Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's klaarmaken voor afdruk bij centrale

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's klaarmaken voor afdruk bij centrale

    Ik heb via de zoekfunctie al verschillende threads gelezen en ken ondertussen zo'n beetje de verhouding tussen fotoformaat, papier en pixels.
    Echter heb ik enkele andere vragen.

    * Er wordt al eens gezegd dat je foto's voor afdruk moet "oververscherpen", is dit zo en zo ja hoeveel moeten ze "oververscherpt" worden?
    * Ik heb een foto die eigenlijk een collage is van 12 verschillende foto's (zie deze thread). Moet ik hier het formaat van de hele foto bewerken
    of eerder de kleintjes aanpassen voor afdruk? Of moet ik de kleintjes aanpassen in de collage en dan de gehele foto aanpassen voor afdruk?

    Wat zouden jullie doen?

  • #2
    Re: foto's klaarmaken voor afdruk bij centrale

    Als je die 12 verschillende foto's apart gaat bewerken, dan wordt het erg moeilijk om de kleuren, belichting en contrasten hetzelfde te krijgen. In dit geval zou ik eerst een collage maken, en dan de complete collage bewerken, dan worden alle bewerkingen uitgevoerd op alle foto's tegelijk. Als je de foto's zelf verscherpt, zet dan zeker de optie verscherpen uit als je de foto's doorstuurt om ze af te laten drukken.

    In dit geval zal je met zo'n collage geen problemen hebben om een heel grote afdruk te laten maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X