Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitslicht manueel instellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitslicht manueel instellen

    Als je werkt via een flash trigger of pocket wizard en je stelt je flits manueel in.
    Hoe weet je hoe hard je deze moet instellen? En werk je op het toestel ook manueel of via diafragma stand?
    Kan je ook een losse lichtmeter gebruiken met een trigger?

    Bedankt

    Killerke
    www.knfotostudio.be

  • #2
    Re: Flitslicht manueel instellen

    Een losse flitsmeter kan je gebruiken.
    Je toestel ook op manueel.

    In de diafragmastand gaat je toestel de sluitertijd aanpassen aan de hand van het beschikbare licht dat je camera meet.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Flitslicht manueel instellen

      Zonder flitsmeter gaat ook.
      Daarvoor dient het zogenaamde richtgetal voor die flits. Dat is een constante aan de hand waarvan je belichting kan instellen :

      RG = afstand x f-stop

      Als je het richtgetal van je flits kent voor een bepaalde ISO waarde (zie fabrikant), dan kan je eenvoudig in functie van de afstand waarop de flits van het onderwerp staat, de f-stop berekenen die een correcte belichting geeft.

      Gegroet,
      Tom.

      Comment


      • #4
        Re: Flitslicht manueel instellen

        En met lichtmeter, hoe als je dan op de meettoets duwt gaat automatisch je flits af?
        Bedankt voor je info Tom
        www.knfotostudio.be

        Comment


        • #5
          Re: Flitslicht manueel instellen

          Bij de meeste flashes staat er een meteraanduiding. Als je ISO, f-getal en zoom instelt komt die zeggen in welke range het onderwerp juist belicht zal zijn. Verder kan je met een digitale camera altijd snel een foto trekken om belichting te controleren.

          Tweede vraag: camera best ook manueel instellen. Zo bepaal je zelf hoeveel omgevingslicht je mee wilt in je foto. Bovendien hou je zo een consistente belichting, ook als je rondbeweegt en bv. plots een witte muur als achtergrond in beeld krijgt, er een lampje in beeld komt,...
          Last edited by StijnL; 25 februari 2008, 07:57.

          Comment


          • #6
            Re: Flitslicht manueel instellen

            Dus een lichtmeter is eigenlijk nutteloos dan?
            Als ik op de meettoets zou duwen van een lichtmeter gaat dan mijn flits 580ex automatisch af?
            www.knfotostudio.be

            Comment


            • #7
              Re: Flitslicht manueel instellen

              Sorry, ik heb geen ervaring met een lichtmeter. Hoe ga je je flits gebruiken? Slechts één flits of meerdere,...?
              Als je slechts één flits gebruikt volstaat die aanduiding op de flits zelf zeker (hou er rekening mee dat een diffuser, paraplu,... wel een paar stops licht wegnemen). Bovendien kan je je belichting snel testen met je digitale camera en de belichting nog bijsturen door te spelen met het diafragma.

              Comment


              • #8
                Re: Flitslicht manueel instellen

                Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
                Dus een lichtmeter is eigenlijk nutteloos dan?
                Als ik op de meettoets zou duwen van een lichtmeter gaat dan mijn flits 580ex automatisch af?
                Neen.
                Maar de flitsmeter heeft een functie cordless waardoor hij begint te meten en je de flitser met de hand kunt laten afgaan (even op de trigger drukken).

                Alleen wanneer je de flitsmeter met een sync cord verbind met de flitser kun je de flitser laten afgaan door de flitsmeter.

                Wanneer ik met triggers werk en de flitsers manueel instel meet ik altijd het licht met de flitsmeter (je krijgt ook een aanduiding verhouding omgevings/flitslicht).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment

                Working...
                X