Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

    Ik zit in de volgende situatie.
    Ik ben overgestapt tot freelance fotograaf omdat ik een mooi contract had met een bestaande klant.
    In dit contract staat echter dat de klant mijn beelden mag doorverkopen aan derden, en de inkomsten daaruit voorvloeiend voor hem zijn.

    Nu krijg ik echter de kans om mijn werk zelf aan derden aan te bieden. Maar vermitst het copyright volgens ons contract bij mijn klant ligt, ben ik gebonden.

    Vraag is nu, ben ik echt gebonden?
    Behoudt een fotograaf niet 'ten alle tijde' het recht op zijn beeldmateriaal?
    Is een dergelijke clausule in een contract wel wettelijk, want zo kan ik me niet onplooien als zelfstandige?
    Is dit dan bv. geen vorm van broodroof?

    Hopelijk kan iemand mij hierop wijselijk antwoorden.

    Grtn.

  • #2
    Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

    met alle respect hoor, maar een contract is een contract, anders hoef je geen contract af te sluiten.
    heb zelf meerdere opnamen verkocht(met contract) voor een bepaalt bedrag, achteraf veel te weinig voor gevraagd, degene die ze gekocht heeft heeft er veel meer voor gevangen dan ik.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

      Voor wat ik me nog herinner van de cursus ivm. (Belgisch) auteursrecht is dat enkel het "vaderschapsrecht" niet overdraagbaar is. Dat wil zeggen dat je zelf altijd de auteur blijft van je werk en dus niemand anders kan beweren dat hij of zij de foto gemaakt heeft. Al de rest is perfect legaal overdraagbaar via een contract, dus ook het kopieerrecht en de eventuele inkomsten die daaruit voortvloeien.
      blog

      Comment


      • #4
        Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        met alle respect hoor, maar een contract is een contract, anders hoef je geen contract af te sluiten.
        heb zelf meerdere opnamen verkocht(met contract) voor een bepaalt bedrag, achteraf veel te weinig voor gevraagd, degene die ze gekocht heeft heeft er veel meer voor gevangen dan ik.
        grt,bouk.
        Je hebt gelijk. Maar gelukkig ben ik het soort mens dat leert uit zijn fouten.
        Dank u voor de ongezouten mening.

        Comment


        • #5
          Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

          Oorspronkelijk geplaatst door Stijn. Bekijk bericht
          Voor wat ik me nog herinner van de cursus ivm. (Belgisch) auteursrecht is dat enkel het "vaderschapsrecht" niet overdraagbaar is. Dat wil zeggen dat je zelf altijd de auteur blijft van je werk en dus niemand anders kan beweren dat hij of zij de foto gemaakt heeft. Al de rest is perfect legaal overdraagbaar via een contract, dus ook het kopieerrecht en de eventuele inkomsten die daaruit voortvloeien.

          Wijze woorden die ik zeker in acht zal nemen. Dank u voor de uitleg.

          Comment


          • #6
            Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

            In dit contract staat echter dat de klant mijn beelden mag doorverkopen aan derden, en de inkomsten daaruit voorvloeiend voor hem zijn.
            Maar vermitst het copyright volgens ons contract bij mijn klant ligt, ben ik gebonden
            U schrijft 2 verschillende dingen:
            - het eerste slaat op reproductierechten
            - het tweede slaat op het auteursrecht





            quote uit de laatste:
            "Wannee een auteur werken tot stand brengt ter uitvoering van een bestelling, kunnen de vermogensrechten worden overgedragen aan degene die de bestelling heeft geplaatst voor zover deze laatse een activiteit uitoefent in de niet-culturele sector of in de reclame-wereld, voor zover het werk bestemd is voor die activiteit en uitdrukkelijk in die overdracht van rechten is voorzien."

            tip: Raadpleeg een juridisch adviseur

            Comment


            • #7
              Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

              Oorspronkelijk geplaatst door Respect Bekijk bericht
              Ik ben overgestapt tot freelance fotograaf omdat ik een mooi contract had met een bestaande klant.
              In dit contract staat echter dat de klant mijn beelden mag doorverkopen aan derden, en de inkomsten daaruit voorvloeiend voor hem zijn.
              Ik ben geen jurist, maar het feit dat een klant jouw foto's mag doorverkopen en de inkomsten houden houdt toch niet noodzakelijk in dat je ze zelf niet meer mag verkopen? Hangt af van hoe het contract ineen zit, krijgt die klant een exclusief verkoopsrecht of niet?
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

              Comment


              • #8
                Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

                Als in het contract staat dat de krant die beelden door mag verkopen wil dat, denk ik, nog niet zeggen dat jij dat niet meer mag.

                Comment


                • #9
                  Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

                  "Mijn shoots blijven eigendom van de uitgeverij tenzij anders afgesproken.
                  Ze verschijnen eerst en exclusief in hun mediums, en indien zij later nog doorverkocht kunnen worden aan andere media, dan zijn de opbrengsten voor hen, tenzij anders overeengekomen."

                  Dit is min of meer de clausule die er in staat? Heb paar woorden gewijzigd om het niet herkenbaar te maken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

                    Tja, dan heb je daar een clausule die wel erg in je nadeel speelt. In het vervolg beter over nadenken en laten nalezen door een jurist, of auteursrechtenvereniging zoals Sofam.
                    Zoals Stijn zegt: het vaderschap is niet overdraagbaar, de materiële rechten wel. Normaal gezien vraag je daar dan een vergoeding voor. En dat is wat blijkbaar gebeurd is met jouw contract. Je hebt hen het recht gegeven om je werk verder te verkopen (dat is één van de materiële rechten) en je hebt daarvoor een vergoeding in ruil gekregen. Dat is wettelijk en daar kan je niet onderuit. Erg jammer dat je geen beperking in tijd hebt bepaald!
                    Altijd oppassen met uitgeverijen en wedstrijden, daar zitten bandieten tussen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

                      Contracten zijn altijd opzegbaar ... ook eenzijdig

                      Comment


                      • #12
                        Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

                        Ik begrijp niet goed waar de overeenkomst juist op slaat.
                        Mag je alleen exclusief voor dit bedrijf werken, en niet voor de concurrentie?
                        Of slaat het alleen op foto's die je zelf aanlevert (misschien "op bestelling")?
                        Over de rest van je werk kan je dan toch vrij beschikken en eventueel elders verkopen?
                        Anderzijds, een overeenkomst hoor je natuurlijk te respecteren; je hebt deze toch gesloten om er beter van te worden.
                        Als jij vindt dat je voor de "exclusiviteit" onvoldoende vergoed wordt (omdat je elders meer kan vangen): opnieuw onderhandelen en desnoods overwegen om het contract te verbreken.
                        Maar simpelweg het contract éénzijdig niet respecteren is natuurlijk de slechtste oplossing: verwacht je dan maar aan schadeclaims. En je krijgt zo ook de naam van onbetrouwbare partner natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

                          Zulke contracten moet je niet aanvaarden ... plaats in het contract dat ze altijd je schriftelijke toelating nodig hebben om hergebruik of doorverkoop ... en met een vergoeding ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Behoudt fotograaf ten alle tijde rechten op beelden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Respect Bekijk bericht
                            Ik zit in de volgende situatie.
                            Ik ben overgestapt tot freelance fotograaf omdat ik een mooi contract had met een bestaande klant.
                            In dit contract staat echter dat de klant mijn beelden mag doorverkopen aan derden, en de inkomsten daaruit voorvloeiend voor hem zijn.

                            Nu krijg ik echter de kans om mijn werk zelf aan derden aan te bieden. Maar vermitst het copyright volgens ons contract bij mijn klant ligt, ben ik gebonden.

                            Vraag is nu, ben ik echt gebonden?
                            Behoudt een fotograaf niet 'ten alle tijde' het recht op zijn beeldmateriaal?
                            Is een dergelijke clausule in een contract wel wettelijk, want zo kan ik me niet onplooien als zelfstandige?
                            Is dit dan bv. geen vorm van broodroof?

                            Hopelijk kan iemand mij hierop wijselijk antwoorden.

                            Grtn.
                            Het is duidelijk dat je een fout hebt gemaakt door de reproductierechten te verkopen tegen de prijs van de foto's alleen.

                            Normaal bedragen deze rechten een flink veelvoud van de prijs van de opnamen. Het honderdvoudige is niet ongewoon. Overigens is het natuurlijk een kwestie van negociëren: de waarde van een foto op zich is subjectief, maar het reproductierecht zal steeds veel hoger liggen.

                            Niemand zal je auteursrecht betwisten, maar daar koop je niets voor.

                            Leon
                            Fullator
                            Fotostudio Candela Zone
                            website: http://www.chronax.be
                            website: http://www.marquisemodels.eu

                            Comment

                            Working...
                            X