Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

niet willen focussen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • niet willen focussen

    Heb soms dat m'n 80-400 VR (zeg maar m'n D80-body want geen AFS) niet wil focussen.
    Ik richt ergens op, focus en stel scherp, mik juist naast onderwerp en merk dan dat hij niet bijstelt. Ik moet dan echt 'overdreven' ver naast onderwerp mikken om hem in gang te krijgen. Het valt vooral op als ik op de ogen wil scherpstellen, maar begonnen ben op de romp van één of ander dier.

    Heeft het te maken met contrast, te weinig licht, of moet ik het zoeken bij de lens-body??
    Heb het ook een keertje gehad met de 18-135 toen ik binnen wilde trekken met flash. Het leek of de focushulpverlichting onvoldoende was om scherp te kunnen stellen.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: niet willen focussen

    Misschien zit er in het stukje tussen de ogen te weinig contrast of op een groot beest kan ik het me ook voorstellen, dat er te weing contrast zit in het onderwerp(zeker bij slecht licht). Dan moet je met het focuspunt naar een contrast overgang, dan lukt het meestal wel. Ook een lichsterkere lens helpt een heleboel, met 2.8 en 1.8 heb ik er nooit last van en als ik dan niet meer kan scherpstellen, moet je toch gaan flitsen.

    De IR assist van de flits werk ook maar tot een bepaalde afstand en heb je gecontroleerd of die het deed? Bij AF-C geen AF-assist.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: niet willen focussen

      Ik weet niet of je D80 dit ook heeft maar op mijn D200 kan ik instellen hoe het toestel zich moet gedragen bij verandering van focus.

      Focus tracking met lock-on heet dit.
      Uit
      Kort
      Normaal
      en Lang

      Bij uit blijft ie continue reageren en bij de rest wacht ie even.

      Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: niet willen focussen

        Dat laatste zegt me niks, dus dat zal er wel niet opstaan
        Contrast en weinig licht, ja, zal er eens wat testjes mee moeten doen. Suggesties?

        Ik merk het probleem bij 400 mm en dan is het f5.6 of hoger (zelden).
        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

        Comment


        • #5
          Re: niet willen focussen

          Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
          Ik weet niet of je D80 dit ook heeft maar op mijn D200 kan ik instellen hoe het toestel zich moet gedragen bij verandering van focus.

          Focus tracking met lock-on heet dit.
          Uit
          Kort
          Normaal
          en Lang

          Bij uit blijft ie continue reageren en bij de rest wacht ie even.

          Greetz rich

          Zit enkel op de D200 en D300 (en waarschijnlijk ook wel op de pro-serie), niet op de D80
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment

          Working...
          X