Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude dia's en foto's verwerken

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude dia's en foto's verwerken

    Ik ben nieuw hier, en het is me niet direct duidelijk hoeveel duplicatie deze vraag is van vorige topics.
    Noch hoe deze topics terug te vinden.
    Sorry daarvoor.
    Ik heb al wat posts gezien op diverse forums waar uit de doeken gedaan wordt hoe negatieven te scannen met een digitale camera en terug tot leven te brengen.
    Mijn probleem is dat ik duizenden dia's liggen heb met vooral natuurfoto's en dit graag op grotere schaal zou willen omzetten naar een bruikbaarder formaat.
    Dan heb ik ook nog duizenden negatieven liggen van mijn reizen over 6 continenten, waar ik ook iets zou willen mee doen.
    Sommige van die foto's en negatieven zijn ondertussen uniek geworden, omdat de gebieden waar ze genomen zijn niet zo veilig meer zijn.
    Hoe kan ik relatief snel een groot aantal dia's en negatieven scannen ?



    Ludo J.M. Vennekens
    Ludo J.M. Vennekens
    Sony MVC-1000CD

  • #2
    Ivenneke, (Ludo)

    Hangt ervan af, of je bereid bent flink te investeren in een dia/negatief scanner. Dan kan je het relatief eenvoudig zelf doen, maar het zal je in ieder geval véél tijd nemen. En nogal wat gepruts met kleuren en zo, die films hebben elk hun eigen kleurbalans.
    Of je kan het laten doen, er zijn mensen die het profi doen, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.
    Mijn pa had dezelfde vraag, en na alles bekeken te hebben, en ook de kwalitiet van de oudere dias te hebben geevalueerd (dat viel eigenlijk nogal tegen), heeft hij een goede scanner met dia -opzetstuk gekocht, dus geen echte diascanner.
    Hij beperkt zich nu tot de beste dias/negatieven, en als er echt eens eentje in beste kwaliteit moet, laat hij het doen. De faktor tijd/geld was hier doorslaggevend.

    Groetjes
    Rudy

    Comment


    • #3
      Ik heb zelf een flatbedscanner met dia en negatiefopzetstuk. Het gaat wel relatief traag ... maar dan hebt ge iets te doen als ge BD leest hé....

      Comment


      • #4
        De snelste methode is wellicht gewoon een digitaal fototoestel (met voldoende opslagcapaciteit) bovenop de diaprojector zetten en dan de projecties (op goed scherm) fotograferen. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar toevallig positieve reacties gelezen in een Duitse nieuwsgroep.

        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          ...positieve reacties gelezen in een Duitse nieuwsgroep.
          En waarom niet véél dichterbij ???
          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=2282&FORUM_ID=2&CAT_ID=2&Topic_ Title=Digitale+camera+als+scanner&Forum_Title=Foto archief+%26+Demo%27s


          mvg,
          Jempi.
          Jempi
          CANON Ixus 800 IS
          BD0978BE

          Comment


          • #6
            Olympus heeft ook een 'Flash Film Scanner' waarmee je dia's kan fotograferen.
            Heeft iemand er soms ervaring mee?

            Hier is de link voor meer informatie hierover:


            Peter
            Peter

            http://www.belekes.be/

            Comment


            • #7

              Olympus heeft ook een 'Flash Film Scanner' waarmee je dia's kan fotograferen.
              Heeft iemand er soms ervaring mee?

              Hier is de link voor meer informatie hierover:


              Peter
              Peter,

              Ben even naar de site gaan kijken.
              Ik vraag mij af hoe je deze opnamen moet belichten. Met een flits? Naar de hemel richten of zorgen voor een andere (meer constante) lichtbron? Hoe zou het zitten met kleurafwijkingen?
              Zelf zit ik ook met een verzameling dias en negatieven uit mijn "analoog" verleden. Ik overweeg daarom ook een echte filmscanner aan te schaffen. Maar eens alle opnamen gescand (dus een dik jaar verder waarschijnlijk), zit je wel met een werkloze scanner. Koop je echter zo een (Olympus-)camera met opzetstuk, dan hou je er nadien nog een camera aan over. Wat is nu het beste? Al leden met ervaring hiermee?

              Francis

              Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

              Comment

              Working...
              X