Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is het zijn geld waard

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is het zijn geld waard

    Zoals zovele onderons heb ik voor dat ik me een digitaal toestel aanschafte heel wat diapositieve gemaakt met mijn analoog toestel.
    Daar het opstellen van scherm en projector heel wat tijd in beslag neemt komt er van het bekijken van deze dia's zo goed als niets meer in huis. Ik loop daarom de laatste tijd met het gedacht rond om me een scanner waarmee men dia's kan digitializeeren aan te schaffen. Mijn vraag is of dat de moeite loond en aan welke prijsklasse ik me voor zo'n degelijk toestel kan verwachten.
    Dus kort en goed is het de moeite om deze dia's om te zetten.

    Met een Kempische groet

    Miloke
    Pentax optio 430 RS
    Nikon D70
    BD0076BE
    Website: http://users.telenet.be/miloke/miloke/

  • #2
    Polaroid heeft er een paar. http://www.polaroid.com
    kijk onder Products > Film recorders.

    de goedkoopste zou rond de 2000$ liggen.

    Mvg,
    M.
    Can't go to sleep, clowns are going to kill me !
    Olympus E-PL2 + 14-150.

    Comment


    • #3
      Al eens geprobeerd met uw digitaal toestel? De dia op een licht bak plaatsen en (in mijn geval) in macro mode een foto maken van de dia. Werd 2 weken terug nog gedemonstreerd door EricD in de club. Zie ook topic http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=20354

      Comment


      • #4
        Ik weet niet welk toestel je hebt, voor bepaalde merken (Nikon Cp5700 o.a; nextphoto) kan je een dia-adapter kopen voor op de lens te schroeven.
        Een fatsoenlijke scanner met een dia-module kan je al aanschaffen vanaf zowat €250 maar ook hier geldt: duurder is beter

        Reken er ook op dat het zelf inscannen met een scanner een tijdrovende bezigheid is, het gaat traaaaag.

        Je zal ook alles wel kunnen laten doen in een of ander labo. Maar als je een uitgebreide collectie hebt, is dit qua kostprijs geen optie vrees ik.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Hallo,

          Ik bezit een Super Coolscan 4000, en ik moet zeggen die geeft prachtige resultaten. De scan is zonder meer voldoende voor een afdruk op formaat 30 x 45 cm zonder interpolatie. Kwaliteit op overschot zou ik zo zeggen, alleen mispak je niet het is een secuur werkje waar wel wat tijd inkruipt. En de bestandsgroote in Tiff voor 1 dia is 60 mb op 8 bit en 122 mb op 16 bit.
          Je kan natuurlijk zelf besluiten om een jpeg bestand aan te maken.

          Als je eens gaat kijken op bijvoorbeeld marktplaats.nl of fotoaparatuur.nl kom je wel in aanbieding een scanner tegen tweedehands. Een goed toestel is niet echt goedkoop maar de resultaten zijn fantastisch.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Ik bezit een Minolta Dimage Dual Scan II, die me ongeveer € 600 heeft gekost, maar sinds ik mijn digicam CP995 met dia-adapter heb, gebruik ik die eerste nog maar zelden. 't Werkt traag en (ondanks de grotere resolutie van de DS II) de resultaten zijn niet beter.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Bedankt vrienden voor uw antwoord. Ik heb begrepen dat het niet alleen een héél tijdrovend werk is om dia's naar een digitaal bestand om te zetten maar dat ge daar eerst ook nog heel wat tijd insteekt eer ge de nogige ervaring hebt om dat werk tot een goed einde te brengen.
              Mijn dia's zijn al heel wat jaren oud. Ik ga eerst nog eens bekijken of ze al die moeite wel waard zijn.

              groetjes
              Miloke
              Pentax optio 430 RS
              Nikon D70
              BD0076BE
              Website: http://users.telenet.be/miloke/miloke/

              Comment

              Working...
              X