alles zonder manueel een stopje of eenderde te over- of onderbelichten.

            Dit had ik vroeger niet met mijn EOS 350D en vind dit wel raar. Nog iemand die hetzelfde probleem heeft of weten jullie soms wat ik verkeerd doe?
            De 400D is veel voorzichter om clipping van hooglichten te voorkopen dan de 350D. Omdat je veel lucht hebt is er veel licht en vandaar de donkere opname om te voorkomen dat de lucht uitbrand is.

            Je kan eens spelen met de 3 meetmethoden.
            De eerste is meervlaksmeeting en gebruikt het ganse beeld, deze lijkt niet de aangewezen methode voor vliegtuigen.
            De tweede is deelmeting die vooral het middenste gedeelte gebruikt. Deze lijkt een goede keuze maar het vliegtuig moet dan wel redelijk centraal in de compositie staan.
            De derde is gemiddelde die vooral het midden gebruikt. Deze kan ook maar weerom vliegtuig centraal.

            Je kan natuurlijk ook op de M-stand werken. Maar dat kan betekenen dat je de eerste 2/3 vliegtuigen verkeerd hebt. Als het te licht/donker is dan sluiter/opening/ISO aanpassen afhankelijk van welke van die 3 het beste kan. Na een paar keer zal goed zitten en kan je instelling gebruiken voor de volgende vliegtuigen. Is wel wat meer werk deze methode.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400D

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              De 400D is veel voorzichter om clipping van hooglichten te voorkopen dan de 350D. Omdat je veel lucht hebt is er veel licht en vandaar de donkere opname om te voorkomen dat de lucht uitbrand is.

              Je kan eens spelen met de 3 meetmethoden.
              De eerste is meervlaksmeeting en gebruikt het ganse beeld, deze lijkt niet de aangewezen methode voor vliegtuigen.
              De tweede is deelmeting die vooral het middenste gedeelte gebruikt. Deze lijkt een goede keuze maar het vliegtuig moet dan wel redelijk centraal in de compositie staan.
              De derde is gemiddelde die vooral het midden gebruikt. Deze kan ook maar weerom vliegtuig centraal.

              Je kan natuurlijk ook op de M-stand werken. Maar dat kan betekenen dat je de eerste 2/3 vliegtuigen verkeerd hebt. Als het te licht/donker is dan sluiter/opening/ISO aanpassen afhankelijk van welke van die 3 het beste kan. Na een paar keer zal goed zitten en kan je instelling gebruiken voor de volgende vliegtuigen. Is wel wat meer werk deze methode.
              Interessant, dat ga ik zeker ook eens proberen!

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400D

                Oorspronkelijk geplaatst door Paullamb Bekijk bericht
                Ik heb de hele programatie doorlopen maar ik vind in de standen "Portret" en "landschap" de genomen foto's een beetje overbelicht.
                Indien in AV en -1/3 gebruik vind ik de foto's goed ( Dat is natuurlijk persoonlijk)
                Eigenlijk gaat het er meer om wat het histogram er van vindt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400D

                  Alvast bedankt allemaal.
                  Misschien moet ik het toestel ook maar eens terug binnenbrengen ter calibratie.
                  Het reisvertrek nadert echter en dan zoek ik maar even uit wat de beste stand is; of haal een geheugenkaartje extra om een paar foto's meer te nemen.
                  Het zullen allemaal landschappen zijn (Ierland) en die lopen niet direct weg

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400D

                    Je kan zelf snel een vrij goede indicatie krijgen van die calibratie van je 400D ..

                    Fotografeer bij "matig licht" ttz niet in volle zon een 18% grijskaart of bij ontstentenis daarvan een uitgeprint grijsvlak 118/118/118 in sRGB (niet helemaal correct maar goede benadering)

                    Doe dat zowel in RAW als in jpg en met je lens via een paar tussenstanden vanaf breedhoek tot tele .. foto grafeer ook een egaal groen grasveld bvb als controle ..

                    De histogram piek voor jpg moet op 118 liggen ttz net links van het midden (wat 128 is). zit ie steevast beneden de 100 of nog lager dan heb je een probleem .. contraole in RAW .. je piek moet op de nul zitten in het DPP RAW histogram .. zit die links dan kan je via de bovenste schuifregelaar perfect uitvlooien hoeveel je camera onderbelicht door een + correctie toe te passen tot de histogrampiek mooi over de nul coordinaat valt .. (meestal tussen 0,67 en 1,00 voor een brakke 400D .. zoals de mijne ooit)
                    FWIW

                    Comment

                    Working...
                    X