Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

door de douane?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • door de douane?

    Beste forumleden,

    Op dit forum komt regelmatig de vraag of het de moeite loont in het buitenland fotomateriaal te kopen. Vooral de VSA liggen goed in de markt omwille van de lage dollarkoers. Maar telkens merken een aantal leden de roet in het eten strooiende rol van de douane op. Wie wil zijn ervaringen meedelen? Wie kwam zonder moeite met spiksplinternieuw fotomateriaal door de controle? Wie probeerde het maar liep tegen de lamp omdat men ergens aan zag dat het nieuw materiaal was? Wat waren dan de gevolgen?

    Djienbe

  • #2
    Re: door de douane?

    Vooral de VSA liggen goed in de markt omwille van de lage dollarkoers.
    Ze is aan het stijgen hé...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #3
      Re: door de douane?

      Ik heb ooit eens een Feisol statief gekocht in Taiwan en dat is toen tegen gehouden aan de duane. Veel miserie en meer dan 150€ mogen bijbetalen voor importtaxen en BTW. Mijn winst was dus volledig weg, ik heb zelfs meer betaald dan mocht ik het statief in Europa gekocht hebben, maar dat was toen nog niet mogelijk.
      Kleinere pakjes via ebay vanuit Hong Kong hebben nog nooit problemen opgeleverd.
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

      Comment


      • #4
        Re: door de douane?

        Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
        Ik heb ooit eens een Feisol statief gekocht in Taiwan en dat is toen tegen gehouden aan de duane. Veel miserie en meer dan 150€ mogen bijbetalen voor importtaxen en BTW. Mijn winst was dus volledig weg, ik heb zelfs meer betaald dan mocht ik het statief in Europa gekocht hebben, maar dat was toen nog niet mogelijk.
        Kleinere pakjes via ebay vanuit Hong Kong hebben nog nooit problemen opgeleverd.
        Toch niet in Schiphol zekers?

        Comment


        • #5
          Re: door de douane?

          Hi,

          Mijn ervaring is dat het vooral afhangt van de manier waarop de goederen vesrtuurd worden.
          USPS is absoluut te vermijden want dan heb je de situatie hierboven beschreven.

          Genre: je krijgt een brieft thuis "voor wie zijn volgende goederen bestemd ?".

          Natuurlijk voor de persoon aan wie ze die brief sturen, want ze hebben het adres gecopieerd van dat pakje.

          2de brief: "wat zit er in" ?

          Staat op het pakje : "lens van ...", de waarde staat er ook op.

          3de brief: " heeft U een BTW nummer" ?

          Als ik dat had, zou het toch aan de firma geadresseerd zijn, niet soms ?...

          Zucht.

          Dpaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: door de douane?

            Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
            Beste forumleden,

            Op dit forum komt regelmatig de vraag of het de moeite loont in het buitenland fotomateriaal te kopen. Vooral de VSA liggen goed in de markt omwille van de lage dollarkoers. Maar telkens merken een aantal leden de roet in het eten strooiende rol van de douane op. Wie wil zijn ervaringen meedelen? Wie kwam zonder moeite met spiksplinternieuw fotomateriaal door de controle? Wie probeerde het maar liep tegen de lamp omdat men ergens aan zag dat het nieuw materiaal was? Wat waren dan de gevolgen?

            Djienbe
            As we speak, is er een lens voor mij onderweg uit Houston naar Brussel (besteld via Amazon.com). Lenzen zijn niet zo'n probleem om in handbagage te stoppen, voor grotere zaken lijkt het met wel iets ingewikkelder.
            Ik zal u maandag weten te zeggen hoe alles verlopen is en hoeveel winst ik uiteindelijk gemaakt heb. En vooral wanneer mijn courier vrijkomt
            http://www.dannydemeyer.be

            Comment


            • #7
              Re: door de douane?

              Heb enkel nog maar leznen in het buitenland gekocht. Laatste in December 2007 in Japan. Ik haal alle info uit de doos en stuur die via gewone post op naar m'n thuisadres. (Doos kun je meestal ook behoorlijk toevouwen en meesturen). De lens of ander accesoire gaat mee tussen de rest van het fotomateriaal in handbagage. Douane kan moeilijk gaan bewijzen wat nieuw is en wat niet. Nog geen problemen gehad. Wel al inspecties, maar nog geen boetes, tax of supplementen.
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: door de douane?

                Ben ooit tegen de lamp gelopen maar volgehouden dat alles in orde was en 45 min later mocht ik dan toch doorgaan.

                Ik had waarschijnlijk beter betaald dan 45 min verloren

                Maar ik snap nog steeds niet hoe die man dat deed. Hij gaat door heel mijn bagage haalt er mijn DSLR lenzen enz uit, allemaal geen probleem. Komt ie bij dat kleine toch niet veel kostende compactje dat ik onderweg gekocht had en ja hoor hij vraagt onmiddelijk waar die vandaan komt.

                Comment


                • #9
                  Re: door de douane?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  Komt ie bij dat kleine toch niet veel kostende compactje dat ik onderweg gekocht had en ja hoor hij vraagt onmiddelijk waar die vandaan komt.
                  Dat heet vakmanschap.......
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: door de douane?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                    Komt ie bij dat kleine toch niet veel kostende compactje dat ik onderweg gekocht had en ja hoor hij vraagt onmiddelijk waar die vandaan komt.
                    Merk?

                    Comment


                    • #11
                      Re: door de douane?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dat heet vakmanschap.......
                      JA dat mag je wel zeggen
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      Merk?
                      Dat model was hier ook gewoon verkrijgbaar dus daar lag het niet aan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: door de douane?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                        Douane kan moeilijk gaan bewijzen wat nieuw is en wat niet.
                        Ha, dan heb ik nieuws voor jou. Zij hoeven helemaal niks te bewijzen. Jij moet bewijzen dat het niet nieuw is en dat je het in BE of in elk geval in de EU hebt gekocht.

                        Het is daarom ook een misvatting om te denken dat je - als het je eenmaal een keer gelukt is om het binnen te smokkelen - overal vanaf bent. De volgende keer dat je terugkomt kunnen ze weer om je aankoopbon vragen. En ze kunnen knap lastig zijn hoor. Heb je de bon niet of 'thuisliggen' dan houden ze de spullen achter en mag je terugkomen met bon. Zo nee, betaal je alsnog invoerrechten en BTW.

                        Maar goed, vaak gebeurt er niks en heb je mazzel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: door de douane?

                          Ik heb iemand 2 maanden geleden een 580 II flitser uit de VS mee laten nemen. De flitser kostte me 225 euro, terwijl die in NL haast het dubbele kost.
                          Die persoon had verder geen fotospullen mee, maar kon er toch zo mee door de douane (in Schiphol).
                          EOS 5DIV+BG-E20; EOS 6D+BG-E13; EF70-200 L F4 IS USM; EF24-105 L F4 IS USM; EF 50 1.8 II, EF100 L F2.8 IS USM; 2x EX 580 II; ThinkTank Navigator; etc.

                          Comment


                          • #14
                            Re: door de douane?

                            Heb zelf al redelijk veel gekocht in Korea, Singapor en Hong Kong...altijd kleine dingen...nooit problemen gehad. Wel vraag ik steeds om het op te sturen als gift
                            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: door de douane?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Den D. Bekijk bericht
                              As we speak, is er een lens voor mij onderweg uit Houston naar Brussel (besteld via Amazon.com). Lenzen zijn niet zo'n probleem om in handbagage te stoppen, voor grotere zaken lijkt het met wel iets ingewikkelder.
                              Ik zal u maandag weten te zeggen hoe alles verlopen is en hoeveel winst ik uiteindelijk gemaakt heb. En vooral wanneer mijn courier vrijkomt
                              Lens is dus aangekomen, zonder problemen door de douane (was enigste vlucht die aankwam op dat moment, dus dat was wel een beetje een risico: de kans op controle was groter). Het ding prijkt hier nu op mijn bureau, ligt te popelen om geprobeerd te worden. Winst: 689 € - een paar pinten bier
                              http://www.dannydemeyer.be

                              Comment

                              Working...
                              X