Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog: vergroter: hulp gevraagd....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog: vergroter: hulp gevraagd....

    Mijn dochter volgt fotografie (3de middelbaar) aan het VISO te Gent: 3 jaar verplicht analoog, vanaf het 4de jaar digitaal.
    Ontwikkeltank e.d. hebben we al aangekocht, want film moet al thuis ontwikkeld worden. Binnenkort moet ze ook thuis drukken...

    Ik kan -tweedehands- onderstaand type vergroter kopen:
    Opemus II a, max 75 Watt, max 250V, Meopta of Melopta type 74214.
    Ik ken er geen jota van en zou graag weten of iemand dit type kent, het aan te raden is en hoeveel het nog mag kosten.
    OF
    waar moet ik op letten bij het aanschaffen van (indien dit type niet interessant zou blijken te zijn).

    bedankt!
    mvg
    Caroline
    www.myspace.com/photocaroline

  • #2
    Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

    Opemus IIa is geen interessant type, omdat het werken met mutigradepapier (wat tegenwoordig het meest gebruikt wordt) nogal ingewikkeld wordt, er is nl. niet echt een filterlade voorzien.
    Last edited by pol parasol; 25 februari 2008, 12:28.

    Comment


    • #3
      Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

      op zich is meopta een vrij bekend merk, waarvan er veel in de omloop zijn. Type II is al wel een 'oudje' (Mijn eerste vergroter was 20 jaar geleden een type IV of V). Dit zijn condensor-vergroters, wat wil zeggen dat het licht gebundeld wordt door een lens, dit geeft een scherp beeld, maar alle foutjes (stof, vettige vingers, haartjes,...) worden pijnlijk duidelijk mee uitvergroot.
      Dit is ook een zwart-wit vergroter, met andere woorden je hebt geen kleurkop. Nu heb je dit niet strikt nodig, maar als je met multigrade papier werkt (papier met variabele graden van contrast) is dit wel veel makkelijker.
      Als je deze vergroter gratis krijgt zou ik zeggen : doen ! Maar als je er nog centjes moet voor op tafel leggen, dan denk ik dat er betere zijn
      (Ik heb zelf nog wel iets staan, dus je mag me steeds pm'en.

      Comment


      • #4
        Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

        bedankt!
        Ze werkt inderdaad met multigradepapier: beter niet doen dus.
        Ik kreeg deze morgen een mail van iemand die vandaag uitsluitsel moet geven of ze hem moet aankopen voor mij of niet, dochter niet op de hoogte en kan het dus niet navragen op school: vandaar mijn vraag via het forum: snel antwoord zoals gewoonlijk
        Pocket: ik stuur je een pm-tje

        mvg
        Caroline
        www.myspace.com/photocaroline

        Comment


        • #5
          Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

          Populair is het merk Durst, zoals een durst M670. Belangrijk is het objectief: aan te raden zijn Schneider Componon-S, Rodenstock Rodagon, Nikon EL-Nikkor, allen 50mm brandpunt voor kleinbeeld.
          PM maar voor tips, ik heb wel wat ervaring in het Zw/w vergroten.

          -M-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

            Oorspronkelijk geplaatst door pocket Bekijk bericht
            op zich is meopta een vrij bekend merk, waarvan er veel in de omloop zijn. Type II is al wel een 'oudje' (Mijn eerste vergroter was 20 jaar geleden een type IV of V). Dit zijn condensor-vergroters, wat wil zeggen dat het licht gebundeld wordt door een lens, dit geeft een scherp beeld, maar alle foutjes (stof, vettige vingers, haartjes,...) worden pijnlijk duidelijk mee uitvergroot.
            Dit is ook een zwart-wit vergroter, met andere woorden je hebt geen kleurkop. Nu heb je dit niet strikt nodig, maar als je met multigrade papier werkt (papier met variabele graden van contrast) is dit wel veel makkelijker.
            Als je deze vergroter gratis krijgt zou ik zeggen : doen ! Maar als je er nog centjes moet voor op tafel leggen, dan denk ik dat er betere zijn
            (Ik heb zelf nog wel iets staan, dus je mag me steeds pm'en.
            Heb zelf jarenlang een Opemus II gehad.(Heel lang gelden dus ) Je kan het vergelijken met een Lada (Grove vergelijking maar met alle respect hoor ). Een typisch amateurtoestel.
            Bij een Durst ga je meer mogelijkheden hebben en betere lenzen.
            Ga dus op zoek naar een goede Durst. Dezer dagen zullen veel analoge fotoamateurs die digitaal gaan, blij zijn dat ze er vanaf geraken. Niet te veel geld aan geven dus......

            Een oudje : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=138402

            Nog eentje

            Groetjes
            Skitch
            Last edited by Skitch; 25 februari 2008, 20:07.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

              Allemaal heel erg bedankt voor de hulp. Ik heb ondertussen een al een veel beter aanbod gekregen (dankjewel Pocket).
              Nerdifant: ik hou je eraan

              mvg
              Caroline
              www.myspace.com/photocaroline

              Comment


              • #8
                Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

                Ik wil toch even toevoegen dat het werken zonder kleurenkop toch niet ZO moeilijk is hoor.
                Je kan dan voor 25€ filtertjes kopen bij je fotograaf en die met afplaktape over de lens plakken. Werkt perfect.
                Uiteindelijk weet je ook niet hoe goed de kleurenkop nog is.

                Maar ik geef toe dat het nogal amateuristisch is, en dat een kleurenkop misschien net ietsje makkelijker of sneller is.

                Comment


                • #9
                  Re: analoog: vergroter: hulp gevraagd....

                  Van die filtertjes heb ik nog een setje liggen, van Ilford (Cibachrome). Indien iemand ze kan gebruiken: voor de prijs van een postzegel .

                  Comment

                  Working...
                  X