PDA

Volledige versie bekijken : Camera 20m naar beneden gevallen

Sibbe
26 mei 2003, 19:03
Vorige week is mijn digitale camera zo'n 20 tot 30 meter naar beneden gevallen. Eerst een paar keer tegen de rotsen en daarna verder naar beneden waar hij in gras terecht is gekomen. Oeps, de schoudertas stond nog open.

Naar beneden dus om de schade op te meten. Veel krassen en de onderkant van de plastieken behuizing is opengebogen. De printplaten zijn duidelijk zichtbaar. Op de powerknop duwen zet het toestel weer aan, het schermpje gaat aan en de lens schuift uit. Op het eerste zicht werkt alles nog zoals voorheen.
Later heb ik die opengeplooide onderkant weer kunnen dichtduwen, nu zijn enkel nog de krassen zichtbare schade.

Mijn vraag die ik zou willen stellen, hoe groot is de kans dat er binnenin iets stuk is en het toestel na verloop van tijd niet meer goed functioneerd? Wat kunnen de gevolgen zijn van zo'n val en het feit dat de behuizing nu niet meer volledig sluit.

En dan misschien nog een subjectieve vraag, vinden jullie het uiterlijk van je camera belangrijk? Zou je er kunnen mee leven dat het vol diepe krassen zit?

Waar velen misschien al op gewacht hebben, het gaat om een Sony P71 van 9 maanden oud, nieuw voor 550 euro gekocht en het toestel heeft al 6000 foto's getrokken.

Opmerking: ik droeg die tas NIET zonder ze dicht te doen, dat is nog een ander probleem voor mij, wie gaat dat betalen want ik vertrouw het niet echt? Mensen met ervaring?

(edit: woordje niet vergeten)

Cupidooleke
26 mei 2003, 19:32
Mijn vraag die ik zou willen stellen, hoe groot is de kans dat er binnenin iets stuk is en het toestel na verloop van tijd niet meer goed functioneerd?

ongeveer 71,45 %

Wat kunnen de gevolgen zijn van zo'n val

Dat het zaakje om zeep is

en het feit dat de behuizing nu niet meer volledig sluit.

Dat er licht binnenkomt op de CCD (en dat is niet goed :)

En dan misschien nog een subjectieve vraag, vinden jullie het uiterlijk van je camera belangrijk?

Een tof design is leuk meegenomen.

Zou je er kunnen mee leven dat het vol diepe krassen zit?

Ja

Waar velen misschien al op gewacht hebben, het gaat om een Sony P71 van 9 maanden oud, nieuw voor 550 euro gekocht en het toestel heeft al 6000 foto's getrokken.

Flink, goe bezig geweest

Opmerking: ik droeg die tas zonder ze dicht te doen, dat is nog een ander probleem voor mij, wie gaat dat betalen want ik vertrouw het niet echt?

Jijzelf zult betalen

Mensen met ervaring?

Ik nog niet, gelukkig

:)

Peter1
26 mei 2003, 19:47
Jammer jammer .... :eek: Maar ik vrees dat je dat zelf zal moeten betalen... en maar hopen dat ie het bljift doen, en ach een paar krassen zullen de zaak niet maken toch ?

Sibbe
26 mei 2003, 20:32
Alvast bedankt voor de reactie's.

Ik zie dat ik één belangrijk woordje vergeten ben in mijn eerste post. Ik droeg die tas NIET.
Iemand wilde even foto's trekken, dus droeg hij die tas en is het zijn fout dat de camera eruit gevallen is. Hij was goed verwittigd dat hij er voorzichtig mee moest zijn. Ik denk dus niet dat ik dat zal betalen, waarschijnlijk zijn verzekering.

Volgens de fotozaak waar ik hem kocht, zal het zeker 200 euro kosten om hem weer in oorspronkelijke staat te laten brengen. Logisch ook, want daar is werk aan met onderdelen en transportkosten. Een offerte door Sony kost 50 euro (en je krijgt je toestel in stukjes terug) voor het geval de verzekering een officieel document wilt. Herstellen wordt dus niet aangeraden.

Volgens mij is het dus gewoon beter om een nieuwe camera te kopen (Sony P72 voor 400 euro). Ik moet dus kunnen aantonen aan de verzekering dat herstellen economisch niet verstandig is. Dan zou die persoon die de camera liet vallen de oude kunnen krijgen voor de tijd dat die nog goed functioneert. Uit ervaring met gsm's (ook elektronica) die gevallen zijn weet ik dat zo'n zaken soms na enkele maanden kapot gaan. Dit door vervorming van de behuizing, losse onderdelen en hierdoor defect gaan bij gebruik, stof en vochtigheid tussen de onderdelen...
Dat risico wil ik dus niet lopen.

Of we het met verzekering gaan regelen of niet is nog niet zeker.

Iemand een goede raad?

Lazy Charles
26 mei 2003, 20:38
Je kan altijd proberen via de "dader" zijn familial maar denk erom dat daar een redelijke franchise op zit.
Succes en houd ons misschien op de hoogte?

Mac Quoy
26 mei 2003, 21:09
Beste Sibbe
als de familiale verzekering vraagt of je die brave mens de toelating gegeven hebt om met uw toestel rond te zeulen, en ge zegt ja... dan zal ze je NIET vergoeden. Tis maar dat ge het weet.
Groeten
Eddy
(wiens UZI ruim een jaar geleden samen met hem vele meters diep van een Portugese berg donderde, terecht kwam in een flinke bergbeek daar samen met de baas (de ene al wat langer dan de andere) meer dan 10 minuten volledig ondergedompeld in verschillende stukjes uit elkaar gespat in het koude water lag. De baas had een maand of twee nodig alvorens hij weer een beetje functioneerde maar de UZI deed het na terug in elkaar geprutst te zijn en een droogtijd van 3 weken weer prima tot op de dag van vandaag. Af en toe loopt hij eens vast en moet weer gereset maar dat is klein bier bij de plastieken schouder die de baas ondertussen heeft)
Kmoest er weer aans aan denken...

Stef
26 mei 2003, 21:57
schijnt er nu ook licht op uwe ccd Eddy???

Stef

Mac Quoy
26 mei 2003, 22:04
Originally posted by Stef

Stef

alleen als ik mijn arm te hoog ophef...

Stef
26 mei 2003, 22:17
Originally posted by emacquoy

Stef

alleen als ik mijn arm te hoog ophef...

Die plastieken behuizing toch he....

Stef

Mac Quoy
26 mei 2003, 22:27

ah... ge weet het: mijn volgende zal zo'n duurdere van nikkel zijn...
ik heb er al één in bestelling maar "ze" hebben precies problemen met de levering. Tis nochtans besteld bij een winkeltje achter den hoek zoals gij dat altijd zo schoon kunt zeggen.
Groeten
Eddy
ps: we zijn wel de Sibbe zijnen topic aan het verneuken op deze manier niet?

Stef
26 mei 2003, 22:29
Originally posted by emacquoy

ik heb er al één in bestelling maar "ze" hebben precies problemen met de levering. Tis nochtans besteld bij een winkeltje achter den hoek zoals gij dat altijd zo schoon kunt zeggen.
Groeten
Eddy

Misschien eens een samen-aankoop overwegen? :D

Stef

Mac Quoy
26 mei 2003, 22:39

Misschien eens een samen-aankoop overwegen? :D

heb ik al aan gedacht en voor geinformeerd maar wisselstukken voor pompiers daar beginnen "ze" niet aan zeggen "ze". Die mannen mankeren altijd iets (vooral de rug zou een zwakke plek zijn) zeggen "ze"
Stel voor dat we nu verder zeveren op de chitchat onder de titel: venten met mankementen.
Groeten
Eddy

Act
27 mei 2003, 02:04
Sibbe, jouw titel moedigt wel aan om te lezen. Wij paniekeren als we zoiets lezen :(
Maar toen ik jouw topic las, dacht ik: jongen toch, jij zal dit gewoon moeten betalen. Jij hebt het laten vallen. Maar blijkbaar was het jij niet die het hebt laten vallen, dus vind ik dat de persoon in kwestie ervoor moet opdraaien. Ik zou zeker geen herstelling willen. Ik heb onlangs mijn camera ook uitgeleend, en als daar iets mee zou gebeurd zijn, dan had ik een nieuwe gewillen van dezelfde waarde of meer. Zeker niet minder. En het zou inderdaad kunnen dat de verzekering van de persoon dat niet wilt betalen, dan is het de persoon zelf dat dat moet doen hé? Dus,stel je niet tevreden met een herstelling.

Sibbe
27 mei 2003, 17:39
Ja, is wel stom dat ik dat ene woordje vergeten was, edit gaat niet op dit forum zeker?

Vandaag geïnformeerd bij de verzekering, de familiale wil dat idd niet betalen (is bruikleen en wordt niet gedekt).
Vandaag heb ik al een eerste defect ontdekt, het schermpje flikkert aan de onderkant. Heel ambetant om erop te kijken. Dus dat gaat niet goed, ik verwacht nog defecten en wil dus ook geen herstelling.

Diegene die hem liet vallen snapt natuurlijk niet dat ik een nieuw toestel wil omdat er "maar een kras" op zit. Damn.
Volgens mij is het voor hem ook voordeliger om een nieuw te betalen, dan krijgt hij de oude en kan hij er hopelijk nog lang van genieten (waar ik voor vrees). Herstellen zou hem zeker 200 euro kosten en dan heeft hij zelf helemaal niets en ik een "accidenté" (ik vgl met auto's, ook voor die diepe kras, die kan niet zo blijven).

Ja, dat nieuw toestel die ik op het oog heb is wel 150 euro goedkoper, zoveel te beter voor hem eigenlijk en uiteindelijk zijn de specificatie's quasie gelijk (is de opvolger van de oude). Daar kan ik mij in vinden, het is goedkoper, maar gelijkwaardig. De volle 550 eisen vind ik niet nodig.

Mac Quoy
27 mei 2003, 17:46
Originally posted by Sibbe
Ja, is wel stom dat ik dat ene woordje vergeten was, edit gaat niet op dit forum zeker?

jawel potloodje gebruiken http://dc.netadmin.be/icon_edit_topic.gif

Sibbe
27 mei 2003, 18:02
jawel potloodje gebruiken http://dc.netadmin.be/icon_edit_topic.gifHmm, ik moet daarvoor blijkbaar vast ingelogd zijn, anders komen er gaan potloodjes. Ik had er niet aan gedacht. Thx.

Eerste bericht is aangepast voor nieuwe lezers. Verdere reacties welkom.

dejavu
27 mei 2003, 20:12
Dag Sibbe,

Op het werk werd eind december een Minolta F100 aangeschaft. Na twee weken liet iemand die al vallen. Het gevolg was dat bij het aanzetten van het toestel de lens niet meer naar buitenkwam. Aan de buitenkant was echter niets te zien.

Het toestel is hersteld geweest en ongeveer 7 weken weggebleven. Was nog in garantie en Minolta heeft het dus zonder problemen hersteld.

Echter, dat toestel wordt altijd gebruikt met continue AF en je hoort het toestel ratelen alsof het het ieder moment kan begeven. Dat ratelen hoorde je in het begin ook, maar je moest echt al met je oor tegen het toestel plakken. Nu klinkt het verschrikkelijk; volgens mij haalt het het einde van het jaar niet...

Jouw geval... aangezien die persoon je een nieuw toestel wil betalen, zou ik geen seconde twijfelen. Ik zou het onmiddellijk doen. Je weet trouwens maar nooit dat hij van idee verandert.

Als je je toestel laat herstellen, ben je het ongetwijfeld weken kwijt en ben je dan nog niet zeker bij terugkomst of het opnieuw voor 100% zal werken...

Groetjes,

jacques
27 mei 2003, 22:57
Even een vraagje.

Wat bedoel je met wie gaat dit betalen ?

Stel je voor je koopt een nieuwe auto, rijdt de garage uit en direct op de eerste hoek, recht tegen een boom.

Ga je je dan ook afvragen wie dat gaat betalen ?

Als je Sony het nog doet, gewoon geluk, en als die het niet (goed) meer doet pech gehad.

Voor dit soort zaken kan je je al dan niet verzekeren, behoort tot de vrije keus die mensen hebben.

Mijn vriend Dirk liet zijn S2 tegen de grond kletteren, niet verzekerd, daar koos en kiest hij voor, was toataal niet depressief, was alleen benieuwd of de fotozaak nog eeen nieuwe body op stok had, daar hij er niet goed tegen kon om weken niet te kunnen fotograferen.

jacques.

PSD wees gelukkig, dat het de kamera was en niet uzelf of een vriend, die daar naar beneden stuiterde.

Act
28 mei 2003, 06:13
Als je Sony het nog doet, gewoon geluk, en als die het niet (goed) meer doet pech gehad.

Niet akkoord met Jacques.
Als Sibbe de camera had laten vallen oké.
Maar hier was het iemand anders die de cam liet vallen. Dus ik zou zeggen : potje breken, potje betalen.
Persoon die de camera heeft laten vallen is verantwoordelijk en niet de eigenaar van de cam.
Vraag dat maar aan "Judge Judy" :D :D
Sibbe, ik zou toch ff in een rechswinkel informeren hoor, wat je rechten hier zijn.
Want als ik het goed begrijp wil de persoon in kwestie geen nieuwe camera kopen.

giantpat
28 mei 2003, 07:27
sibbe,

aangezien jij je camera uitgeleend hebt kan je hier (psychologisch) misschien ook wel spreken van "gedeeld risico" (je vrouw leen je toch ook niet uit?).

Als er teveel gehassel over is kan je altijd voorstellen om de kosten te delen, maw voor 200 EUR heb jij dan een nieuw toestel, hij of zij het jouwe en leen het dan nooit meer uit ...

mvg,
Giant Pat

Lukathi
30 mei 2003, 09:08
Altijd een delicate kwestie.....

Wat is je relatie met de persoon in kwestie !?
Je vrouw ? ...Dan betaal je het sowieso zelf *S*....Je vriendin ?...Dan betaal je het beter zelf...Je schoonmoeder?...Dan laat je haar gewoon niet meer binnen en betaal je het graag zelf....

Sorry, even serieus nu, inderdaad delicaat. Feit is dat het toestel niet meer nieuw was, er dus rekening mee gehouden moet worden dat je een zekere afchrijving dient toe te passen.
"Gelukkig" kan je, door de constante prijsdaling van elektronische apparatuur, voor minder geld iets beter kopen. (niet hetzelfde als een vriend bvb je auto in prak rijdt).
Je kan bvb stellen dat de persoon in kwestie de helft betaald van de nieuwprijs, zijnde 275 euro (tweedehands zou het toestel misschien deze prijs niet halen aangezien er voor 400 een nieuw, beter model voorhanden is !?), jij hebt dan voor 125 euro een recent model, en mocht je besluiten om dit toestel, VRIJWILLIG (!!), "van de hand" te doen, recepureer je toch wat van jou bijdrage !?

Maar vooral, niet meer uitlenen zonder contract in drievoud !!!! *S*

Groetjes
Lukathi

Lukathi
30 mei 2003, 09:15
Trouwens...net even gekeken op topfoto online...bedoel je met de opvolger van de Sony P71 de DSC-P72 ?

Die kan je daar kopen voor... 349 Euro !!!

Groetjes

Lukathi