Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

G type lens op oude Nikon FE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • G type lens op oude Nikon FE

    Vraag mij niet waarom, maar ik had vandaag het gekke idee om mijn Sigma 30mm f1.4 op mijn oude Nikon FE body te plaatsen.

    Enfin, door de zoeker lijkt alles ok, buiten natuurlijk wat vignettering in de hoeken. Ook de lichtmeting was normaal. Nu vraag ik mij af, wat gebeurt er als ik nu de sluiterknop indruk?

    Omdat de lens een moderne lens is zonder diafragmaring, dus eigenlijk lenstype G van Nikon, kan ik het diafragma niet wijzigen. Als ik door de zoeker kijk, dan kijk ik door het maximale diafragma van f1.4. Als ik afdruk, neem ik dan een foto op f1.4? Zit ik m.a.w. 'vast' op die f1.4? Ik dacht dit ook eerst, wat natuurlijk 'goed nieuws' was, want dan had ik een 30mm f1.4 lens op m'n analoge camera. Maar toen ik de dof preview knop (meer een hendel op de Nikon FE) indrukte werd de zoeker significant donkerder, ik gok dat het diafragma helemaal werd dichtgeknepen, dus op f16.

    Nu vraag ik mij af, wordt de foto nu genomen op f1.4 omdat ik het diafragma niet kan wijzigen en de lichtmeting blijkbaar ook met f1.4 werkt, OF wordt de foto genomen op f16 omdat de dof preview knop daar blijkbaar naar omschakelt (dof preview is toch per defintie met het diafragma waar de foto mee genomen zal worden)..

    Ik kan natuurlijk gewoon foto's nemen en zien wat het geeft, maar als iemand het hier al weet, dan hoef ik geen filmrolletje te verspillen

    Op google vind ik alleen dat G-typ lenzen 'niet compatibel' zijn..

  • #2
    Re: G type lens op oude Nikon FE

    een non "G" lens moet je op kleinste diafragmaopening zetten opdat je recente camera de controle van het diafragma kan overnemen, dit zal met een "G" lens ook zo zijn. dus als je een foto neemt, en je toestel wilt de foto maken, dan zal het op f16 te doen zijn

    Comment


    • #3
      Re: G type lens op oude Nikon FE

      Om een oude discussie weer boven te halen.

      Ik heb net een Nikon FG gekocht, in uitmuntende staat.

      Het grote verschil met de FE is dat de FG naast een AE mode (diafragmavoorkeur meting), ook een "Programmed mode" heeft, vergelijkbaar met de 'P' op DSLRs.

      Dus de camera is dan eigenlijk in auto stand en bepaalt zelf het diafragma én sluitertijd.


      Als ik nu de Sigma 30mm f1.4 op de FG zet, in P stand zet en - uiteraard nog zonder filmpje - foto's neem bij verschillend licht. Zie ik dat de sluitertijd wijzigt, dus er is meting, zoals bij de FE. Maar het verschil is dat het diafragma niét wordt dichtgeknepen op elke foto.

      Het probleem was bij de FE & Sigma HSM is dat elke foto dan automatisch op F16 werd genomen en daar niets aan te doen was.

      Nu zie ik dus met mijn eigen ogen dat het diafragma op f1.4 blijft bij een foto op "P", dus ga ik er vanuit dat ik in principe foto's kan nemen met de FG & Sigma 30mm op f1.4 en alleen f1.4. Wat wel een interessant experiment is, met de vignettering kan ik leven.

      Maar nu twijfel ik nog of de belichting wel juist is, misschien wil de FG in 'P modus' het diafragma wel veranderen maar kan het niet en gaat het er verkeerdelijk vanuit dat het bijv. op f5.6 staat, terwijl het toch op f1.4 blijft. Kan er iemand mijn gedachtegang volgen en mij klaarheid brengen, vóór dat ik het zelf uittest met een filmrolletje.

      Comment


      • #4
        Re: G type lens op oude Nikon FE

        Normaal wordt de foto gemaakt op het diafragma dat met behulp van de preview knop wordt ingesteld.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: G type lens op oude Nikon FE

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Normaal wordt de foto gemaakt op het diafragma dat met behulp van de preview knop wordt ingesteld.
          Er is geen previewknop op de FG.

          Nogmaals, als ik foto neem op "P", zie ik het diafragma niet dichtgaan. Dus de foto wordt sowieso op f1.4 genomen.

          Alleen, is de communicatie tussen die f1.4 en de FG wel juist verlopen....


          Testfilmrolletje zal uitsluitsel geven, veronderstel ik.

          Comment


          • #6
            Re: G type lens op oude Nikon FE

            Zelfportret maken, dan zie je het gebeuren.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X