Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeldformaat 4:3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beeldformaat 4:3

    Hallo,
    Ik gebruik een camera Nikon D80. Het formaat van de foto opnames is sowieso 15x10 cm.
    Maar voor een slideshow oogt het veel mooier om foto's te hebben van ongeveer 13x10 cm.
    Hoe kan ik de instellingen van mijn toestel nu veranderen naar opnames 4:3 = ongeveer 13x10 cm ?
    Sorry maar ik vind dit niet terug in mijn D80 handleidingboekje.
    Nu weet ik wel, uitsnijden achteraf kan steeds maar het resultaat zou ik graag meteen zien bij de opname zelf.
    dank voor wijsheid !!!

  • #2
    Re: beeldformaat 4:3

    dat kun je (dacht ik) niet in je camera, mamie ...
    je kunt wel nadien elke foto bijsnijden tot verhouding 3:4
    en er rekening mee houden bij de opnames die je maakt.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: beeldformaat 4:3

      Hi,

      Twee mogelijkheden:

      a) Olympus kopen

      b) Venster op je cam display kleven met 4:3 verhouding.
      Dan zie je of het "past".

      Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: beeldformaat 4:3

        Ik weet eerlijk gezegd niet waarom u het formaat 4:3 wil om een slideshow te maken. Het formaat is gemaakt in de fotografie om compatibel te zijn met video, dat is klassiek ook 4:3. Het nieuwste formaat is 16:9.
        Om een slideshow te maken heb je eigenlijk het meest gebruikte formaat 2:3 nodig, gelijk aan het vroegere kleinbeeld dia en negatief 24x36.
        Als je ingescande dia's wil verwerken samen met de opnames van uw D80 zit je toch prima? Uw D80 zal altijd het formaat 2:3 opnemen, dat is nu eenmaal de standaard voor kleinbeeld reflexcamera's, ook digitaal. Enkele toestellen bij Nikon en Sony hebben nog het formaat 3:4. Ook de Panasonic kan keuzes maken in het formaat, zoals de FZ50 die de drie aankan 2:3 - 3:4 - en 16:9.
        De meeste reflex toestellen zullen bij mijn weten het formaat 2:3 opnemen.
        Als je dan toch het 4:3 formaat wil zit er niets anders op dan achteraf te croppen en daarbij rekening te houden als je de opname maakt. Op die manier heb ik met mijn D70 mijn opnames gecropt naar 16:9 en dat gaat prima, maar er is werk aan.
        succes,

        Comment

        Working...
        X