Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijksfotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijksfotograaf

    Ik weet het, ik trap hiermee weer een open deur in,

    maar toch doe ik het.
    Ik werd gisteren gevraagd om op 12 april alsnog een huwelijk te fotograferen van vrienden, daar hun professionele fotograaf het gedurft heeft om een goeie week op voorhand zich terug te trekken.
    Het jonge paar is in alle staten, en doet daarom beroep op mij.
    Zij beseffen dat ik amateur ben en nemen dit risico voor hun rekening.

    Ik werk met Nikon d70s en kitlens 18-70 met Nikon flsh sb 800.


    krijg ik van iemand enkele tips qua instellingen voor :

    Foto's buiten in park, hopelijk bij gesluierde hemel ( liefst geen hard zonlicht.

    en tips voor de foto's in de kerk. Bouncen is in een kerk vrijwel uitgesloten,

    gebruik is best de omnibounc of beter direkt flitsen.
    Ik hoop het omgevingslicht zoveel mogelijk in beeld te brengen.

    D70S gebruikers, ik hoop dat ik wat hulp krijg

    Groetjes en zeer bedankt !

  • #2
    Re: Huwelijksfotograaf

    de kerk ga jij niet trekken qua licht , mocht het gaan regenen die dag (kans is erg groot) dan moet je binnen lokaties hebben, daarnaast adviseer ik je om goed trouwtopics te bekijken voor houdingen die het paar kan aannemen

    schaduwen zijn not done bij bruidsreportages, koop eventueel ook een circular polar filter of eventuele schitteringen weg te kunnen halen uit bv de trouwauto

    kortom een erg hoog afbreukrisico.
    Canon 10D | 28mm f/2.8 | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.8 | 70-200 L f/2.8 USM | 35-350 L f/3.5-5.6 USM |
    Sigma 17-35 EX f/2.8-3.5 | 24-70 F/2.8 EX DG Macro

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijksfotograaf

      Ik ben toch benieuw hoe dit afgelopen is
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijksfotograaf

        Met een kitlens (die nooit lichtsterk zijn) erop uit trekken om een huwelijksreportage te maken, doet me denken aan naar het front gaan gewapend met een paraplu. Evenveel kans op slagen

        Ben ook benieuwd naar de resultaten, eerlijk gezegd...

        Mvg,
        Frederic

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijksfotograaf

          Mits een beetje creativiteit valt daar toch iets van te maken hoor. Mijn broer heeft destijds met mijn Canon 350D en kitlens ook eens een trouw gedaan. Dat viel toen ook goed mee. De mensen waren tevreden.

          Natuurlijk ga je d'r geen bokeh van hier tot in Tokyo mee halen, dat staat vast.

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijksfotograaf

            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Mits een beetje creativiteit valt daar toch iets van te maken hoor. Mijn broer heeft destijds met mijn Canon 350D en kitlens ook eens een trouw gedaan. Dat viel toen ook goed mee. De mensen waren tevreden.

            Natuurlijk ga je d'r geen bokeh van hier tot in Tokyo mee halen, dat staat vast.

            Dave
            Zonder flits?
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijksfotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
              Met een kitlens (die nooit lichtsterk zijn) erop uit trekken om een huwelijksreportage te maken, doet me denken aan naar het front gaan gewapend met een paraplu. Evenveel kans op slagen

              Ben ook benieuwd naar de resultaten, eerlijk gezegd...

              Mvg,
              Frederic
              Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen... een (de beste) kitlens en een SB800, daar kan je vaak betere resultaten mee halen dan met een lichtsterke lens.
              Vandaag zag ik twee professionele fotografen bezig bij de communie... met een D200, een (superslechte) 18-200VR en een SB800. Alles is mogelijk, als je je spullen goed kent.

              Tips...
              - lees de huwelijkstopics eens door
              - weet wat je moet doen en wat er gaat gebeuren, en zorg dat je daar bent op de goeie moment
              - ik zou de SB800 gewoon gebruiken, zonder omnibounce. De omnibounce beperkt te zeer je afstand.
              - ik zou denken, in de kerk, ISO's zo hoog als je toestel kan zonder ruis te vertonen, en de flash het werk laten doen. Ik moet met de D80 meestal de flash een beetje bijgeven (+1/3de stop, om een goed belichte foto te hebben)
              - zorg voor voldoende capaciteit (kaartjes, batterijen...) en eventueel een reservebody.
              - ik zou in raw werken, wat nadien toch net iets meer mogelijkheden geeft om bij te werken
              - maak je vooral geen zorgen. Geen idee hoeveel foto's je al gemaakt hebt, maar als je in 't verleden tevreden was over je foto's, gaat dit nu ook het geval zijn
              Last edited by FestinaLente; 26 april 2008, 15:53.

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijksfotograaf

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen... een (de beste) kitlens en een SB800, daar kan je vaak betere resultaten mee halen dan met een lichtsterke lens.
                Vandaag zag ik twee professionele fotografen bezig bij de communie... met een D200, een (superslechte) 18-200VR en een SB800. Alles is mogelijk, als je je spullen goed kent.
                Ik ben géén pro ... "what's in a name?" ...

                Ik heb ook een "kitlens", de 18 - 70 dx, een dijk van een lens ... maar ...

                deze gebruik ik nooit tijdens een shoot waarbij ik onvoldoende licht heb, zelfs niet als ik 2 tot 3 speedlights gebruik om licht in te vullen. Voor deze situaties zweer ik steenvast op mijn 50 & 85mm 1.8 of mijn 80-200mm 2.8.

                Waarom géén kitlens gebruiken? Omdat ik, ondanks zijn kenmerken, vind dat de lichtsterke lenzen hier stukken beter presteren.

                Mijn 50mm 1.8 op F8 presteert stukken beter dan de kitlens op F8 en dat is geen DX AFS.



                Ik begrijp wat Fré wil zeggen, met een kitklens haal je knappe resultaten maar éénmaal een lichtsterke lens gebruikt zal je het verschil onmiddellijk merken.
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: Huwelijksfotograaf

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  Ik begrijp wat Fré wil zeggen, met een kitklens haal je knappe resultaten maar éénmaal een lichtsterke lens gebruikt zal je het verschil onmiddellijk merken.
                  Net zoals je op 't front met je paraplu ook wel eens geluk kunt hebben dat je van dichtbij een soldaat kunt doodknuppelen (m.a.w. de makkelijke situaties), maar als 't op afstand aan komt (m.a.w. de moeilijke situaties) je best maakt dat je een eind uit de voeten bent

                  Mvg,
                  Frederic
                  Last edited by Frederic De Smet; 26 april 2008, 22:24.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huwelijksfotograaf

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                    Ik ben géén pro ... "what's in a name?" ...

                    Ik heb ook een "kitlens", de 18 - 70 dx, een dijk van een lens ... maar ...

                    deze gebruik ik nooit tijdens een shoot waarbij ik onvoldoende licht heb, zelfs niet als ik 2 tot 3 speedlights gebruik om licht in te vullen. Voor deze situaties zweer ik steenvast op mijn 50 & 85mm 1.8 of mijn 80-200mm 2.8.

                    Waarom géén kitlens gebruiken? Omdat ik, ondanks zijn kenmerken, vind dat de lichtsterke lenzen hier stukken beter presteren.

                    Mijn 50mm 1.8 op F8 presteert stukken beter dan de kitlens op F8 en dat is geen DX AFS.

                    Ik begrijp wat Fré wil zeggen, met een kitklens haal je knappe resultaten maar éénmaal een lichtsterke lens gebruikt zal je het verschil onmiddellijk merken.
                    Heb je al eens gelezen waar het topic over gaat...

                    Ik word misselijk van BD en alle lenzen die hier geprezen worden. Ik zit in een fotoclub waar mensen met kitlenzen veel betere resultaten halen dan hier. Ik vind het gewoon belachelijk om lichtsterke lenzen aan te prijzen, terwijl professionele fotografen ze niet gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huwelijksfotograaf

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                      Net zoals je op 't front met je paraplu ook wel eens geluk kunt hebben dat je van dichtbij een soldaat kunt doodknuppelen (m.a.w. de makkelijke situaties), maar als 't op afstand aan komt (m.a.w. de moeilijke situaties) je best maakt dat je een eind uit de voeten bent

                      Mvg,
                      Frederic
                      Als ik je eerste post lees, ging het niet over afstand, maar over lichtsterkte.
                      Sorry, maar bij mij gaat het er totaal niet in dat je echt topmateriaal moet hebben om alles te fotograferen. Misschien hebben jullie nooit geleerd je materiaal te gebruiken en zit daar het probleem.

                      Ik vind je eerste antwoord in dit topic gewoon abstract en je tweede totaal niet terzake.

                      Van 70mm naar 200mm is een paar passen. Bij de communie kon de fotograaf niet gaan waar hij wou, maar bij een huwelijk denk ik dat hij meer ruimte heeft, dus zie ik geen problemen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huwelijksfotograaf

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        Heb je al eens gelezen waar het topic over gaat...

                        Ik word misselijk van BD en alle lenzen die hier geprezen worden. Ik zit in een fotoclub waar mensen met kitlenzen veel betere resultaten halen dan hier. Ik vind het gewoon belachelijk om lichtsterke lenzen aan te prijzen, terwijl professionele fotografen ze niet gebruiken.
                        Sorry GOD, ik zal mijn menig herzien

                        Ik moet mij dringend lid maken van een fotoclub blijkbaar om het mezelf een stuk makkelijker te maken ... en geld uit te sparen ...
                        Last edited by Fotofolio; 27 april 2008, 00:13.
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huwelijksfotograaf

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                          Sorry GOD, ik zal mijn menig herzien

                          Ik moet mij dringend lid maken van een fotoclub blijkbaar om het mezelf een stuk makkelijker te maken ... en geld uit te sparen ...
                          Trek er uw plan mee... maar als je antwoord in een topic waarin iemand vraagt om instellingen hoe je een huweljik moet fotograferen met een 18-70 kitlens, hoef je niet te zeggen dat dat niet kan, tenzij je een aanvaardbare uitleg geeft waarom, en die lees ik nergens.
                          't Is niet omdat jij het niet kan, dat een ander het niet kan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huwelijksfotograaf

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            't Is niet omdat jij het niet kan, dat een ander het niet kan.
                            That's the spirit, mooie conclusie dat je daar trekt
                            Ik zou je wel nog een keer op je woorden willen nemen, met zo'n straffe uitspraak en beschuldiging.

                            Waar heb ik gezegd dat het NIET mogelijk is? Ik heb gezegd dat IK zweer bij de betere lenzen in zo'n omstandigheden, niet dat je met een kitlens dit niet kan vastleggen.

                            "Ik word misselijk van" mensen die mij de woorden in de mond leggen ...
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huwelijksfotograaf

                              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Als ik je eerste post lees, ging het niet over afstand, maar over lichtsterkte.
                              Sorry, maar bij mij gaat het er totaal niet in dat je echt topmateriaal moet hebben om alles te fotograferen. Misschien hebben jullie nooit geleerd je materiaal te gebruiken en zit daar het probleem.

                              Ik vind je eerste antwoord in dit topic gewoon abstract en je tweede totaal niet terzake.

                              Van 70mm naar 200mm is een paar passen. Bij de communie kon de fotograaf niet gaan waar hij wou, maar bij een huwelijk denk ik dat hij meer ruimte heeft, dus zie ik geen problemen.
                              Ofwel snap je het totaal niet, ofwel doe je alsof je het totaal niet snapt
                              Je kan natuurlijk altijd en overal inflitsen van zodra je lichttekort hebt, maar ten eerste ga je dan heel vaak ongewenste schaduwen bekomen en nog veel vaker een serieus storende factor zijn op de plechtigheid waar je eigenlijk veronderstelt wordt in alle sereniteit de plechtigheid vast te leggen...

                              NU ja... 'k zal er verder geen woorden meer aan vuil maken als ik de rest zo eens lees...

                              Mvg,
                              Frederic

                              Comment

                              Working...
                              X