Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

terugkomende vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • terugkomende vragen

    Er zijn in deze rubriek en ook bij "camera s en accessoires" een aantal vragen die steeds weer terugkomen (vaak gesteld door newbies)
    Ik denk hierbij aan :
    Ik wil mijn eerste digitale camera kopen waar vind ik goede info?
    Hoe zit het met kopen in buitenland ? etc etc.
    Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg om mensen even op weg te helpen maar ik vraag me af of er een mogelijkheid is deze FAQ ergens hier op het forum neer te zetten zodat geinteresseerden daar een soort beginnerspakketje aantreffen waarmee ze verder kunnen.
    Misschien gewoon dmv een sticky

  • #2
    Lijkt mij een goed voorstel, maar ook voor de gevorderden, is het een plek om terug te (kunnen)keren

    Comment


    • #3
      Originally posted by marjo
      Er zijn in deze rubriek en ook bij "camera s en accessoires" een aantal vragen die steeds weer terugkomen (vaak gesteld door newbies)
      Ik denk hierbij aan :
      Ik wil mijn eerste digitale camera kopen waar vind ik goede info?
      Hoe zit het met kopen in buitenland ? etc etc.
      Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg om mensen even op weg te helpen maar ik vraag me af of er een mogelijkheid is deze FAQ ergens hier op het forum neer te zetten zodat geinteresseerden daar een soort beginnerspakketje aantreffen waarmee ze verder kunnen.
      Misschien gewoon dmv een sticky
      Zeer goed voorstel!
      Lot to learn... Much to gain

      Comment


      • #4
        daar iedereen toch specifieke noden heeft, daar iedereen toch 'zijn/haar' vragen wil stellen, en daar weinigen de moeite nemen om hier advies te gaan zoeken,

        lijkt me zo'n faq voor aankopen een vergeetput van aanbevelingen en achterhaalde technische data.

        wat wel goed kan imho, is een soort systeem waar goede threads ivm bv. wat is DOF, hoe maak je foto's in de sneeuw, hoe calibreer ik mijn printer e.d. in een FAQ een plaatsje krijgen.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment


        • #5
          daar iedereen toch specifieke noden heeft, daar iedereen toch 'zijn/haar' vragen wil stellen, en daar weinigen de moeite nemen om hier advies te gaan zoeken,
          lijkt me zo'n faq voor aankopen een vergeetput van aanbevelingen en achterhaalde technische data.
          Ik bedoel alleen de echte algemene vragen waarbij je iemand bijv kunt verwijzen naar een paar goede websites met reviews en prijzen, zal dan niet achterhaald zijn dus. Zo gauw ze dan wat meer info hebben en minder algemene vragen hebben komen ze hier vanzelf dan weer terug. Het viel me gewoon op dat bijv. zo n vraag: "ik wil een camera kopen, heb hulp nodig" heel vaak terugkomt

          wat wel goed kan imho, is een soort systeem waar goede threads ivm bv. wat is DOF, hoe maak je foto's in de sneeuw, hoe calibreer ik mijn printer e.d. in een FAQ een plaatsje krijgen.
          Goed idee Tom! Ik stel de laatste tijd wel eens wat vragen in: "Algemeen", meestal om info te krijgen soms deels ook om een discussie op gang te krijgen. De ene keer veel reacties maar kan ook maar een paar zijn zoals onlangs bij een vraag over Macro s Maar een paar goede threads op een andere plaats misschien zou niet slecht zijn

          Comment


          • #6
            Originally posted by marjo
            "ik wil een camera kopen, heb hulp nodig"
            Ook vrij frequent is
            "ik zit altijd op BD, heb hulp nodig"
            "ik doe niets anders dan foto's trekken, heb hulp nodig"
            "ik maak alleen maar flauwe grappen ... " euhm, neen, die niet


            Even serieus nu...

            Een dergelijke faq zou nuttig kunnen zijn, op voorwaarde dat ze niet te specifiek naar 1 bepaalde camera (merk/model) of type (DSLR, compact) gaat. Het beginnerspakketje (mooi woord) zou kunnen bestaan uit
            • een woordenlijst (zoals reeds aangehaald: diafragma, sluitertijd, DOF, ...)
            • een lijst met features die uitgelegd worden (vb. bepaald soort zoeker, wat de impact is van een aantal megapixels, waartoe is een hoog aantal fps nuttig, ...); zal misschien nauw samenhangen met de woordenlijst
            • een lijst met review-websites
            • een lijst met bevindingen van forumleden ?


            Tja, op zich zou dit dus wel interessant zijn, maar we merken ook allemaal hoe weinig de search-feature gebruikt wordt. Ik stel me dan soms ook de vraag of de mensen daadwerkelijk die FAQ gaan lezen...

            Misschien ook psychologisch: mensen worden graag persoonlijk op weg geholpen...


            Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Ik denk dat je op de website onder "tricks&tips" al heel wat nuttige info kan vinden, zeker in de cursussen "digitale fotografie" ...
              Alvast een goede plek om te starten.
              Daar worden heel wat basisbegrippen en -technieken uitgelegd.

              Qua faq - er staat er eentje op het programma na de resyling van de BD-site - iets waar we momenteel mee bezig zijn.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Aaaaaaaaaaaaaa - ha..

                Wat lees ik Een restyling van de BD site

                Ben benieuwd

                Comment

                Working...
                X