Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Avondschool: Opleiding Fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Avondschool: Opleiding Fotograaf

    Ik ben van plan om een opleiding "Fotograaf" te volgen. Maar momenteel zit ik met enkele vragen.
    Het totale kostenplaatje bijvoorbeeld. Qua materiaal is het wel in orde denk ik. Ik bezit zowel analoog als digitaal materiaal.
    Ik ben ook in het bezit van een scanner (Canoscan 8400F) en een A3+ printer (Epson 2100).
    En waar is de aangewezen plaats voor zo een opleinding in Limburg. Wel in de vorm van avondschool.
    Heb een cursus digitale fotografie achter de rug maar wil er graag verder in gaan...
    Alle tips en info zijn welkom!
    Google is bekend bij mij, maar google geeft op deze vragen geen antwoord
    StijnDeGrauwe.be

  • #2
    Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

    Stijn,

    Welk voordeel zou deze cursus u geven op hetgeen je nu al kent?
    Fotograaf is geen beschermd beroep. Je kan er dus zo een BTW Nr voor aanvragen.
    Syntra geeft wel een cursus maar zoals je zelf wel weet is de kwaliteit hiervan niet zo best. (3-jarige cursus, niet die van Evi Wilmus)

    Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

      Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
      Stijn,

      Welk voordeel zou deze cursus u geven op hetgeen je nu al kent?
      Fotograaf is geen beschermd beroep. Je kan er dus zo een BTW Nr voor aanvragen.
      Syntra geeft wel een cursus maar zoals je zelf wel weet is de kwaliteit hiervan niet zo best. (3-jarige cursus, niet die van Evi Wilmus)

      Hans
      Ik denkdat in een 3 jarige cursus heel wat meer aan bod komt dan in kortere opleidingen Mij gaat het niet om het beroep maar wel het onderste uit de kan halen
      Geschiedenis, analoog werken ...
      StijnDeGrauwe.be

      Comment


      • #4
        Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

        Aha, ik dacht dat je er je beroep wou van maken .
        Ik ken alleen de Syntra cursus. Volgens mij kan je ook op de kunstacademie terecht maar dan in dagschool, maar dat zoek je dus niet

        Hans
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

          http://www.hasselt.be//content/conte...ord.php?ID=375

          Comment


          • #6
            Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

            I.v.m. de cursus bij Syntra kan ik u volgende anekdote vertellen .
            Onlangs heeft zich een dame bij ons aangeboden om lid te worden van onze fotoclub . Na een eerste vergadering te hebben bijgewoond heeft deze dame zich ook aangesloten . Nu had zij enkele digitale beelden bij van een reis naar Tanzania en daar was een beeld bij van een inlandse schone . De dame mooi scherp en de achtergrond wazig . Nu vroeg ik haar met welk diafragma zij deze foto genomen had , maar dat kon ze mij niet vertellen .
            Dus zij wist niet dat om een wazige achtergrond te verkrijgen zij een diafragma moet gebruiken van f2.8 of f4 . Dan vraag ik mij af waarom zij zo'n dure cursus heeft gevolgd . Dus beste Darth , ge kunt u beter aansluiten bij een goede fotoclub waardat ge 50 euro betaalt voor een jaar . Ge trekt dan op met oude rotten in het vak die u de kneepjes van het vak wel zullen leren .

            Comment


            • #7
              Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
              Stijn,

              Welk voordeel zou deze cursus u geven op hetgeen je nu al kent?
              Fotograaf is geen beschermd beroep. Je kan er dus zo een BTW Nr voor aanvragen.
              Syntra geeft wel een cursus maar zoals je zelf wel weet is de kwaliteit hiervan niet zo best. (3-jarige cursus, niet die van Evi Wilmus)

              Hans
              Is dat veranderd verdomme ... waarom heb ik drie jaar van mijn leven en geld geinvesteerd ... 20 jaar geleden moest ge u verdorie dubbel plooien om een BTW nummer en handelsregister en en bewijs van kamer van ambachten of zoiets aan te vragen ... nu kan iedere twiet met een digitaal kodakske fotograaf worden?

              Comment


              • #8
                Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                De nieuwe vestigingswet: een tipje van de sluier opgelicht

                Een van de grote projecten van Minister Laruelle is de hervorming van de toegang tot de gereglementeerde beroepen, kortweg de vestigingswetgeving genoemd.
                In een eerste beweging (begin 2006) schafte ze 8 gereglementeerde beroepen af: zo kan men nu momenteel fotograaf, horlogemaker, handelaar in brandstoffen zijn, zonder daarvoor specifieke studies gedaan te hebben. Let wel: het is goed mogelijk dat binnen afzienbare tijd de titels 'fotograaf' en 'horlogemaker' beschermde titels worden, zodat niet zomaar iedereen zich die titel kan toemeten (daarover later meer).
                In een tweede beweging wordt een deel van de gereglementeerde beroepen hervormd en samengegooid tot drie grote clusters: Fietsen en motorvoertuigen, Bouw en Electrotechniek en Persoonsverzorging.
                Daarnaast zijn er nog vijf beroepen gereglementeerd volgens de oude wetgeving (slager groothandelaar, insallateur frigorist, droogkuiser-verver, restauranthouder, brood- en banketbakker)

                Maar nu terug ON TOPIC
                Stijn zijn vraag is nog steeds niet beantwoord.
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment


                • #9
                  Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                  Oorspronkelijk geplaatst door belgian pie Bekijk bericht
                  Is dat veranderd verdomme ... waarom heb ik drie jaar van mijn leven en geld geinvesteerd ... 20 jaar geleden moest ge u verdorie dubbel plooien om een BTW nummer en handelsregister en en bewijs van kamer van ambachten of zoiets aan te vragen ... nu kan iedere twiet met een digitaal kodakske fotograaf worden?
                  Ja iedere "twiet" kan een onderneming starten indien hij/zij beschikt over de benodigde documenten, bv. bedrijfsbeheer.

                  Maaaar ... of die "twiet" zijn/haar diensten voldoende zullen zijn om ervan te kunnen eten is een andere zaak.


                  Ik ben voorstander van zelf op zoek te gaan en te experimenteren ... cursussen kunnen daarin bijdragen maar ik bepaal liever zelf het tempo en de inhoud.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                    Dag Stijn,

                    Bijna 3 jaar geleden ben ik zo'n opleiding gestart in avondonderwijs voor volwassenen, in het CVO Elishout. Ik rond af voor een gemiddelde van 150€ per semester qua inschrijvingsgeld met telkens 2 modules. Per jaar komt het dan op zo'n 300€, als je alle modules afwerkt ben je na 3 jaar dan 900€ kwijt, maar mits gebruik van opleidingcheques kan je hier nog wat aan doen. Wat betreft het materiaal, gezien ik nog bij de hoofdzakelijk "analoge" lichting zat, heb ik mij nog extra een analoge camera met de nodige ilford filmpjes moeten aanschaffen, inclusief papier om de foto's op te vergroten. De exacte prijs ken ik er niet meer van, maar neem toch een 15-tal filmpjes ilford z/w à 4€? per stuk? =>60€. Papier 5 pakjes ilford aan afgerond 20€ per pack => 100€.

                    Wat betreft producten, zoals fixeer, ontwikkelaar etc dat zat inbegrepen in het lesgeld. Qua middenformaat hebben we enkel een paar filmpjes moeten kopen, een camera gelukkig niet

                    CVO Elishout is dan ook best goed uitgerust, met een aantal middenformaat camera's, verschillende flitssets en studioruimtes met verschillende achtergronden. Op dat gebied hoef je dus ook niets te gaan huren, tenzij je echt op lokatie wilt gaan werken.

                    Wij hebben op school een epson 2400 staan, dus een aantal vergrotingen kunnen we daar wel printen, al heb ik de meeste besteld online. Indien je zelf print of laat printen online, reken dan 10 tot 15 afdrukken op A4/A3 formaat per module, inclusief passepartouts (zelf gesneden uit dik papier of luxe? scheelt hem ook verscheidene €, en je kan deze gerust per module herbruiken als je er wat zorg voor draagt)

                    Intussen, een paar jaren later is er al héél wat veranderd. Zo is een analoge "intro" niet meer verplicht, en vervalt het aankopen van filmpjes, papier, eventueel een analoge body etc. Persoonlijk vind ik het hele analoge gebeuren dat ik nog doorworsteld heb belange geen verloren tijd, maar da's dan weer een andere discussie.

                    Ik hoop dat je wat hebt aan deze info, en hopelijk ben ik niets vergeten qua kosten. Mvg, Johan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                      Stijn,

                      Ondertussen dit nog gevonden. Misschien heb je er iets aan.

                      Hans
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                        Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                        [Maar nu terug ON TOPIC
                        Stijn zijn vraag is nog steeds niet beantwoord.
                        Zoals ik enkele posts hoger al aangaf: op de kunstacademie van Hasselt kan je fotokunst volgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                          Is dat geen dagcursus?
                          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                            Nee dat is geen dagcursus. Dan zou ik 'm niet opgegeven hebben .
                            Stedelijke kunstacademies vallen gewoonlijk onder het deeltijds kunstonderwijs en zijn naschools: woensdagnamiddag, zaterdag en weekavonden. Ook bekend als "de muziekschool" e.d.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Avondschool: Opleiding Fotograaf

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Nee dat is geen dagcursus. Dan zou ik 'm niet opgegeven hebben .
                              Stedelijke kunstacademies vallen gewoonlijk onder het deeltijds kunstonderwijs en zijn naschools: woensdagnamiddag, zaterdag en weekavonden. Ook bekend als "de muziekschool" e.d.
                              Interesting. Ben ik ook naar op zoek.
                              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                              Comment

                              Working...
                              X