Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op stap met de camera ... hoe ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op stap met de camera ... hoe ?

    Hallo

    Ik vraag me af, hoe de meesten hier op stap gaan met de camera. Gisteren ging ik voor de eerste maal een bos bezoeken. Ik ben me ervan bewust dat ik nog meer voeling moet krijgen met diafragma en sluitertijd. Wat ik het moeilijkste vind is .. een scherpe foto maken. Nemen jullie dan altijd en overal een statief mee? Ik denk bvb aan de vlijmscherpe beelden van de neushoorn.
    Kan ik zomaar vertrouwen op de autofocus voor de scherpste beelden? Of doe ik het beter zelf? Ik vind het scherpstellen in ieder geval een hele moeilijke bedoening (de zoeker van de 400d is ook niet de makkelijkste waarschijnlijk) en echt super makkelijk om net niet scherp te zitten of op een stuk, bvb neus ipv ogen. Ik ga ervan uit dat dit een leerproces is, maar ben ik correct als ik veronderstel dat echt scherpe foto's maken al 'rondhuppelen' in een bos nooit kan lukken zonder statief ?
    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

  • #2
    Re: Op stap met de camera ... hoe ?

    Als ik op stap ben dan neem ik altijd m'n camera mee in een slingtype cameratas (Lowepro), zodat ik die snel bij de hand heb indien nodig. Daarbij moet je het rugzakje nooit neerzetten en stoort het niet in om het even welke activiteit. Snel scherpstellen is zowiezo even oefenen. Op wat je juist moet scherpstellen hangt van enkele criteria af, maar ga ervan uit dat je scherpstelt op wat voor jou belangrijk is in je compo. Als het een groter voorwerp (vb neushoorn) is moet je zeker rekening houden met je DOF en dus met je diafragma (gekoppeld aan brandpuntsafstand) anders riskeer je dat een stuk van je hoofdonderwerp onscherp wordt. Een hogere sluitersnelheid helpt natuurlijk ook positief voor de scherpte, gezien lichte trillingen van de body alsook beweging in je compo minder invloed zullen hebben op het uiteindelijke resultaat. (of als je VR lenzen hebt). In veel gevallen kun je betrouwen op de AF van je body, maar ook niet altijd. AF word nogal eens in de war gebracht bij extreme (licht)contrasten in je compo, of wanneer je hoofonderwerp klein is tov de achtergrond, of bij veel kleine details. Experimenteer wat met welke scherpstel methode en welk AF-veld je voor jouw onderwerpen de beste resultaten verkrijgt. Bij erge twijfel ga ik steeds voor het enkelpunts AF-vlak en continue AF. (Normaal hou ik het op dynamisch AF-vlak)
    Zelf heb ik meestal wel m'n monopod bij (De tripod blijft thuis indien ik die niet expliciet verwacht nodig te hebben).
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Op stap met de camera ... hoe ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
      Hallo

      Gisteren ging ik voor de eerste maal een bos bezoeken. Wat ik het moeilijkste vind is .. een scherpe foto maken. Nemen jullie dan altijd en overal een statief mee? Ik denk bvb aan de vlijmscherpe beelden van de neushoorn.
      In welk bos vind jij een neushoorn? Kwestie van er zelf weg te blijven...
      pixelpusher

      Comment


      • #4
        Re: Op stap met de camera ... hoe ?

        In het neushoornbos maar het zijn brave
        Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

        Comment


        • #5
          Re: Op stap met de camera ... hoe ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
          Nemen jullie dan altijd en overal een statief mee?
          Kan ik zomaar vertrouwen op de autofocus voor de scherpste beelden? Of doe ik het beter zelf? Ik vind het scherpstellen in ieder geval een hele moeilijke bedoening (de zoeker van de 400d is ook niet de makkelijkste waarschijnlijk) en echt super makkelijk om net niet scherp te zitten of op een stuk, bvb neus ipv ogen. Ik ga ervan uit dat dit een leerproces is, maar ben ik correct als ik veronderstel dat echt scherpe foto's maken al 'rondhuppelen' in een bos nooit kan lukken zonder statief ?
          Ik neem nooit een statief mee eigenlijk (ook al omdat ik er nog geen degelijke heb ) maar heb daar toch niet echt last van. Hangt er natuurlijk ook van af hoe donker het bos is, en wat je wil fotograferen. Als het vrij donker is en/of je wil een grote scherptediepte (klein diafragma), dan zal je allicht wel in de problemen komen zonder statief. Uit ervaring weet'k dat macro in een bos voor mij zowat onmogelijk is voor mij zonder statief, tenzij het bijvoorbeeld zonnig weer is.

          Wat de focus betreft, de zoeker van de camera is over het algemeen nogal klein om echt gemakkelijk manueel te focussen. De camera doet dat meestal prima, mits de juiste techniek en mits er ook voldoende licht is. De ene lens kan beter scherpstellen in donkere omstandigheden dan de andere, je moet dus ook een beetje je spullen kennen.
          Mijn foto's en fractals
          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

          Comment


          • #6
            Re: Op stap met de camera ... hoe ?

            Als ik op stap ben dan neem ik altijd m'n camera mee in een slingtype cameratas (Lowepro),
            Ik neem ook wel eens een monopod mee van Manfrotto. Met daarop de Manfrotto 331 Monopod Support Bracket. Kan je ook wel redelijk stabiel opstellen.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #7
              Re: Op stap met de camera ... hoe ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sideshow Bekijk bericht
              Hallo

              Ik vraag me af, hoe de meesten hier op stap gaan met de camera. Gisteren ging ik voor de eerste maal een bos bezoeken. Ik ben me ervan bewust dat ik nog meer voeling moet krijgen met diafragma en sluitertijd. Wat ik het moeilijkste vind is .. een scherpe foto maken. Nemen jullie dan altijd en overal een statief mee? Ik denk bvb aan de vlijmscherpe beelden van de neushoorn.
              Kan ik zomaar vertrouwen op de autofocus voor de scherpste beelden? Of doe ik het beter zelf? Ik vind het scherpstellen in ieder geval een hele moeilijke bedoening (de zoeker van de 400d is ook niet de makkelijkste waarschijnlijk) en echt super makkelijk om net niet scherp te zitten of op een stuk, bvb neus ipv ogen. Ik ga ervan uit dat dit een leerproces is, maar ben ik correct als ik veronderstel dat echt scherpe foto's maken al 'rondhuppelen' in een bos nooit kan lukken zonder statief ?

              Aan een bos denk ik aan schaduw, dus weinig licht. Statief helpt dan al veel. Met welk modus maak je dan fotos, en met welke brandpunt en sluitertijd.
              Ik denk dat daar het probleem is. Stel je de isowaarde wel voldoende hoog in om een snel genoeg sluitertijd te hebben. diafragma wel voldoende open gezet om deze sluitertijd in combinatie met de brandpuntafstand juist te hebben. Veel vragen die ik heb vooralleer ik jou probleem kan oplossen.
              Een voorbeeldfoto kan me helpen .

              Comment

              Working...
              X