Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk diafragma voor vliegtuigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk diafragma voor vliegtuigen

    hallo

    met welk diafragma maken jullie foto's van vliegtuigen

    of gebruiken de meesten stand S en laten het diafragma over aan de camera?

    of gebruiken jullie de manuele stand?

    met welke instellingen dan?


    mvg

    Sven
    Sony Alpha A 350 - 18-70mm Sony Kitlens - Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO - Sony HVL-F42AM - GSS Screen Protector
    http://photograbber.blogspot.com/

  • #2
    Re: Welk diafragma voor vliegtuigen

    Meestal voorkeur voor sluitertijd (TV bij Canon) en ik zet hem op 1/1250ste als het goed weer is en laat het toestel het diafragma zelf bepalen.

    Met propellorvliegtuigen fotografeer ik op 1/320ste, maar met een 500mm durft dat wel eens onscherpe beelden opleveren.

    Bij donker weer zet ik hem op verkeur voor Diafragma (AV bij Canon). Dan pak ik een zo groot mogelijke opening (klein diafragmagetal!) en laat ik het toestel de kortst mogelijke sluitertijd bepalen. Tip: drijf je ISO omhoog, dat helpt ook. Maar let wel dat je niet teveel ruis krijgt natuurlijk.

    hopend je hiermee van dienst te zijn.


    Indien nog vragen, stel ze maar gerust of pm me maar.

    Comment


    • #3
      Re: Welk diafragma voor vliegtuigen

      1/1250s lijkt me wel een beetje heel kort toch, niet? Is dat dan op ISO 100?

      Met m'n D50 zat ik ISO200 al zelden op zo'n korte sluitertijd... Meestal rond de 1/800ste. Dus met m'n D200 op ISO100 ga'k er zeker niet komen.

      Ikzelf werk dus enkel met diafragma voorkeuze, meestal f7.1 of f8. Tenzij het met props iets is, dan zet ik gauw ff over naar sluiterkeuze op 1/250ste of 1/320ste.

      En soms, bij minder weer, durf ik al eens te spelen met de belichtingscorrectie... Maar de meeste spotters die ik ken gaan toch ook voor de diafragma voorkeuze.

      Zoals vaak het geval is f8 het beste puntje van een zoomlens, dus hoe je dat best aan ook. Ik wijk hiervan enkel af met m'n 300mm. Die presteert zelfs op f/4 nog mooi scherp.

      Comment


      • #4
        Re: Welk diafragma voor vliegtuigen

        Dit is showcase!
        Verplaatst van Showwase transp. naar Alg.
        Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

        Comment


        • #5
          Re: Welk diafragma voor vliegtuigen

          alvast bedankt,

          nog iemand tips

          greetz

          Sven
          Sony Alpha A 350 - 18-70mm Sony Kitlens - Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO - Sony HVL-F42AM - GSS Screen Protector
          http://photograbber.blogspot.com/

          Comment

          Working...
          X