PDA

Volledige versie bekijken : niet willen focussen

D80
21 maart 2008, 12:22
Heb soms dat m'n 80-400 VR (zeg maar m'n D80-body want geen AFS) niet wil focussen.
Ik richt ergens op, focus en stel scherp, mik juist naast onderwerp en merk dan dat hij niet bijstelt. Ik moet dan echt 'overdreven' ver naast onderwerp mikken om hem in gang te krijgen. Het valt vooral op als ik op de ogen wil scherpstellen, maar begonnen ben op de romp van één of ander dier.

Heeft het te maken met contrast, te weinig licht, of moet ik het zoeken bij de lens-body??
Heb het ook een keertje gehad met de 18-135 toen ik binnen wilde trekken met flash. Het leek of de focushulpverlichting onvoldoende was om scherp te kunnen stellen.

hjanssen
21 maart 2008, 12:56
Misschien zit er in het stukje tussen de ogen te weinig contrast of op een groot beest kan ik het me ook voorstellen, dat er te weing contrast zit in het onderwerp(zeker bij slecht licht). Dan moet je met het focuspunt naar een contrast overgang, dan lukt het meestal wel. Ook een lichsterkere lens helpt een heleboel, met 2.8 en 1.8 heb ik er nooit last van en als ik dan niet meer kan scherpstellen, moet je toch gaan flitsen.

De IR assist van de flits werk ook maar tot een bepaalde afstand en heb je gecontroleerd of die het deed? Bij AF-C geen AF-assist.

DrJeckyll
21 maart 2008, 14:47
Ik weet niet of je D80 dit ook heeft maar op mijn D200 kan ik instellen hoe het toestel zich moet gedragen bij verandering van focus.

Focus tracking met lock-on heet dit.
Uit
Kort
Normaal
en Lang

Bij uit blijft ie continue reageren en bij de rest wacht ie even.

Greetz rich

D80
21 maart 2008, 15:50
Dat laatste zegt me niks, dus dat zal er wel niet opstaan:green:
Contrast en weinig licht, ja, zal er eens wat testjes mee moeten doen. Suggesties?

Ik merk het probleem bij 400 mm en dan is het f5.6 of hoger (zelden:B).

mexicano
21 maart 2008, 20:53
Ik weet niet of je D80 dit ook heeft maar op mijn D200 kan ik instellen hoe het toestel zich moet gedragen bij verandering van focus.

Focus tracking met lock-on heet dit.
Uit
Kort
Normaal
en Lang

Bij uit blijft ie continue reageren en bij de rest wacht ie even.

Greetz rich

Zit enkel op de D200 en D300 (en waarschijnlijk ook wel op de pro-serie), niet op de D80