Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

    Welk boek of boekenreeks kunnen jullie me aanraden om over digitale fotografie (of fotografie in het algemeen) te leren?

    Ik ben een absolute beginner die van een compacte point & shoot naar ofwel een bridge / entry level SLR wil overstappen, en het gevoel heeft nog héél veel moet leren.

    Bedankt!

  • #2
    Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

    Kijk HIER al eens?
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

    Comment


    • #3
      Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

      Daar staat één boek op van Academic Services "Digitale Fotografie".

      Kan iemand bevestigen dat dit het ultieme boek is?

      Andere de facto standaard boeken die ik absoluut gelezen moet hebben?

      Comment


      • #4
        Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

        Oorspronkelijk geplaatst door Trango Bekijk bericht
        Daar staat één boek op van Academic Services "Digitale Fotografie".

        Kan iemand bevestigen dat dit het ultieme boek is?

        Andere de facto standaard boeken die ik absoluut gelezen moet hebben?
        Ik bedoelde eigenlijk de cursussen/tutorials.
        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
        BE-Wommelgem
        .: 20D & D700 :.

        Comment


        • #5
          Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

          Bedankt. Een boek blijf ik ook wel prettig vinden. Een referentiewerk zou leuk zijn. Ergens de fotografie bijbel in huis halen en daar regelmatig in kunnen bladeren (studeren in mijn geval). En voor de rest op het internet gaan speuren. Kan iemand me een bepaald boek aanbevelen. Nederlandstalig of engels, maakt eigenlijk niet zo uit.

          Comment


          • #6
            Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

            Digitale fotografie van Easycomputing.
            Gekocht bij Standaard Boekhandel.
            Met Vele Groeten-Cuvoll-
            Lumix FZ18/lumix FZ8/Lumix TZ8/Lumix lens adapter/lumix closeup lens
            BD 1000BE

            Comment


            • #7
              Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

              Oorspronkelijk geplaatst door Trango Bekijk bericht
              Bedankt. Een boek blijf ik ook wel prettig vinden. Een referentiewerk zou leuk zijn. Ergens de fotografie bijbel in huis halen en daar regelmatig in kunnen bladeren (studeren in mijn geval). En voor de rest op het internet gaan speuren. Kan iemand me een bepaald boek aanbevelen. Nederlandstalig of engels, maakt eigenlijk niet zo uit.
              Er is hier inderdaad ooit een boek aangeraden maar weet niet meer welk, waarschijnlijk komt het hier nog naar boven!

              Slukes!
              Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
              BE-Wommelgem
              .: 20D & D700 :.

              Comment


              • #8
                Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                Bij "De Sleghte" heb ik diverse titels van M.Freeman gezien aan 15€ per stuk.

                Comment


                • #9
                  Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                  "De wereld van de Fotografie" - 27 delen (144paginas/deel)

                  Ik heb me zelf laatst deze serie boeken 2e hands gekocht (voor 35 euro ... dus minder dan 2 euro per boek!!). Afdingen lukt zeker wegens het toch wel grote aanbod daar .

                  Deze serie gaat niet specifiek over digitale fotografie, maar behandelt algemene compositie en techniek onderwerpen ... voor mij een geweldig referentie punt, zeer uitgebreid met vele fotos en zeer degelijk afgewerkt.

                  Natuurlijk is niet elk deel even interessant, maar voor die prijs

                  2e hands zeker te vinden, in Nederland tenminste ... maar was voor mij het ritje zeker waard.

                  Voorbeeld:
                  http://link.marktplaats.nl/147540268
                  Canon 6d - Canon 24-70mm f/4L IS - Canon 50mm f/1.4 - Canon 70-300 f/4-5,6L IS - Canon 100mm f/2.8L - Canon Speedlite 430EX II
                  http://www.sebastiaandewolf.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                    Heb ondertussen dit boek gekocht:

                    Handboek Digitale Spiegelreflex Fotografie
                    Auteur: Frans Barten

                    Een goeie start. Technische achtergrond wordt beschreven en in de latere hoofdstukken wordt (te?) veel aandacht besteed aan workflow: Lightroom, PS, etc.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Trango Bekijk bericht
                      en in de latere hoofdstukken wordt (te?) veel aandacht besteed aan workflow: Lightroom, PS, etc.
                      Vergis u niet. In het digitale gebeuren is de workflow minstens zo belangrijk als foto's maken. Taggen , bewerken en goed archiveren van fotobestanden zijn mijn inziens net zo belangrijk als het maken van foto's zelf.
                      En dat wordt gelukkig door menig auteur van fotoboeken opgemerkt.

                      Grtz

                      Bryan
                      Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                        Ik ben zelf pas lid geworden én een beginner. Als ik in de buurt van boeken kom, kijk ik er altijd even naar of er iets nieuws onder de zon is. Ondertussen heb ik toch al een aardig bibliotheekje vergaard. Ik probeer de boeken waar ik het meeste uit "leer" op een rijtje te zetten. De meeste ervan heb ik gevonden in Fnac, Standaard en Makro.

                        Algemeen
                        - Bewuster en Beter Fotograferen met een Digitale Spiegelreflex Camera, van Pieter Dhaeze, uitgeverij Van Duuren Media, ISBN : 978-90-5940-297-3 (2007) - volgens mij een hele goeie, techniek heel begrijpelijk uitgelegd.
                        - Fotografie, Het nieuwe handboek voor het maken van betere foto's, van John Freeman, uitgeverij Veltman Uigevers, ISBN : 13: 978-90-5920-181-1 en/of 10:90-5920-181-7 (www.veltman-uitgevers.nl)
                        - De complete fotogids, uitgeverij National Geographic, ISBN 978-90-8927-002-3 - heb ik nog maar net, ziet er alvast bij de start niet slecht uit
                        - Digitale Fotografie, van Scott Kelby, uitgeverij Pearson Education, ISBN 978-90-430-1462-5 (www.pearsoneducation.nl) - nog een hele goeie, heel compact, 1 blad per onderwerp, heel eenvoudig uitgelegd.

                        Gerichte onderwerpen :
                        - Digitaal fotograferen met weinig licht van Tim Gartside; uitgeverij Librero; ISBN 13: 978-90-5764-749-9 en ISBN 10: 90-5764-749-4; www.librero.nl. Heel handig boekje.
                        - Compositie van John Freeman; uitgeverij Veltman Uitgevers, ISBN 905920312-7
                        in dezelfde serie :
                        - Licht van John Freeman; uitgeverij Veltman Uitgevers, ISBN 978 9059 203150 (pas gekocht maar ziet er even goed uit dan "Compositie")
                        In dezelfde reeks verschenen ook (maar heb ik zelf niet) : Portretten; Landschappen; Zwart-Wit en Naakt
                        Van National Geographic :
                        - Fotogids Reizen, Robert Caputo ; ISBN 90 85370 41 8
                        - Fotogids Actie & Outdoor, Bill Hatcher : ISBN 90 85370 51 5
                        geïllusteerd met foto's en verhalen van hun fotografen.

                        Over nabewerking bestaan er ook 100-den
                        Zelf vind ik :
                        -RAW een must (als je in raw begint te fotograferen); van Johan W. Elzenga; uitgeverij Pearson Education; ISBN 978 90 430 1470 0 (gaat niet enkel over nabewerking maar algemeen over Raw-fotografie);
                        en wat Photoshop en Photoshop Elements betreft, kun je moeilijk naast de boeken van Scott Kelby, maar dat is ondertussen een bibliotheek op zich geworden.

                        Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
                        En als ik alles gelezen heb, zal ik het misschien een heel klein beetje beter kunnen...
                        Marl1
                        It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                        http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Carlos63 Bekijk bericht
                          Bij "De Sleghte" heb ik diverse titels van M.Freeman gezien aan 15€ per stuk.
                          Ik heb me vandaag "Digitale Fotografie - De spiegelreflexcamera" aangeschaft van Michael Freeman, ziet er inderdaad een degelijk boek uit.
                          Melodic Pixels

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                            een boek dat zeker in de kast van elke fotograaf thuishoort is "On Being A Photographer", door David Hurn. (lenswork publishing, isbn # 1-888803-06-1)

                            gaat niet over de technische details, maar zoals in het boek staat:

                            In that sense this is a how-to-do book, although it is not about technology or processes. It is a book on how to think and act like a photographer, ...
                            || Photography Blog ||

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goed boek - of boekenreeks - voor een beginner?

                              Ikzelf heb de 6 exemplaren van John Freeman: Naakt, Landschappen, portret, zwart-wit, compositie en licht. Heb daar al heel wat bruikbare informatie uitgehaald.

                              Voor photoshop heb ik "Het photoshop cs3 boek voor digitale fotografen. Van Scott Kelby. Ook al heel wat bruikbare info uitgehaald.
                              canon Eos 400D; canon efs 18-55 f3.5-5.6; Sigma dc18-200 f3.5-6.3
                              mijn fotosite

                              Comment

                              Working...
                              X