Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

    ik heb mijn Eizo CG241W gecalibreedrd met de bijgeleverde software en de gemaakte ICC profiel opgeslagen.

    Ik bewerk nu mijn in srgb gemaakte foto's in Photoshop in srgb kleurprofiel en met die profiel sla ik ze op. Als ik de foto later op de Eizo monitor weer oproep, dan heb ik overgesatureerde beelden op mijn gekalibreerde scherm. Ik weet dat geen Windows programma ondersteunt colormanagement, maar de gekalibreerde monitor zou de srgb kleurprofiel moeten kunnen benaderen, nabotsen. /zelfs als er geen kleurprofiel in een foto opgeslagen is, geeft een willekeurige monitor ONGEVEER srgb weer. Dit is de garantie eigenlijk dat de meeste mensen op hun monitor de foto's kunnen bekijken en als het nodig is beoordelen. Mijn Eizo is veels te warm in weergave, ondanks de calibratie.
    Als ik dan een truck uithaalde in Photoshop en de weergave in PS op MONITOR PROOFzette en zo de foto's corrigeerde,/dus de hele warme weergave minder warm maakte/ daarna opsloeg, dan was op de Eizo de weergave goed. De zelfde foto overgezet op mijn IIyama monitor en daar leek dus bijna grayscale. Dus in PS kan ik niet terug corrigeren om op mijn Eizo goed te kunnen weergeven, want dat zou op alle andere willekeurige monitoren en op internet desatureted foto's opleveren.

    Op deze manier is voor mijn werk de monitor bijna onbruikbaar is, namelijk de weergave is niet voorspelbaar voor internet, uitgaande van het feit dat ik 95% foto's moet bewerken/corrigeren voor internet toepassingen, dus mijn monitorweergave is de weergave hoe de meeste klanten de foto's op internet kunnen zien. Ik hou wel rekening met het feit, dat weinig mensen kijken naar zo een geavanceerde monitor als ik.
    De IIyama monitor kon de internetweergave heel goed nabotsen en als ik waar dan ook op een ander scherm de fotoreportage van mij bekeek, zag ik de reportage zo terug, hoe ik het had afgeleverd, zonder schokkende conclusies van afwijkende weergave van kleuren, contrast of verzadiging. Op deze werkwijze werf ik ook mijn klanten, dus op mijn monitor moet ik de bewerkte foto's goed kunnen zien, net als de meeste computergebruikers die foto's zullen ervaren op hun monitoren.
    De 5 % van al die opdrachten die dus foto's ook op papier willen afgedrukt krijgen word gewaarborg door de ingesloten ICC profiel/srgb/ voor de afdrukcentrales. Als ikzelf de foto's in volle glorie in srgb wil terugzien, dan kan ik zelf mijn softwareprogramma's gebruiken, die dus colormanagement gebruiken. Maar ik moet ook de foto's kunnen bewerken en weergeven hoe mijn klanten het kunnen gebruiken.

    Wat is hier het probleem? Ik kan moeilijk geloven, dat een monitor van 1900 Euro deze problematiek niet op kan lossen, maar tot nu toe is hopeloos. Alle tips zijn welkom.
    Alvast bedankt voor het meedenken en voor de eventuele hulp en oplossing, Kati
    Last edited by Katalin; 29 februari 2008, 11:30.

  • #2
    Re: Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

    Ik ben er uit, mijn Eizo kan 96% adobe RGB weergeven en ook in die kleurruimte is gecalibreerd. Dit is de verklaring waarom de foto's zo verzadigd overkomen als ze in Photoshop in srgb kleurruimte bewerkt worden en vervolgens op de scherm bekeken worden.
    De oplossing is, 2 profielen aanmaken, eentje voor adobeRGB en de andere sRGB ende laatste instellen voor de meeste toepassingen van mij. Mocht ik behoefte hebben in aRGB te werken, kan ik altijd switchen tussen de 2 profielen.
    dit is het dan. . gr. Kati

    Comment


    • #3
      Re: Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

      Lijkt mij heel bizar. Maw zeg jij dat je op een adobeRGB gecalibreerde monitor geen sRGB foto's kan bekijken? Ik geloof dat niet, er moet iets anders aan de hand zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

        Voor zover ik van een verkoper begrepen heb, klopt het wel dat je verschillende
        profielen kan aanmaken, misschien om op zo'n manier te gebruiken zoals je in je
        tweede post aanhaalt. Ik zal het hem eens vragen.
        Last edited by svc; 6 maart 2008, 14:34.

        Comment


        • #5
          Re: Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

          probleem opgelost, in de ColorNavigator software kan je zelf profielen aanmaken en in de menu staat zelfs sRGB aangegeven,die kan je fine tunen. Het is gisteren in sRGB profiel gekalibreerd en de monitor weergave is super mooi geworden, mocht het nodig zijn in aRGB werken, kan ik makkelijks witchen tussen de profielen.

          Comment


          • #6
            Re: Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

            Is dit calibreren dan echt zo moeilijk?

            Want ben ook van plan een Eizo aan te schaffen (wel niet dezelfde) en een calibratie toestelletje. Maar had gehoopt dat het een beetje gemakkelijker zou zijn... want nu snap ik er helemaal niets meer van.
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #7
              Re: Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

              Oorspronkelijk geplaatst door Katalin Bekijk bericht
              probleem opgelost, in de ColorNavigator software kan je zelf profielen aanmaken en in de menu staat zelfs sRGB aangegeven,die kan je fine tunen. Het is gisteren in sRGB profiel gekalibreerd en de monitor weergave is super mooi geworden, mocht het nodig zijn in aRGB werken, kan ik makkelijks witchen tussen de profielen.

              Mijn Nec is ook een aRGB monitor, netjes gecalibreerd in aRGB in die interne LUT tabel van de monitor. Ik heb geen probleem om sRGB beelden te bekijken, zolang ik er maar voorzorg dat de software colormanagement toepast (Internet Explorer is dit bijvoorbeeld niet)
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Eizo CG241W verkeerde kleurweergave

                Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Mijn Nec is ook een aRGB monitor, netjes gecalibreerd in aRGB in die interne LUT tabel van de monitor. Ik heb geen probleem om sRGB beelden te bekijken, zolang ik er maar voorzorg dat de software colormanagement toepast (Internet Explorer is dit bijvoorbeeld niet)
                dit was bij mij ook geen probleem, maar ik wil ook andere dingen doen metde beeldscherm als alleen maar foto's bewerken/alhoewel, ik maak en bewerk 95 % in sRGG/onder andere website's bekijken, die waren in de aRGB kleurruimte ook oversatureted. Na calibratie van inderdaad in de LUT/look up tabel/van de monitor is de weergave in sRGB geworden,met behoud van de mogelijkheid terug te gaan naar aRGB.

                Comment

                Working...
                X