Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

test aankoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • test aankoop

    Dit is een gevoelig onderwerp en ik begrijp de forumleiding dan ook als dit topic voortijdig afgesloten wordt.

    Test Aankoop heeft in zijn laatste nummer, TA 518, een test gepubliceerd over digitale fototoestellen. Het gaat breed over compacte camera's, hybrides en DSLR's. Net dit laatste trok mijn aandacht. Regelmatig had ik tijdens het lezen en bestuderen van de tabel goesting om luidop "Allei, oe kan da na?" te roepen. Er staan enkele opmerkelijke kwoteringen tussen waarbij compacte en hybride camera's het dan soms beter doen dan de DSLR's. De DSLR's zijn met een kitlens getest en daar is in dit forum vaak over gedebatteerd. De daaruit voortvloeiende beoordelingen zijn dus maar beperkt van toepassing. Een item dat ik op dit forum toch steeds weer zie terugkomen is de snelheid en die vind ik dan in de tabel weer nergens terug.

    Er zijn dus wel wat opmerkingen te maken. Zijn er forumbezoekers die het artikel ook gelezen hebben, wat is jullie commentaar? Ik kreeg een beetje de indruk dat men de DSLR's ontraadt wegens nauwelijks betere resultaten dan de compacte/hybride toestellen.

    Djienbe
    Last edited by djienbe; 16 maart 2008, 15:29. Reden: taalfout

  • #2
    Re: test aankoop

    Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
    Dit is een gevoelig onderwerp en ik begrijp de forumleiding dan ook als dit topic voortijdig afgesloten wordt.

    Test Aankoop heeft in zijn laatste nummer, TA 518, een test gepubliceerd over digitale fototoestellen. Het gaat breed over compacte camera's, hybrides en DSLR's. Net dit laatste trok mijn aandacht. Regelmatig had ik tijdens het lezen en bestuderen van de tabel goesting om luidop "Allei, oe kan da na?" te roepen. Er staan enkele opmerkelijke kwoteringen tussen waarbij compacte en hybride camera's het dan soms beter doen dan de DSLR's. De DSLR's zijn met een kitlens getest en daar is in dit forum vaak over gedebatteerd. De daaruit voortvloeiende beoordelingen zijn dus maar beperkt van toepassing. Een item dat ik op dit forum toch steeds weer zie terugkomen is de snelheid en die vind ik dan in de tabel weer nergens terug.

    Er zijn dus wel wat opmerkingen te maken. Zijn er forumbezoekers die het artikel ook gelezen hebben, wat is jullie commentaar? Ik kreeg een beetje de indruk dat men de DSLR's ontraadt wegens nauwelijks betere resultaten dan de compacte/hybride toestellen.

    Djienbe
    Voor een deel klopt dat ook hé, als ik mijn eerste foto's nam met een dslr ( 300D) trokken die ook op niets.
    Ik heb moeten leren werken met een slr, dat is mss de info die zal ontbreken in de test.

    Yves

    Comment


    • #3
      Re: test aankoop

      Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
      Dit is een gevoelig onderwerp en ik begrijp de forumleiding dan ook als dit topic voortijdig afgesloten wordt.

      Test Aankoop heeft in zijn laatste nummer, TA 518, een test gepubliceerd over digitale fototoestellen. Het gaat breed over compacte camera's, hybrides en DSLR's. Net dit laatste trok mijn aandacht. Regelmatig had ik tijdens het lezen en bestuderen van de tabel goesting om luidop "Allei, oe kan da na?" te roepen. Er staan enkele opmerkelijke kwoteringen tussen waarbij compacte en hybride camera's het dan soms beter doen dan de DSLR's. De DSLR's zijn met een kitlens getest en daar is in dit forum vaak over gedebatteerd. De daaruit voortvloeiende beoordelingen zijn dus maar beperkt van toepassing. Een item dat ik op dit forum toch steeds weer zie terugkomen is de snelheid en die vind ik dan in de tabel weer nergens terug.

      Er zijn dus wel wat opmerkingen te maken. Zijn er forumbezoekers die het artikel ook gelezen hebben, wat is jullie commentaar? Ik kreeg een beetje de indruk dat men de DSLR's ontraadt wegens nauwelijks betere resultaten dan de compacte/hybride toestellen.

      Djienbe
      Ik heb de test deze voormiddag gelezen, en als je niet al te zwaar tilt aan hun conclusies, zeggen ze eigenlijk wel veel zinnige dingen. Alleen denk ik dat je Test Aankoop moet lezen vanuit het oogpunt van de gemiddelde consument en niet als veeleisende foto hobbyist De gemiddelde consument kent immers alleen maar megapixels en X maal optische zoom en heeft geen flauw benul van hoge framerates, kleine DOF, zuivere hoge ISO, AF tracking, verschillende objectieven van extreme breedhoek tot supertele, externe flits, etc...

      MVG,

      Comment


      • #4
        Re: test aankoop

        Voor een deel klopt dat ook hé, als ik mijn eerste foto's nam met een dslr ( 300D) trokken die ook op niets.
        Ik heb moeten leren werken met een slr, dat is mss de info die zal ontbreken in de test.
        En ook nog: testankoop gaat ook voor prijs/kwaliteit.
        De autovergelijking die al eens gebruikt wordt bovenhalende: een met sportieve motor uitgeruste BMW trekt misschien de helft sneller van 0 naar 100 dan de gezinsversie op normale sloffen met
        bescheiden motorisatie. Voor een meerwaarde die verhoudingsgewijs doenbaar is. Wil je nog sneller, dan kom je bij de exotische BMW's terecht en loopt het kostenplaatje zwaar op voor misschien 15% sneller optrekken.
        Zoiets vindt testaankoop meestal weggegooid geld, terwijl computermagazines vaak een beste koop en een best getest hanteren. Testaankoop heeft ook een beste uit de test, maar toch... ze neigen naar prijs/kwaliteit... en gaan dan misschien iets als gebruiksgemak voor 15% meerekenen, en prijs voor 10%. Ben je met een 1D op voorhand al verloren.
        Last edited by Yourt; 16 maart 2008, 16:03. Reden: spelvout :-)
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #5
          Re: test aankoop

          Aangezien dit niet echt over een bepaalde camera gaat maar eerder over de waarde van een onderzoek door testaankoop uitgevoerd, denk ik dat deze discussie hier beter op zijn plaats staat dan bij camera's.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: test aankoop

            Mooie foto's maak je zelf, niet je fototoestel. Wie goed kan fotograferen kan zowel uit een compactje als uit een dslr mooie foto's halen. Het verschil is dat je met een dslr veel creatiever kunt zijn, meer zelf bepalen wat de scherptediepte moet zijn ed. Ze zijn ook veel sneller, wie er mee gewerkt heeft zal een compactje uiterst traag vinden. Ikzelf heb ook een ixusje voor in mijn handtas (waar de 40d niet in past) en de foto's die daar uit komen zijn haarscherp; ik kan er alleen mijn creativiteit niet in kwijt.
            Eos 5DII - Eos 40D
            EF 16-35 f/2.8L USM II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/4L IS USM - EF 100 f/2.8L IS USM MACRO

            Comment


            • #7
              Re: test aankoop

              Mooie foto's maak je zelf, niet je fototoestel. Wie goed kan fotograferen kan zowel uit een compactje als uit een dslr mooie foto's halen.


              Geloof je je eigen woorden egenlijk???????????
              Dat ze dan maar stoppen met verder nieuwe camera's te ontwikkelen.
              En we kopen allemaal een compactje en gooien onze dslr buiten.
              Geef ze maar aan mij!
              Alvast bedankt.
              Henk

              Ps.Maak jij eens mooie foto's van een modeschouw binnen in een zaal met je compactje!Zullen ze evenmooi zijn als met een dslr?Je zal veel "creativiteit" nodig hebben om te slagen.
              Ik heb mijn compactjes buiten gegooid en weet waarom.!
              Nikon-Sony-olympus-Leica

              Comment


              • #8
                Re: test aankoop

                Oorspronkelijk geplaatst door Henkie Penkie Bekijk bericht
                Mooie foto's maak je zelf, niet je fototoestel. Wie goed kan fotograferen kan zowel uit een compactje als uit een dslr mooie foto's halen.


                Geloof je je eigen woorden egenlijk???????????
                Dat ze dan maar stoppen met verder nieuwe camera's te ontwikkelen.
                En we kopen allemaal een compactje en gooien onze dslr buiten.
                Geef ze maar aan mij!
                Alvast bedankt.
                Henk

                Ps.Maak jij eens mooie foto's van een modeschouw binnen in een zaal met je compactje!Zullen ze evenmooi zijn als met een dslr?Je zal veel "creativiteit" nodig hebben om te slagen.
                Ik heb mijn compactjes buiten gegooid en weet waarom.!

                En toch is het zo.
                Een goede fotograaf kan evengoed met een compactje goede foto's maken, een slechte fotograaf kan zelfs uit een camera van 30.000 euro nog geen goede foto halen.

                Kijk maar eens naar de foto's van Vicky en kijk maar eens hoeveel foto's van haar in het HOF staan welke allemaal gemaakt zijn met een compactcamera
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: test aankoop

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  En toch is het zo.
                  Een goede fotograaf kan evengoed met een compactje goede foto's maken, een slechte fotograaf kan zelfs uit een camera van 30.000 euro nog geen goede foto halen.

                  Kijk maar eens naar de foto's van Vicky en kijk maar eens hoeveel foto's van haar in het HOF staan welke allemaal gemaakt zijn met een compactcamera
                  Dat is héél héél juist
                  Of zoals ze in het engels zeggen : "it's the man behind the camera that makes the camera !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: test aankoop

                    ik heb nog geen enkele test in testaankoop gelezen ivm een artikel waar ik zelf veel over weet dat betrouwbaar was: over fototoesteleln en computers testen ze dus relatief irrelevante zaken als megapixels .. maar wat echt belangrijk is bij fototoestellen (dynamisch bereik, werking lichtmeter, reactiesnelehid etc) daar meten/schrijven ze haast niets over.

                    ik vraag me dan af, of ze er even ver naast zitten bij dingen waar ik niets over weet zoals een vaatwasmachiene?

                    Comment


                    • #11
                      Re: test aankoop

                      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                      ik heb nog geen enkele test in testaankoop gelezen ivm een artikel waar ik zelf veel over weet dat betrouwbaar was: over fototoesteleln en computers testen ze dus relatief irrelevante zaken als megapixels .. maar wat echt belangrijk is bij fototoestellen (dynamisch bereik, werking lichtmeter, reactiesnelehid etc) daar meten/schrijven ze haast niets over.

                      ik vraag me dan af, of ze er even ver naast zitten bij dingen waar ik niets over weet zoals een vaatwasmachiene?
                      Idd .. ik ben al 40 jaar lid van TA .. ze zouden zich beter houden aan wat ze kennen want voor bvb digicams kramen ze een hoop onzin uit .. 'k heb nog nooit zoveel appels met citroenen zien vergelijken ..
                      Ik vraag mij nu ook af hoe goed hun tests van bvb vaatwassers zijn als ze er dezelfde soort mikmak op nahouden als voor digicams .. blijkt dat ze in een aantal gevallen zelfs nog niet eens de basisfuncties kennen van de modellen die ze zogezegd "testen" ..

                      Comment


                      • #12
                        Re: test aankoop

                        Oorspronkelijk geplaatst door panthera Bekijk bericht
                        Mooie foto's maak je zelf, niet je fototoestel. Wie goed kan fotograferen kan zowel uit een compactje als uit een dslr mooie foto's halen.
                        Hahaa, ik heb er eentje gevangen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: test aankoop

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Touché

                          Comment


                          • #14
                            Re: test aankoop

                            Als ik alle reacties bijeen tel conludeer ik, zoals wel wat te verwachten viel, test aankoop geniet niet teveel vertrouwen hé? Ligt het eraan dat ze een DSLR testen zoals een wasmachine? Hebben ze gewoon niet de nodige kennis in huis. Waar worden die toestellen trouwens getest?

                            Eigenlijk vind ik het jammer, ik dacht altijd dat ze bijzonder goed te vertrouwen waren. Maar inzake DSLR's is het al de derde test waarbij ik mijn twijfels heb en nu sluit ik niet meer uit dat ik mijn abo opzeg.

                            Bedankt voor de reacties,

                            Djienbe

                            Comment


                            • #15
                              Re: test aankoop

                              Bij on sop het labo hebben we nog een aantal testen gedaan voor Test Aankoop, en ik moet toch zeggen dat hun manier van staalnames ed. alles behalve professioneel is... Ik kreeg eigenlijk de indruk dat ze bij die test gewoon de voorpagina van het laatste nieuws wilden halen (wat ook gelukt is)...
                              Meer foto's hier te vinden

                              Comment

                              Working...
                              X