Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over beeldkwaliteit .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over beeldkwaliteit .

    hey ,

    ik heb een vraagje.
    ik ben nog niet zo lang met fotografie bezig , een amateur dus.
    ik heb een sony DSC-h7 en beeldformaat ingesteld als 8M.
    als ik die foto's gaat bewerken met photoshop
    en ik zoom het in tot 100% dan is het beeld totaal niet scherp ,
    tot 50% lijkt alles nog scherp .
    Is dat normaal , dat het niet zo scherp is ?
    Of hoe moet ik het juist instellen ?


    dank u .

  • #2
    Re: Vraag over beeldkwaliteit .

    Zet je camera eens op een statief en maak een foto met de zelfontspanner. Dan pas zal je weten als de onscherpte ligt aan de camera instelling of aan je 'lichaamsinstellingen'
    Pas dan kan je verder gaan in de zoektocht je probleem op te lossen.

    Heb je geen statief, leg je camera dan op tafel of op een zak rijst.

    En dat hij op 50% wél scherp lijkt is heel logisch. Hoe groter je de foto bekijkt, hoe meer en correcter de beeldkwaliteit te beoordelen valt.

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over beeldkwaliteit .

      Welkom in de pixel wereld. Als je op je scherm aan 100% kijkt ben je aan het pixel-peepen. Sommigen gaan nog verder (en soms is dat nodig als je details aan het bewerken bent). Het is min of meer normaal dat randen dan minder scherp lijken. Vergeet niet dat je scherm ongeveer 70 pixels-per-inch weergeeft. Als je hetzelfde beeld zou afdrukken met goede kwaliteit (ongeveer 300 ppi) dan wordt de foto dus onveer 4 keer minder breed dan als je hem op 100% bekijkt. En worden randen dus ook 4 keer scherper.
      Neemt niet weg dat je natuurlijk in eerste instantie zoveel mogelijk uit-focus of bewegingsonscherpte moet vermijden om dit goed te kunnen beoordelen.
      Meer info :

      http://www.fotofinish.com/resources/...resolution.htm
      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
      And why do we fall, Bruce?

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over beeldkwaliteit .

        Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
        Zet je camera eens op een statief en maak een foto met de zelfontspanner. Dan pas zal je weten als de onscherpte ligt aan de camera instelling of aan je 'lichaamsinstellingen'
        Pas dan kan je verder gaan in de zoektocht je probleem op te lossen.

        Heb je geen statief, leg je camera dan op tafel of op een zak rijst.

        En dat hij op 50% wél scherp lijkt is heel logisch. Hoe groter je de foto bekijkt, hoe meer en correcter de beeldkwaliteit te beoordelen valt.

        Mvg,
        Frederic

        Hey ,
        Ik heb de camera op automatische instellingen ingesteld en een foto getrokken met de zelfontspanner.
        Het beeld is helemaal niet scherp.
        Wat moet ik nu doen ?

        dank U !

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over beeldkwaliteit .

          post eens een foto zodat wij mee kunnen zien wat jij als onscherp beoordeeld...
          Grtz, Tigra-Boy
          ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over beeldkwaliteit .

            Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
            post eens een foto zodat wij mee kunnen zien wat jij als onscherp beoordeeld...

            ......
            Last edited by jaque; 15 maart 2008, 18:42.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over beeldkwaliteit .

              'k zou toch een andere voorbeeldfoto nemen waar scherpte beter te beoordelen valt...

              Mvg,
              Frederic

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                'k zou toch een andere voorbeeldfoto nemen waar scherpte beter te beoordelen valt...

                Mvg,
                Frederic
                sorry . deze misschien ?



                Foto is te groot, even achter een link gezet.
                Last edited by Wim1960; 10 april 2008, 15:11. Reden: Foto te groot

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                  Even kijken naar de EXIF : 1/4 s, F2.7, ISO 500, Focal length 5.2mm

                  En naar review resultaat van deze camera (uit http://www.dpreview.com/reviews/sonyh7/ ):

                  # Images quite soft and not that clean
                  # Excessive noise reduction robs images of fine texture at anything over ISO 100
                  # Occasional strong NR ('watercolor effect') artefacts at ISO 80 and ISO 100
                  # No JPEG quality options (and default setting too highly compressed)
                  # Image stabilization doesn't seem quite as effective as competition (and camera doesn't choose a fast enough shutter speed)
                  # Fairly prevalent chromatic aberration
                  # Strong purple fringing, particularly at wide end of zoom
                  # HIgher than average distortion
                  # Corner softness at wide end of zoom

                  Conclusie : ik denk dat als je naar de ultieme scherpte test op zoek bent voor je camera, je toch met een ander voorbeeld voor de dag zult moeten komen. Vooral de agressieve ruisonderdrukking speelt in jouw voorbeeld zeker mee...

                  Dus eerder :
                  dachtlicht (lage ISO dus)
                  F8
                  vermijdt extreme groothoek/tele
                  onderwerp : een krant of iets dergelijks met fijn detail
                  Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                  And why do we fall, Bruce?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                    Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                    Welkom in de pixel wereld. Als je op je scherm aan 100% kijkt ben je aan het pixel-peepen. Sommigen gaan nog verder (en soms is dat nodig als je details aan het bewerken bent). Het is min of meer normaal dat randen dan minder scherp lijken. Vergeet niet dat je scherm ongeveer 70 pixels-per-inch weergeeft.
                    snip

                    Daar gaan we weer !! ... is deze 72 "dpi" (waar het eigenlijk PPI moet zijn maar bon) stadslegende nu helemaal niet weg te branden uit de beeldverwerking ??


                    Learn how to use the right DPI for Printing or On-Screen Graphics - posted in Programming and General Web Design: This is an original article taken from my personal blog that covers the confusing world of DPI and how DPI affects printing results and on-screen display. You can check out the original article HERE.Learn how to use the right DPI for Printing or On-Screen GraphicsBy Dan RichardOne of the most common questions I get when working with folks just starting up their hobby or career...


                    etc .. etc ..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Daar gaan we weer !! ... is deze 72 "dpi" (waar het eigenlijk PPI moet zijn maar bon) stadslegende nu helemaal niet weg te branden uit de beeldverwerking ??


                      Learn how to use the right DPI for Printing or On-Screen Graphics - posted in Programming and General Web Design: This is an original article taken from my personal blog that covers the confusing world of DPI and how DPI affects printing results and on-screen display. You can check out the original article HERE.Learn how to use the right DPI for Printing or On-Screen GraphicsBy Dan RichardOne of the most common questions I get when working with folks just starting up their hobby or career...


                      etc .. etc ..
                      Ik heb het helemaal niet over 72 dpi gehad. Het enige waar het mij (en de link die ik gebruikte) om gaat is het verschil uitleggen tussen schermresolutie en printerresolutie. Jouw links zeggen toch in essentie hetzelfde? Je moet geen spijkers op laag water gaan zoeken...
                      Feit blijft dat een normaal scherm (een beetje afhankelijk van de ingestelde resolutie) zo'n 70 pixels-per-inch weergeeft, als je een camerabeeld aan 100% bekijkt. Kijk maar naar het tabelletje in het artikel van de link.
                      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                      And why do we fall, Bruce?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                        Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                        Ik heb het helemaal niet over 72 dpi gehad. Het enige waar het mij (en de link die ik gebruikte) om gaat is het verschil uitleggen tussen schermresolutie en printerresolutie. Jouw links zeggen toch in essentie hetzelfde? Je moet geen spijkers op laag water gaan zoeken...
                        Feit blijft dat een normaal scherm (een beetje afhankelijk van de ingestelde resolutie) zo'n 70 pixels-per-inch weergeeft, als je een camerabeeld aan 100% bekijkt. Kijk maar naar het tabelletje in het artikel van de link.
                        juist ja .. in dezelfde zin zeggen dat je het voor schermen niet hebt over 72 scherm dpi en 2 lijnen lager stellen dat schermen ong 70 PPI tonen ... je snapt het helemaal niet he .. mijn links zeggen duidelijk ! een scherm heeft geen PPI resolutie ! .. een scherm heeft hardwarematig een dot pitch die door de fabrikant vastgelegd wordt ttz die bepaalt de afstand tussen de "fosfors" .. en verder is er niets anders dan dat je video driver je beeld mapt naar een schermresolutie van X-bij-Y pixels schermresolutie (bvb 1024x768) en basta that's it .. reken het zelf maar uit ! deze flauwekul is een eigen leven gaan leiden sinds men "eeuwen" geleden voor een Apple 14" inch scherm op 800x600 gesteld had dat voor DAT SCHERM er ongeveer 72 PPI aanwezig was .. wat op zich al dikke zever was ! dat is wat ik hier aan het verstand probeer te brengen .. heck, stel je schermresolutie in op 1024x768 en volle beeldbreedte en bereken dan de fictieve PPI .. regel nu je scherm bij zodat je overal een zwarte boord hebt van 1,5 cm en doe hetzelfde .. je video driver mapt zonder probleem naar dezelfde schermresolutie maar je onbestaande PPI neemt een sprong ! ... misschien kom je er nu achter dat scherm PPI onzinnig is ..
                        oh & BTW Microsft doet ook nog een duit in het zakje .. kijk naar de schermparameters onder schermeigenschappen ... wat staat daar bij extra eigenschappen ?? juist ja "characters aan 96dpi" .. al even onzinnig als al de rest ... nu ja .. waarschijnlijk toch verloren moeite, de mythe is niet uit te roeien ! en de "gelovigen" weten niet beter

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          juist ja .. in dezelfde zin zeggen dat je het voor schermen niet hebt over 72 scherm dpi en 2 lijnen lager stellen dat schermen ong 70 PPI tonen ... je snapt het helemaal niet he .. mijn links zeggen duidelijk ! een scherm heeft geen PPI resolutie ! .. een scherm heeft hardwarematig een dot pitch die door de fabrikant vastgelegd wordt ttz die bepaalt de afstand tussen de "fosfors" .. en verder is er niets anders dan dat je video driver je beeld mapt naar een schermresolutie van X-bij-Y pixels schermresolutie (bvb 1024x768) en basta that's it .. reken het zelf maar uit ! deze flauwekul is een eigen leven gaan leiden sinds men "eeuwen" geleden voor een Apple 14" inch scherm op 800x600 gesteld had dat voor DAT SCHERM er ongeveer 72 PPI aanwezig was .. wat op zich al dikke zever was ! dat is wat ik hier aan het verstand probeer te brengen .. heck, stel je schermresolutie in op 1024x768 en volle beeldbreedte en bereken dan de fictieve PPI .. regel nu je scherm bij zodat je overal een zwarte boord hebt van 1,5 cm en doe hetzelfde .. je video driver mapt zonder probleem naar dezelfde schermresolutie maar je onbestaande PPI neemt een sprong ! ... misschien kom je er nu achter dat scherm PPI onzinnig is ..
                          oh & BTW Microsft doet ook nog een duit in het zakje .. kijk naar de schermparameters onder schermeigenschappen ... wat staat daar bij extra eigenschappen ?? juist ja "characters aan 96dpi" .. al even onzinnig als al de rest ... nu ja .. waarschijnlijk toch verloren moeite, de mythe is niet uit te roeien ! en de "gelovigen" weten niet beter
                          Je hoeft helemaal niet zo hysterisch te doen
                          Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik heb bewust van bij mijn eerste post over 'ongeveer 70 ppi' gesproken precies om die reden, en om geen muggenzifters aan te trekken -- maar sommige mensen kunnen het niet laten. Ik weet ook wel dat er aan een scherm allerlei knopjes zitten om een en ander bij te regelen (of om zeep te helpen ). Bij een LCD scherm is er trouwens al veel minder speelruimte, vanwege de 'native resolution'. Blijkbaar heb ik hier een gevoelige snaar geraakt, en heb jij er behoefte aan de mythe verder aan te dikken.
                          .
                          .
                          .
                          .
                          En pak nu eens een meetlatje en zeg eens hoeveel pixels er op UW monitor in 1 inch gaan (bij de huidige instelling).

                          Bij mijn CRT zijn dat 'ongeveer 80' en bij mijn LCD zijn er dat 'ongeveer 100'; beiden liggen aan de hoge kant van 'ongeveer 70'
                          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                          And why do we fall, Bruce?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaque Bekijk bericht
                            sorry . deze misschien ?
                            Misschien gaat het hier niet over de beeldkwaliteit ,
                            maar over de kleuren !
                            Ze zijn vaag. Zie die zwarte foto.
                            Hoe kan ik het veranderen,
                            welk instelling moet ik nemen ?

                            Help !

                            dank u .
                            Last edited by Wim1960; 10 april 2008, 15:17.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag over beeldkwaliteit .

                              Oorspronkelijk geplaatst door jaque Bekijk bericht
                              Misschien gaat het hier niet over de beeldkwaliteit ,
                              maar over de kleuren !
                              Ze zijn vaag. Zie die zwarte foto.
                              Hoe kan ik het veranderen,
                              welk instelling moet ik nemen ?

                              Help !

                              dank u .
                              Eigenlijk heb ik het antwoord al gegeven : het is zeer waarschijnlijk te wijten aan de agressieve ruisonderdrukking in dit geval. Vooral in donkere partijen gaat ruis zich het meest manifesteren.
                              Welke instellingen beter zijn ? Zie terug mijn 2de post.
                              Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                              And why do we fall, Bruce?

                              Comment

                              Working...
                              X