Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

    lap, 't is zover ...3 CD'roms met fotobestanden van 2003 niet meer leesbaar. Merk BASF. Ze zijn doorzichtig geworden, net alsof de laag aan het oplossen is.
    Conclusie : CD-roms om te archiveren zijn niet te betrouwen

    Ik heb al een externe HD van LaCie, die het opgegeven heeft ook.
    Conclusie : externe HD's zijn ook al niet te betrouwen.

    Op wat moet je dan nog archiveren, zodat je op je 2 oren kan slapen ?

    Zijn DVD's beter ?
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

  • #2
    Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

    Cd's of DVD met een goudlaag zouden veel beter en langer houdbaar zijn,maar ook veel duurder dan de gewone schijfjes
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

    Comment


    • #3
      Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

      Misschien dit artikel eens lezen ?
      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
      BD0993BE
      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

      Comment


      • #4
        Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

        CD's zijn altijd doorzichtig.
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

          Maak je van je CD's of DVD's regelmatig nieuwe kopieën.

          Onthou wel één ding: bewaar je belangrijke data ALTIJD minstens op TWEE plaatsen. Dus op je interne harde schijf (die dus groot genoeg moet zijn) en op een externe harde schijf. Die externe harde schijf wordt bij mij enkel aangelegd om de backup te maken en daarna direct terug uitgeschakeld. Ze draait dus vrijwel niet en verslijt dus nauwelijks.
          Als je dus een backup neemt VERPLAATS je de data dus NIET, maar KOPIEER ze.

          Een externe harde schijf is veruit het meest betrouwbare medium, op voorwaarde dat je ze niet altijd nutteloos laat staan draaien (= verslijten), en op voorwaarde dat je data ook nog op je interne harde schijf staan.

          Wil je dan je data ook nog op een cd /dvd branden, geen probleem. En ook geen problem als die schijf ooit onleesbaar wordt.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            ............................................
            ..................................................
            Onthou wel één ding: bewaar je belangrijke data ALTIJD minstens op TWEE plaatsen. Dus op je interne harde schijf (die dus groot genoeg moet zijn) en op een externe harde schijf. ......................
            ......................................
            Een externe harde schijf is veruit het meest betrouwbare medium, op voorwaarde dat je ze niet altijd nutteloos laat staan draaien (= verslijten), en op voorwaarde dat je data ook nog op je interne harde schijf staan.

            ....................................
            Dat is de methode hier.
            De gegevens staan op de HD van de PC.
            EN op twee externe HD's. Die externe HD dienen alleen als back-up om te bewaren.
            Er moeten dus drie HD tegelijk crashen om al de gegevens te verliezen.
            Let wel : ze kunnen niet alledrie tegelijk crashen want ze werken NOOIT alledrie tegelijk.

            CD/DVD's heb ik al lang opgegeven als "bewaarmiddel". Die dienen slechts om grote bestanden per (voeten)post op te sturen.....

            Groetjes
            Skitch
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

              Programma' staan op alleenstaande, niet beveiligde HD
              Foto's en andere data op een RAID 5 (data & parity striping over 3 harddisks van 300 Gb ieder => gezamelijke capaciteir 600 Gb)

              Periodieke backup's met "Cobian Backup" op een RAID 1 (mirroring op 2 x 750 Gb (MTBF 130 jaar) in een NAS (D-Link DNS-323))
              elke 3 dagen Full Backup, daartussen Incremental Backup.
              Drie Full backups worden telkens bewaard

              NAS (Network Attached Storage) staat in andere kamer verbonden via Gigabit Ethernet, kan ook gekoppeld worden naar Media Server voor HD TV.
              Last edited by hbervoets; 9 maart 2008, 01:07.
              Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

              Comment


              • #8
                Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                alle foto's staan op externet terrabyte HD, omdat laptopschijfje te klein is. backup op 300gig externe HD die aan de andere kant vd kamer staat.
                en dan nog backup op DVD's, die bij m'n grootouders liggen.

                kan niet zeker genoeg zijn
                || Photography Blog ||

                Comment


                • #9
                  Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                  Smijt je cd's eens in een oudere pc,...

                  Heb hetzelfde voorgehad met cd's van een 7 tal jaar geleden.
                  Paniek,
                  zie da van hier.
                  Omdat ik ze las op een 'nieuwe' pc.
                  Mijn oude, zo traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaage buddy kon ze wel nog aan.
                  Gelukkig.

                  Voor de zekerheid alles op hade schijf gebrand.
                  Dus,
                  zeg niet zomaar
                  alles kwijt!
                  !

                  kurt
                  Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Dat is de methode hier.
                    De gegevens staan op de HD van de PC.
                    EN op twee externe HD's. Die externe HD dienen alleen als back-up om te bewaren.
                    Er moeten dus drie HD tegelijk crashen om al de gegevens te verliezen.
                    Let wel : ze kunnen niet alledrie tegelijk crashen want ze werken NOOIT alledrie tegelijk.

                    CD/DVD's heb ik al lang opgegeven als "bewaarmiddel". Die dienen slechts om grote bestanden per (voeten)post op te sturen.....

                    Groetjes
                    Skitch
                    '

                    Hier het zelfde 1x pc en 2x externe hd
                    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                    www.langenacker.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                      Oorspronkelijk geplaatst door torr Bekijk bericht
                      Smijt je cd's eens in een oudere pc,...

                      Heb hetzelfde voorgehad met cd's van een 7 tal jaar geleden.
                      Paniek,
                      zie da van hier.
                      Omdat ik ze las op een 'nieuwe' pc.
                      Mijn oude, zo traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaage buddy kon ze wel nog aan.
                      Gelukkig.

                      Voor de zekerheid alles op hade schijf gebrand.
                      Dus,
                      zeg niet zomaar
                      alles kwijt!
                      !

                      kurt
                      dat ga'k ook nog eens proberen vooraleer ik ze in de vuilbak kieper.
                      Ik heb zo nog wel op mijn interne en één externe HD, maar in bewerkte versie. Deze op CD-rom was de originele versie en omdat ik die toch nog wou bewaren wou ik ze voor alle zekerheid ook op HD zetten maar ik heb blijkbaar te lang gewacht.
                      Allez, als een andere computer wel nog met mijn schijfjes van 2003 overweg zou kunnen is er misschien nog hoop Maar in 't vervolg op 3 plaatsen (1 intern en 2 extern).
                      Bedankt voor de reacties en de tips allemaal
                      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                      Comment


                      • #12
                        Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                        Volgens mij heb je dat alleen met CD's van slechte kwaliteit. Vroeger heb ik ook nog BASF en dergelijke gebruikt met eveneens veel onleesbare resultaten, zelfs reeds na enkele dagen. Nu koop ik sedert ongeveer 5 jaar uitsluitend Sony en tot nu toe ben ik daar zeer tevreden over. Ook heb ik nooit te klagen gehad van Fuji, doch die vond ik niet overal.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                        Comment


                        • #13
                          Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                          Vooral de cd's niet weggooien. Ik heb ook es een foto cd gehad die niet meer leesbaar was, ik had wel 10 pc's geprobeerd, zonder resultaat. Een jaar later kocht ik een andere dvd brander en die bleek de cd's wel nog te kunnen lezen, zij het met moeite. Maar doordat ik de cd's toch had bewaard ben ik al mijn oude foto's (snapshots, grotendeels gemaakt met mn eerste digitale camera, een 1.3Mp Olympus) uiteindelijk niet kwijtgeraakt.

                          Tegenwoordig sla ik al mijn foto's op op de HD van m'n iMac (in Lightroom archief) en kopieer ik de DNG files op een externe HD (die alleen aan staat wanneer ik aan het backuppen ben). Daarnaast heb ik nog een externe HD waarop automatisch elk uur een backup wordt gemaakt met behulp van Apple Time Machine, en brand ik backups op DVD's (met de bedoeling om deze te bewaren in de kluis bij mijn ouders, maar da's er nog niet van gekomen. De DVD's liggen nog steeds op m'n bureau )
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                            Archiveren van beeldmateriaal doe ik op een RAID setup, ik heb 2 disks in mirroring staan zodat als één van beide het beheeft ik nog steeds een fallback heb op de andere.

                            Ook heb ik een tweede kopie van mijn foto's op een ander toestel staan, just in case. Nu, deze setup bezorgt me een redelijke bescherming, maar als ze inbreken of mijn huis afbranden ben'k nog steeds gezien.

                            Backuppen naar externe HD's of CD's/DVD's is goed, maar mag nooit je enige kopie zijn, zoiets wreekt zich vroeg of laat, hoe betaalbaar een setup met RAID en mirroring is hangt af van de capaciteit die je nodig hebt, als je enkele terrabytes aan foto's hebt kan dat nogal eens kostelijk worden, maar ja, kunt niet alles willen.
                            Melodic Pixels

                            Comment


                            • #15
                              Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

                              Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
                              Archiveren van beeldmateriaal doe ik op een RAID setup, ik heb 2 disks in mirroring staan zodat als één van beide het beheeft ik nog steeds een fallback heb op de andere.

                              Ook heb ik een tweede kopie van mijn foto's op een ander toestel staan, just in case. Nu, deze setup bezorgt me een redelijke bescherming, maar als ze inbreken of mijn huis afbranden ben'k nog steeds gezien.

                              Backuppen naar externe HD's of CD's/DVD's is goed, maar mag nooit je enige kopie zijn, zoiets wreekt zich vroeg of laat, hoe betaalbaar een setup met RAID en mirroring is hangt af van de capaciteit die je nodig hebt, als je enkele terrabytes aan foto's hebt kan dat nogal eens kostelijk worden, maar ja, kunt niet alles willen.
                              Ik zou niet weten waarom een backup (dwz copy) naar een externe HD een probleem zou kunnen geven.
                              Je hebt immers het "origineel" nog op je PC.

                              Karel

                              Comment

                              Working...
                              X